رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / تشخیص ریفلاکس ادرار با گرافی رنگی مثانه

تشخیص ریفلاکس ادرار با گرافی رنگی مثانه

عکس رنگی ، روشی برای تصویر برداری از کلیه ها ، حالب و مثانه میباشد . در این روش تصویر برداری از مواد حاجب ید دار استفاده می شود. ماده حاجب ممکن از طریق تزریق به ورید یا مجاری ادراری وارد مثانه شود .
در تزریق وریدی ، ماده حاجب از طریق جریان خون از کلیه ها عبور کرده و جمع آوری می شود و به این دلیل سبب روشن تر دیده شدن مجاری ادراری از کلیه ها تا مثانه می شوند. تصاویر ایجاد شده به وسیله اشعه ایکس تابانده شده بر محل ، به رادیولوژیست کمک میکند تا آناتومی و عملکرد کلیه ها ، حالب و مثانه به خوبی برسی کند .

در واقع مهم ترین کاربرد این روش تصویر برداری کمک به رادیو لوژیست در تشخیص اختلالات و ناهنجاری های سیستم ادراری می باشد ، چرا که پزشک مربوطه میتواند سرعت و نحوه دفع و انتقال مایعات را در بدن بیمار به خوبی مشاهده کند .

شما برای تهیه گرافی رنگی از سیستم ادراری می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان که یکی از مجهز ترین و تخصصی ترین مراکز تشخیصی می‌باشد؛ مراجعه نمایید. لطفا جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

رایج ترین مشکلات ادراری که به وسیله این روش قابل تشخیص میباشد ، مواردی نظیر :

رفلاکس در مجاری ادراری چه زمانی اتفاق می افتد ؟

ریفلاکس به جریان غیر طبیعی ادرار از مثانه به بالا و حالب (لوله های اتصال دهنده ی کلیه ها به مثانه) گفته میشود است . به طور معمول ادرار تنها یکطرفه و از سمت کلیه ها به مثانه تخلیه میشود. ریفلاکس معمولا در نوزادان و کودکان تشخیص داده و در صورت نادیده گرفته شدن ، خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری را افزایش میدهد، که می تواند منجر به صدمه به کلیه شود.
ریفلاکس می تواند اولیه یا ثانویه باشد. کودکان مبتلا به ریفلاکس اولیه با یک نقص در دریچه ای که به طور معمول مانع از حرکت جریان از مثانه به حالب میشود به دنیا می آیند و پس از مدتی ممکن است شدید ترشود. بنابراین درمان های دارویی و عمل جراحی برای جلوگیری از آسیب های کلیوی در اولویت میباشند. اما ریفلاکس مثانه به حالب نوع ثانویه به دلیل نقص در عملکرد دستگاه ادراری که اغلب ناشی از عفونت است ایجاد می شود.

تشخیص ریفلاکس ادرار با گرافی رنگی

آزمایشات و تشخیص:

آزمایش ادرار می تواند نشان دهد که آیا فرد دارای عفونت ادراری هست و یا خیر. سایر آزمایشات لازم برای تشخیص دقیق تر ریفلاکس مثانه به حالب عبارتند از:
سونوگرافی کلیه و مثانه سونوگرافی می تواند ناهنجاری های ساختاری را تشخیص دهد.
سیستو یورتروگرام در حین ادرار کردن (VCUG):در این روش همانطور که بالاتر گفته شد ماده ی حاجب به مثانه وارد میشود و در حین ادرار کردن عکس برداری میشود و بازگشت ماده ی حاجب به حالب مشخص میشود.
اسکن هسته ای مشابه VCUG میباشد ، با این تفاوت که از رادیوایزوتوپ استفاده میشود.

درجه بندی وضعیت پزشکان درجه ریفلاکس مثانه به حالب را براساس بازگشت ادرار تقسیم بندی میکنند. در خفیف ترین حالت ادرار به سمت بالا برمیگردد و موارد بسیار شدید تورم شدید کلیه (هیدرونفروز) و پیچ خوردگی حالب را خواهیم داشت .

آمادگی های این آزمون چیست ؟

پزشک یا کارشناس رادیولوژی دستورات و جزئیات لازم را برای کسب آمادگی انجام این آزمون به شما خواهد داد .
مراکز مختلف ممکن است دستورالعمل های متفاوتی را برای آمادگی بهتر بیمار بکار ببرند ولی اغلب این دستورالعمل ها شامل رعایت رژیم غذایی سبک (اغلب ناشتا بودن) چندین ساعت قبل از انجام آزمون است .
حتی ممکن است از بیمار خواسته شود تا از داروهای مسهل (laxative) قبل از انجام آزمون استفاده کند.
این کار سبب پاک شده روده ها از مواد زائد شده و سبب افزایش کیفیت تصاویر خواهند شد.
بیماران باید پزشک خود را از مصرف هرگونه دارو توسط خود مطلع کنند ، چنانچه سابقه حساسیت به دارو ، مواد یا خوراکی های حاوی ید دارید حتما پزشک و کارشناس را مطلع کنید.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
وجود کیست سیستی سرکوس در گوشت گوسفند و گاووجود کیست سیستی سرکوس در گوشت گوسفند و گاو

انگل سیستی سرکوس بندهای بارور خود که حاوی تخم انگل است را در دستگاه گوارش گوشتخواران از جمله انسان و سگ آزاد می کند که تبدیل به کیست سیتی سرکوس می شو ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی داپلر طیفیکاربرد سونوگرافی داپلر طیفی

سونوگرافی داپلر طیفی نوعی از سونوگرافی داپلر است که به جای تصاویر رنگی، اطلاعات جریان خون را بر روی یک نمودار نشان می دهد ... ادامه مطلب

تفسیر نتایج سونوگرافی کبدتفسیر نتایج سونوگرافی کبد

کبد یکی از مهمترین عضو های بدن است که به عنوان دومین عضو بزرگ بدن شناخته شده است. کبد با عبور مواد غذایی از خود فاکتور های مضر مواد غذایی را می گیرد و ... ادامه مطلب

روش انجام اکو کاردیوگرافی قلب جنینروش انجام اکو کاردیوگرافی قلب جنین

اکوکاردیوگرافی قلب جنین همانند سونوگرافی یک ازمایش تصویری فراصوتی غیر تهاجمی است و توسط پزشک متخصص قلب اطفال انجام می شود. در این ازمایش برای تولید یک اکوکاردیوگرام یا یک تصویراز قلب جنین از امواج صوتی استفاده میکند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465