رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / درد لگن علامت چه بیماری هایی است؟

درد لگن علامت چه بیماری هایی است؟

درد لگنی یکی از مشکلات شایع در بین زنان است که گاهی در مردان نیز به علل متفاوتی رخ می‌دهد. این درد به صورت مقطعی یا تشدید شونده در ناحیه زیر شکم و لگن خاصره در زنان ایجاد می‌شود و علت آن بدون انجام آزمایش‌ها و معاینات پزشکی معمولاً قابل تشخیص نیست. در برخی موارد نیز علت این درد ناشناخته باقی می‌ماند. درد لگنی بسته به شدت آن به دو دسته مزمن و شدید (حاد) دسته‌بندی می‌شود. احساس درد در استخوان لگن به صورت ناگهانی و شدید را یک وضعیت حاد می‌نامیم و در مقابل، احساس درد در استخوان لگن به‌صورت متناوب و یا پیوسته در یک بازه زمانی بیش از یک ماهه را مشکلی مزمن بر خواهیم شمرد.

به این ترتیب نمی‌توان ویژگی‌های مشخصی را برای درد لگن تعیین نمود، برای مثال ممکن است برخی افراد ممکن است این مشکل را تنها در زمان رابطه جنسی یا در هنگام ادرار کردن، یا برخی فعالیت‌های خاص دیگر حس کنند و در سایر شرایط، هیچی دردی نداشته باشند.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی لگن به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم درد لگن

درد احتمال دارد بعد از ایستادن طولانی‌مدت تشدید شود و هنگام خوابیدن و دراز کشیدن بهتر شود. درد ممکن است خفیف باشد و یا آن‌قدر شدید شود که نتواند، بخوابد و یا ورزش کند. اگر درد لگن، زندگی روزمره را مختل کرده یا علائم بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کرد.

سونوگرافی لگن

علل درد لگن

انواع مختلفی از بیماری‏ها و اختلالات می‏تواند موجب درد لگن شود. درد لگن ممکن است ناشی از دستگاه گوارش، دستگاه تناسلی یا ادراری باشد. اخیراً پزشکان تشخیص داده‌اند که منشأ برخی از دردهای لگنی، به‌ویژه درد مزمن لگن، ممکن است از عضلات و بافت همبند (رباط‌ها) در ساختار کف لگن باشد. گاهی اوقات، درد لگن ممکن است به دلیل تحریک اعصاب لگن ایجاد شود.

درد لگن ناشی از دستگاه تولیدمثل زنان، ممکن است تحت شرایط زیر ایجاد شود:

نمونه‌هایی از سایر علل احتمالی درد لگن در زنان و مردان عبارت‌اند از:

آرتریت

شایع‌ترین علت درد مزمن در زنان، آرتریت به ویژه استئوآرتریت است که نوعی بیماری مفصلی است. در این بیماری، مفصل به تدریج دچار فرسایش می‌شود. در اغلب موارد، درد آرتریت به علت سفتی یا ورم مفصل لگن، در قسمت جلو و یا کشاله ران حس می‌شود.

شکستگی لگن

شکستگی لگن در زنان مسن شایع است، به‌ویژه در مبتلایان به پوکی استخوان. علائم شکستگی لگن شامل احساس درد هنگام راست کردن بدن، بلند کردن پا و یا ایستادن است.

فتق

فتق کشاله ران (بالای کشاله ران) می‌تواند باعث درد لگن در زنان شود. زنان باردار به علت فشاری که به دیواره شکم وارد می‌شود، بیشتر دچار این فتق می‌شوند.

تاندونیت و بورسیت

علت شایع دیگر درد لگن در زنان، بورسیت (التهاب بورس) است. بورسیت، التهاب کیسه‌های مملو از مایعات است که از قسمت استخوانی لگن محافظت می‌کنند. این کیسه‌ها همانند تاندون‌ها در اثر استفاده بیش از حد یا ناراحتی، دچار التهاب شده و باعث درد هنگام حرکت لگن می‌شوند.

مشکلات کمر

درد کمر و ستون فقرات را می‌توان در قسمت لگن و نشیمنگاه حس کرد. سیاتیک نیز در قسمت پشت لگن، درد ایجاد می‌کند.

تشخیص درد لگن

اگر با انجام معاینه کامل لگن مشخص شود که بیمار به ناهنجاری یا التهاب خاصی مبتلا شده است، برخی آزمایش‌ها یا عمل‌های با حداقل تهاجم بر روی او انجام می‌گیرد تا وجود احتمالی بیماری سندرم احتقان لگنی تشخیص داده شود. برای این منظور یک پزشک متخصص رادیولوژی مداخله‌ای که به صورت تخصصی برای انجام عمل‌های با حداقل تهاجم آموزش دیده است، سیاهرگ‌های لگنی که دچار واریس شده و باعث ایجاد درد مزمن لگن شده‌اند را با استفاده از تکنیک‌های عکس‌برداری تشخیص می‌دهد. رایج‌ترین تکنیک‌های عکس‌برداری که برای این منظور مورداستفاده قرار می‌گیرد، عبارت است از:

سونوگرافی لگنی :

در این روش که به عنوان دقیق‌ترین شیوه تشخیص عوارض مربوط به سیاهرگ‌ها شناخته می‌شود، با تزریق یک رنگ مخصوص به درون سیاهرگ‌های ناحیه لگن، این سیاهرگ‌ها را در برابر پرتوهای اشعه ایکس قابل‌رؤیت می‌سازند. برای دستیابی به دقت بیشتر در تشخیص این عارضه، متخصص رادیولوژی معاینات و عکس‌برداری را در حالتی که بیمار خم شده است، انجام می‌دهد؛ زیرا وقتی که بیمار به حالت طاق باز خوابیده باشد، اندازه سیاهرگ‌های لگن او کاهش پیدا می‌کند.

ام آر آی:

این روش می‌تواند بهترین روش غیر تهاجمی برای تشخیص سندرم احتقان لگنی باشد. این آزمایش باید به نحوی انجام شود که به طور اختصاصی برای یافتن عروق خونی ناحیه لگن تنظیم شده باشد. در واقع روش معمولی ام آر آی نمی‌تواند این ناهنجاری‌ها را نشان دهد.

سونوگرافي از طريق واژن (ترانس واژينال) :

این روش برای بهتر دیدن فضای داخل حفره لگن استفاده می‌شود. از آنجا که سونوگرافی لگن نمی‌تواند سیاهرگ‌های ناحیه لگن را به خوبی نشان دهد (مگر آنکه بیمار در حالت ایستاده سونوگرافی شود)، بنابراین برای این منظور سونوگرافی از طریق واژن انجام می‌گیرد. البته این روش برای تشخیص عوارض دیگری هم استفاده می‌شود.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکسکاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکس

سونوگرافی داپلر به روشی از تصویربرداری می گویند که حرکات خون در رگ را با استفاده از امواج صوتی نشان می دهد. ... ادامه مطلب

تشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافیتشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافی

رادیوگرافی فول اسپاین یا total spine، رادیوگرافی کل ستون فقرات است که در آن کل ستون فقرات گردنی، پشتی و کمری، به‌صورت رخ و نیمرخ در یک تصویر دیده‌شده و در صورت انحرافات اسکولیوز، هیپرکیفوز و لوردوز، میزان شدت انحراف با بررسی زوایای لازم بررسی می‌گردد ... ادامه مطلب

مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدیمزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

سونوگرافی در بارداری به دلایل مختلفی انجام می‌شوند. به عبارتی اگر پزشک شما متوجه مشکلی در سونوگرافی قبلی یا تفسیر آزمایش خون شود، انجام سونوگرافی‌های بیشتر را توصیه می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان تعداد دقیقی برای این سونوگرافی‌ها در طول دوره بارداری مشخص کرد ... ادامه مطلب

آپاندیس چگونه تشخیص داده می شود؟آپاندیس چگونه تشخیص داده می شود؟

آپاندیس یکی از قسمت های داخلی بدن است که اگر چه عملکرد خاصی ندارد اما اگر دچار التهاب و عفونت شود، شرایط بدن بسیار خطرناک خواهد شد. این زائده کوچک که در روده قرار دارد، اگر در اثر انگل، مدفوع و غیره مسدود شود، به تدریج ورم کرده و می ترکد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465