رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / عکس رنگی کلیه (IVP) چیست و چگونه انجام می شود؟

عکس رنگی کلیه (IVP) چیست و چگونه انجام می شود؟

عکس رنگی کلیه (IVP) یک آزمون رادیولوژی از کلیه ها ، مجاری ادراری و مثانه است که طی آن از مواد کنتراست یونی تزریق شونده داخل ورید استفاده می شود.
این نوع تصویربرداری شامل پرتو دهی به قسمتی از بدن بوسیله ی تابشی از پرتوهای یونیزشده است که به موجب آن تصاویری از داخل بدن ایجاد می شود. پرتونگاری ها از قدیمی ترین و رایج ترین فرم های تصویربرداری پزشکی هستند.
زمانی که ماده کنتراست به طرز وریدی به داخل دست بیمار تزریق می شود ،این ماده از طریق جریان خون به حرکت درآمده و در کلیه ها و سیستم ادراری تجمع می یابد و این مناطق را به رنگ سفید در می آورد.
آی وی پی به رادیولوژیست این اجازه را می دهد تا با مشاهده دقیق کلیه ها و سرعت و عملکرد سیستم ادراری بیمار در قابلیت دفع ، بروزهرگونه مشکل و اختلال را بررسی کند. این آزمون بیشتربه منظور کمک به تشخیص علائم بیماری مثل خون در ادرار یا درد در پهلو و یا سنگ در مسیرحالب به مثانه مورد استفاده قرار میگیرد.

شما برای تهیه عکس رنگی از کلیه می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان که یکی از مجهز ترین و تخصصی ترین مراکز تشخیصی می‌باشد؛ مراجعه نمایید. لطفا جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

سنگ مسیر حالب چگونه ایجاد میشود؟

حالب لوله ای است که کلیه را به مثانه متصل می کند و قطر آن تقریبا به اندازه یک رگ کوچک است ، حالب متداول ترین مکان برای گیر کردن سنگ کلیه و ایجاد درد می باشد.
سنگ حالب، در اصل یک سنگ کلیه است که از کلیه به قسمت دیگری از دستگاه ادراری منتقل شده است به طور کلی سنگ های مجاری ادراری ، خوشه هایی از کریستال هستند که معمولا در کلیه ها تشکیل میشوند اما می توانند در هر نقطه از دستگاه ادراری که شامل حالب، مجرای ادراری و مثانه می باشد، پیشرفت و حرکت کنند.
گاهی، این سنگ ها بسیار کوچک هستند. در این صورت، ممکن است از طریق حالب به مثانه منتقل شوند و در نهایت هنگام ادرار از بدن خارج شوند. با این حال، گاهی اوقات، سنگ می تواند بیش از حد بزرگ باشد ودر حالب گرفتگی ایجاد کند در چنین شرایطی ممکن است جریان ادرار مسدود شده وعارضه ی بسیار دردناکی ایجاد می گردد.
این عارضه بسته به اندازه و محل سنگ، می تواند درد زیادی ایجاد کند و اگر برای مدتی ادامه پیدا کند ، باعث استفراغ ، تب وعفونت می شود که در این صورت نیازاست حتما به پزشک مراجعه شود. سنگ های مجاری ادراری نسبتاً رایج هستند و طبق بررسی انجمن اورولوژی آمریکا، تقریباً 9 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهند.

عکس رنگی کلیه (IVP)

پیش از گرفتن عکس رنگی از کلیه چه اقداماتی لازم است ؟

پزشک یا کارشناس رادیولوژی دستورات و جزئیات لازم را برای کسب آمادگی انجام این آزمون به شما خواهد داد .
مراکز مختلف ممکن است دستورالعمل های متفاوتی را برای آمادگی بهتر بیمار بکار ببرند ولی اغلب این دستورالعمل ها شامل رعایت رژیم غذایی سبک (اغلب ناشتا بودن) چندین ساعت قبل از انجام آزمون ومصرف داروهای مسهل (laxative) می باشد. این کار سبب پاک شدن روده ها از مواد زائد شده و افزایش کیفیت تصاویر را در بر خواهد داشت.
چنانچه بیمار سابقه مصرف دارو و یا هرگونه حساسیت به مواد دارویی ، خوراکی وغیره را داشته باشد میبایست حتما پزشک و کارشناس مربوطه را مطلع کند.

ماده رنگی (حاجب) مورد استفاده در عکس رنگی کلیه چیست؟

در این عکس برداری داروی استفاده شده ماده رنگی ید دار است که بسته به وزن بیمار و غلظت داروی مورد استفاده یک تا دو سی‌سی به ازای هر کیلوگرم از وزن بیمار استفاده می‌شود. داروی مورد استفاده دارای حالت سمیت پایین می‌باشد. بنابراین در صورت داشتن عوارض جانبی خفیف در مدت زمان کوتاهی برطرف می‌شود.

عوارض ماده رنگی در عکس برداری کلیه:

این عوارض به صورت احساس گرم شدگی، گرگرفتگی و گاهی اوقات نیز به صورت تب حالت تهوع، استفراغ و تورم راه‌های تنفسی می باشد. عکس‌العمل‌ها و عوارض شدید و جدی بصورت خیلی نادر دیده شده است واغلب نیز در پنج دقیقه اول تزریق دارو بروز می‌گردد.در صورت مشاهده علائم و واکنش‌های شدید سریعاً پزشک را مطلع نمایید.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بتول طاهری [ 1400-07-12 ]
نظر شما نسبت به رادیولوژی شفا چیست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

افزایش آگاهی در مورد سرطان پستان منجر به پی بردن به اهمیت انجام ماموگرافی شده است که با کمک آن می توان سرطان پستان را در مراحل اولیه تشخیص داد و شانس درمان موفقیت آمیز این بیماری را افزایش داد زیرا زمانی علائم این بیماری قابل احساس و مشاهده می شوند که سلول های سرطانی شروع به چند برابر شدن و شکل داد ... ادامه مطلب

انسداد و چسبندگی لوله های رحم یا هیدروسالپنکسانسداد و چسبندگی لوله های رحم یا هیدروسالپنکس

لوله های فالوپ بخشی از اندام تناسلی بدن زنان است که با نام لوله رحم هم شناخته می شود. این لوله در انتهای فوقانی رحم قراردارد و انتهای آن را به تخمدان ... ادامه مطلب

تشخیص شکستگی یا دررفتگی استخوان شانه با رادیوگرافیتشخیص شکستگی یا دررفتگی استخوان شانه با رادیوگرافی

شانه به عنوان یک مفصل بسیار متحرک که نقش اساسی در حرکت یکی از اندام اصلی دارد در خطر آسیب دیدگی می باشد. ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی ترانس رکتالکاربرد سونوگرافی ترانس رکتال

سونوگرافی ترانس رکتال از دسته سونوگرافی هایی است که معمولاً برای آقایان تجویز می شود. این سونوگرافی در مواقعی استفاده می شود که فرد دچار مشکلاتی در نا ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465