رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / واریس / اسکلروتراپی راهی برای درمان واریس پا

اسکلروتراپی راهی برای درمان واریس پا

اسکلروتراپی راهی برای درمان واریس پا

اسکلروتراپی روشی موثر برای از بین بردن عروق واریسی و بخصوص درمان واریس پا است. در روش اسکلروتراپی ازتزریق موادی به نام سدیم تترا دسیل و یا پلی دوکانول در عروق برای فیبروزه کردن و ازبین بردن عروق متسع واریسی استفاده میشود.
این روش از حدود نود سال پیش رایج بوده است وازموفقیت بالایی برخوردار است. در ایران فیبرو وین با نام ژنریک سدیم تترا دسیل در غلظتهای نیم، یک و سه وجود دارد و بسته به قطر و صلاحدید پزشک متخصص به بیمار تزریق میشود.

هر جلسه اسکلروتراپی حدودا از یک ربع تا نیم ساعت به طول میانجامد. معمولا درهر جلسه بین دو تا پنج عدد ویالهای فیبرووین قابل تزریق است. بیمار در حالت ایستاده معاینه میشود تا عروق متسع مشخص شود و با سوزنهای بسیار ظریف دارو با دقت فراوان در عروق واریسی و متسع تزریق میشود.
یک تا چند جلسه انجام اسکلروتراپی بسته به شدت و حدت و تعداد عروق متسع برای درمان نیاز است و در زمان تزریق سوزش و درد مختصری ایجاد میشود که طبیعی و قابل تحمل است.

نیازی به بی حسی و یا بیهوشی نیست

درصورت انجام اسکلروتراپی بعد از تزریق لازم است برای یک هفته برای اثر بهتر و کمتر شدن کبودی وجلوگیری از پخش شدن ونشت دارو از جورابهای فشاری واریس استفاده شود.نوبت بعدی تزریق دو تا چهار هفته بعد میباشد.

اقدامات قبل از انجام اسکلروتراپی برای درمان واریس پا

بهتر است قبل از انجام اسکلروتراپی افراد به مدت یک هفته از مصرف آسپیرین، بروفن و ویتامین ای خودداری کنند، احتمال بروز حساسیت کم است ولی اگر به ماده ای حساسیت دارید پزشکتان را مطلع کنید.

اقدامات بعد از انجام اسکلروتراپی

بعد از انجام اسکلروتراپی بلافاصله بعد از هر تزریق پانسمان انجام میگردد.بیمار جوراب واریس میپوشد و باید تا سه هفته به این کار ادامه دهد. تا چهل و هشت ساعت به صورت شبانه روزی و بعد از آن فقط هنگام خوابیدن جوراب واریس استفاده نمی شود.از مصرف آسپیرین تا دو روز خودداری شود.استحمام کردن و شستشوی محلهای تزریق بلامانع است و بهتر است بلافاصله بعد از تزریق حرکت کردن را آغاز نماید.از ورزشهای سنگین تا یک هفته خودداری شود.

در صورتی که انجام اسکلروتراپی برای درمان واریس به صورت اصولی و توسط متخصص و با رعایت دقیق تکنیکهای تزریق صورت بگیرد، مشکلی پیش نمی آید. احتمال بروز حساسیت و آلرژی نیز کم است و در صورت بروز به صورت معمول قابل معالجه و کنترل است.
در حین انجاماسکلروتراپی برای درمان واریس پا گاهی در محل تزریق گرههای کوچک با مختصری درد به وجود میآید که جای نگرانی ندارد و با استراحت برطرف میشود. بعد از چند هفته و با مصرف داروهای ضد التهاب این مشکل برطرف میشود که بروز این مورد نادر است و همچنین در برخی مواقع بعد از تزریق تیره رنگ شدن محل تزریق ایجاد میشود و بعد از مدتی محو میشود و به علت التهاب جدار عروق به وجود میآید و به ندرت بیش از چند ماه باقی میماند. ترومبوز و لخته شدن عروق عمقی فوق العاده نادر است و برای جلوگیری از مورد، دقت لازم برای وارد نشدن دارو به داخل عروق عمقی لازم است. اگردارو به مقدار زیاد و با غلظت بالاتر از حد در بافت تزریق شود و درعروق تزریق نشود باعث ایجاد التهاب و زخمهای سطحی در محل میشود که خود به خود بهبود مییابد.

موارد منع اسکلروتراپی چیست؟

در برخی موارد انجام اسکلروتراپی ممنوع است که شامل بارداری،حساسیت به دارو، مشکلات انعقادی، پایین بودن پلاکتهای خون،عفونت در محل تزریق ودر زمان شیر دهی منع استعمال ندارد ولی بهتر است تا دو روز شیرخوار از شیر گرفته شود.

میزان موفقیت اسکلروتراپی:

درصد موفقیت انجام اسکلروتراپی در هر جلسه هشتاد درصد است. زمان مورد انتظار برای درمان عروق کوچک سه تا شش هفته و برای عروق بزرگ سه تاچهار ماه است و گاهی لازم است درمان مجددا تکرار شود. هرچه عروق کلفتتر باشند زمان اثر طولانی تر میشود وبعد از بهبود برگشتی در کار نیست مگر اینکه رعایت برخی رفتارها که منجر به ایجاد عروق واریسی میشود، ادامه یابد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آمادگی برای سونوگرافی کبدآمادگی برای سونوگرافی کبد

سونوگرافی یک روش بدون عارضه و بدون درد برای تشخیص برخی از بیماری‌ ها و بررسی اندازه طبیعی کبد در سونوگرافی است. در این روش به جای استفاده از اشعه‌های مضر از امواج صوتی استفاده می‌ شود. آمادگی قبل از انجام این سونوگرافی موضوع مهمی می باشد. ... ادامه مطلب

رادیولوژی مداخله ای چیست؟رادیولوژی مداخله ای چیست؟

رادیولوژی مداخله ای که به اختصار IR نامیده می شود، یکی از شاخه های تخصصی رادیولوژی می باشد که با استفاده از دستگاه های سی تی اسکن، سونوگرافی، فلوروسکوپی و ام آر آی و روش های خاص و مهارت لازم پزشک، به تشخیص و درمان بیماری ها می پردازد. ... ادامه مطلب

موارد قابل تشخیص توسط OPG دندانموارد قابل تشخیص توسط OPG دندان

عکس OPG که با نام ارتوپانتوموگرافی نیز شناخته می‌شود، نوعی اسکن توسط اشعه ایکس است که نمای پانوراما گسترده از قسمت تحتانی چهره ایجاد می‌کند. رادیوگرافی OPG همچنین در به دست آوردن تصاویر باکیفیت بالا در یک مرحله، کاهش تعداد اسکن‌های تکراری لازم را موجب می‌شود ... ادامه مطلب

رحم هتروژن چیست و چه علت و علائمی دارد؟رحم هتروژن چیست و چه علت و علائمی دارد؟

توده های هتروژن در سونوگرافی رحم توده هایی هستند که هر دو توده های هیپواکو و هایپواکو را دارند و به اصطلاح به‌ صورت کاملاً غیر یکنواخت به نظر می آیند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465