رادیولوژی مرکزی

درمان های رایج انواع کیست

کیست ها کیسه هایی هستند که در پوست یا نواحی دیگر بدن ظاهر می شوند و حاوی مایعات ، هوا یا مواد دیگری هستند . کیست ها انواع مختلفی دارند و عواملی همچون انسداد مجاری ، تورم فولیکول های مو و یا عفونت ها می توانند باعث ایجاد کیست شوند . در این مقاله به بررسی تخلیه انواع کیست می پردازیم . در بسیاری از موارد کیست ها بی ضرر بوده و نیازی به درمان ندارند با این وجود ، همه ی کیست ها باید توسط پزشک معاینه شوند . برخی کیست ها در داخل بدن رشد می کنند و قابل مشاهده توسط شخص نیستند . بسته به نوع و محل کیست پزشک گزینه های درمانی مختلفی را پیشنهاد می کند.

تخلیه انواع کیست با روشهای مختلف از جمله اقداماتی است که در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان با ضریب اطمینان بالا قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر به شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

درمان های رایج انواع کیست عبارت اند از

تخلیه کردن کیست ، آسپیراسیون با سوزن ظریف ( FNA ) ، برداشت کیست با استفاده از عمل جراحی ، لاپاراسکوپی برداشت کیست .

روش تخلیه کیست

در این روش محل کیست توسط پزشک به صورت موضعی بی حس شده و کیست با ایجاد برشی کوچک تخلیه می شود . سپس به مدت یک یا دو روز بعد از تخلیه کیست زخم پانسمان می شود . زخم ناشی از تخلیه کیست پس از یک یا دو هفته بهبود پیدا می کند . افراد جهت درمان یا پیشگیری از عفونت ها ممکن است به مصرف دارو های آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند . روش تخلیه برای کیست های اپیدرموئید یا پیلار بر روی پوست مناسب نمی باشد زیرا در این فرآیند کیست درون پوست باقی مانده و دوباره تشکیل می شود . علاوه بر آن ، تخلیه کیست می تواند سبب بروز جای زخم بر سطح یا زیر پوست شود . وجود این زخم ها برداشت کیست را در آینده دشوار می کند .

انواع کیست

آسپیراسیون با سوزن ظریف ( FNA )

در این روش برای تخلیه کیست ، پزشک سوزنی ظریف را وارد کیست می کند . پس از تخلیه شدن ، کیست کمتر نمایان خواهد بود . این روش برای کیست های پستانی استفاده می شود که می توانند دوباره تشکیل شوند . همچنین روش آسپیراسیون با سوزن ظریف برای تعیین سرطانی بودن بافت یک توده پستانی یا نمونه برداری ( بیوپسی ) هم قابل استفاده می باشد .

برداشت کیست با استفاده از عمل جراحی

برای کیست هایی مثل گانگلیون ، بیکر و درموئید ، جراحی یک گزینه درمانی محسوب می شود . در این روش محل کیست توسط پزشک به صورت موضعی بی حس شده و کیست پس از ایجاد برشی کوچک خارج می شود . استفاده از روش جراحی باعث ایجاد جای زخم یا اسکار می شود . کیست های کانگلیون و بیکر گاهی اوقات پس از جراحی مجددا تشکیل می شوند .

لاپاروسکوپی برداشت کیست

برداشتن کیست با جراحی لاپاروسکوپی روش دیگری است که می تواند برای برخی کیست ها مانند کیست های تخمدانی استفاده شود . در این روش جراح برش های کوچکی را با استفاده از یک تیغ ( اسکالپر ) بر روی ناحیه مورد نظر ایجاد می کند . سپس دوربین کوچکی به نام لاپاراسکوپ را از طریق یکی از آن برش ها به بدن فرد وارد کرده و کیست را پس از مشاهده ، خارج می کند . زخم های ایجاد شده در جراحی لاپاروسکوپی کوچک بوده و جای زخم اندکی به جا می ماند .

اقدامات و مراقبت های لازم پس از برداشت کیست

استفاده از درمان های خانگی برای رفع کیست

بسیاری از کیست های پوستی بی خطر بوده ونیازی به درمان ندارند . با این حال برخی کیست ها بیانگر وجود خطرات جدی هستند . لازم است افراد قبل از امتحان هرگونه درمان خانگی جهت تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند و در صورت موافقت پزشک می توانند از درمان های خانگی استفاده کنند.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مراد محمد نایگونی [ 1402-07-26 ]
سلام کیست عفونی دارم یا فیستول

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
استنت گذاری مجاری صفراوی؛ کاربردها، انواع، مراقبتهای قبل و بعد و عوارضاستنت گذاری مجاری صفراوی؛ کاربردها، انواع، مراقبتهای قبل و بعد و عوارض

استنت یک لوله فلزی یا پلاستیکی است که برای باز نگه داشتن مسیر مسدود شده مجاری صفراوی در آن قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

انواع روشهای تشخیص سرطان دهانه رحمانواع روشهای تشخیص سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در سلول های دهانه رحم، یعنی قسمت پایینی رحم که به واژن متصل می شود رخ می دهد. ... ادامه مطلب

محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) چیست؟محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) چیست؟

محدودیت رشد داخل رحمی یا IUGR زمانی مطرح می شود که رشد جنین کمتر از حد انتظار می باشد . یعنی سن جنین بر اساس آخرین زمان پریود مادر با سن تخمین زده بر اساس دور شکم ، طول ران و دور سر تفاوت قابل توجهی پیدا می کند . در این مقاله به طور کامل به محدودیت رشد داخل رحمی می پردازیم ... ادامه مطلب

چرا سونوگرافی داپلر کاروتید انجام میشود؟چرا سونوگرافی داپلر کاروتید انجام میشود؟

سونوگرافی کاروتید رایج ترین آزمایش برای تشخیص بیماری گرفتگی عروق کاروتید است. این آزمایش بدون درد و بی ضرر است و از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر داخلی ناحیه کاروتید استفاده می کند. این آزمایش می تواند نشان دهد که آیا پلاک در رگ های کاروتید وجود دارد؟ ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465