رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / نحوه انجام ماموگرافی

نحوه انجام ماموگرافی

نحوه انجام ماموگرافی:

دستگاه ماموگرافی شبیه به یک جعبه مستطیل شکل عمودی بوده که در آن اشعه ایکس تولید می شود .متصل به این بدنه مستطیل شکل قطعه ای افقی قرار دارد که پستان را در جای صحیح نگه داشته و فشرده می کند .
اشعه ایکس نوعی از تشعشع می باشد که از اکثر اجسام و نیز بدن انسان عبور می کند . بعد از تنظیم محل دقیق دستگاه بر روی بدن ، تابش میزان کمی اشعه صورت می گیرد که این اشعه از پستان عبور کرده و تصویر پستان را روی نمایشگر خاصی ثبت می کند .

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

چگونه ماموگرافی انجام می شود ؟

هنگام انجام ماموگرافی یک تکنسین متخصص ماموگرافی پستان فرد را در دستگاه ماموگرافی در جهت خاص قرار داده و تنظیم می کند. پستان روی یک صفحه مخصوص قرار گرفته و توسط صفحه ای پلکسی گلس و یا از جنس پلاستیک ویژه از بالا تحت فشار قرار می گیرد .
تکنسین به تدریج فشار وارده روی پستان فرد را افزایش می دهد تا به میزان مطلوب برسد .
فشرده شدن پستانها به دلایل ذیل ضروری می باشد :
- تا حد امکان ضخامت بافت پستان را کاهش می دهد تا همه مناطق پستان قابل رویت گردد .
- بافت پستان پخش می شود تا در صورت وجود موارد غیر طبیعی حتی بسیار کوچک نیز ، آن منطقه توسط سایر بخش های پستان مخفی نماند .
- پخش کردن پستان در اثر فشار اجازه می دهد که دوز کمتری از اشعه ایکس به پستان تابیده شود .
- فشرده کردن پستان مانع از تار شدن تصویر ماموگرافی بر اثر حرکات بیمار می شود .
- شفافیت تصویر ماموگرافی افزایش می یابد .
از فرد درخواست می شود در حین انجام ماموگرافی جهت بدن و ایستادن خود را تغییر ندهد .
بطور متداول در ماموگرافی از هر پستان در دو جهت متفاوت تصویر گرفته می شود.
فرد در هنگام تابش اشعه ایکس باید بی حرکت مانده و حتی برای چند ثانیه نفس خود را نگه دارد تا تصویر تار نشود .
تکنسین در پشت دیوار و یا در اتاق کناری توسط فعال کردن دستگاه، عکس های ماموگرافی فرد را تهیه می نماید .
انجام ماموگرافی حدود 30-20 دقیقه به طول می انجامد .
در هنگام انجام ماموگرافی فرد فشاری را روی پستان هایش حس می کند به اینصورت که توسط صفحه فشار دهنده له می شود .
بعضی خانم ها که دارای پستانهای حساس می باشند احساس ناراحتی می کنند که در این حالت بهتر است ماموگرافی را در زمانی از سیکل ماهانه انجام دهند که حساسیت پستانها کمتر است. بهتر است فرد ماموگرافی خود را یک هفته قبل از زمان قاعدگی انجام ندهد چون در این زمان پستانها حساسند و انجام ماموگرافی ممکن است دردناک باشد ، بهترین زمان انجام ماموگرافی یک هفته بعد از دوران قاعدگی می باشد .

نماهای تصاویر ماموگرافی

نماهای ماموگرافی به دو دسته تقسیم می شوند :
1- نماهای استاندارد
2- نماهای تکمیلی

نماهای استاندارد معمولا در ماموگرافی غربالگری عادی گرفته می شود . از هر پستان در 2 نما عکس گرفته می شود . عکسهای ماموگرافی 2 بعدی بوده و از پستان 3 بعدی تصویر برمی دارد .
نمای CC(Cranio caudal view) بخش میانی پستان و نیز بخش جانبی خارجی پستان را تا جائیکه ممکن است نشان می دهد . اما نمای MLO (Mediolateral oblique view) بیشتر ربع فوقانی خارجی پستان را که بیشترین پاتولوژیهای پستان در این منطقه رخ می دهد را نشان می دهد .

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کریمی [ 1402-06-26 ]
سلام 35سال سن دارم برا معاینه رفتم دکتر.گفتند کسیت تو سینه داری .سونو انجام دادم یه ضایعه خوشخیم فیبرو انودوما با قطر7 تشخیص دادند نمیدونم خطرناکه یا با دارو دفع میشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش های تشخیص ترومبوسیتوپنیروش های تشخیص ترومبوسیتوپنی

پلاکت خون پایین که در اصطلاح پزشکی به آن ترومبوسیتوپنی می گویند، زمانی رخ می دهد که مغز استخوان شما پلاکت کافی نسازد. ... ادامه مطلب

تشخیص جفت اکرتا با سونوگرافیتشخیص جفت اکرتا با سونوگرافی

جفت اکرتا یا پلاسنتا اکرتا یک عارضه تهدید کننده جان مادر است که در برخی بارداری ها دیده می شود. جفت یا پلاسنتا عضوی است که جنین را در درون رحم نگه داشته، ارتباط خونی بین مادر و جنین را برقرار کرده و سبب رسیدن اکسیژن و مواد غذایی به جنین می شود ... ادامه مطلب

افزایش واسکولاریته یعنی چه؟افزایش واسکولاریته یعنی چه؟

واسکولیت التهاب رگ های خونی است تغییرات آن در این ناحیه شامل ضخیم شدن، ضعیف شدن، باریک شدن یا زخم شدن است . سونوگرافی واسکولیت روش تشخیصی برای این ... ادامه مطلب

محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) چیست؟محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) چیست؟

محدودیت رشد داخل رحمی یا IUGR زمانی مطرح می شود که رشد جنین کمتر از حد انتظار می باشد . یعنی سن جنین بر اساس آخرین زمان پریود مادر با سن تخمین زده بر اساس دور شکم ، طول ران و دور سر تفاوت قابل توجهی پیدا می کند . در این مقاله به طور کامل به محدودیت رشد داخل رحمی می پردازیم ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465