رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / علت انجام بیوپسی یا نمونه برداری از پستان چیست؟

علت انجام بیوپسی یا نمونه برداری از پستان چیست؟

بیوپسی پستان یک فرایند است که در طول آن نمونه کوچکی از بافت پستانی برای بررسی‌های آزمایشگاهی استخراج می‌شود. بیوپسی پستان یک راه برای ارزیابی توده‌های مشکوک سینه و کسب اطمینان از خوش‌خیم یا سرطانی بودن آنها است.

بیوپسی پستان نمونه‌ای از بافت مشکوک پستان را در اختیار پزشک قرار می‌دهد تا بتوان با استفاده از بررسی آن، هرگونه ناهنجاری در سلول‌هایی که تشکیل‌دهنده توده‌های پستانی هستند را شناسایی کرد. این آزمایش به دنبال، تصویربرداری از بافت پستان به روش‌های ماموگرافی و سونوگرافی و در صورت مشاهده توده‌های مشکوک انجام می‌شود و به پزشک در انتخاب بهترین روش درمان با این توده‌ها کمک می‌کند.

بیوپسی یا نمونه برداری از پستان جهت شناسایی توده های مشکوک در سینه، از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شمارهتلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

انواع بیوپسی پستان

ممکن است از ابزارها و روش‌های خاصی برای هدایت سوزن و کمک به انجام مراحل بیوپسی استفاده شود که شامل موارد زیر می‌شود:

دلایل انجام بیوپسی پستان

پزشک ممکن است در شرایط زیر انجام بیوپسی پستان را توصیه کند:

  1. زمانی که شما یا پزشکتان احساس وجود توده یا سفت شدن در پستان را دارید و پزشک شما به سرطان پستان مشکوک است.
  2. ماموگرافی، یک نقطه مشکوک در پستان را نشان می‌دهد.
  3. سونوگرافی، یک یافته مشکوک را نشان می‌دهد.
  4. ام آر آی از پستان یک یافته مشکوک را نشان می‌دهد.
  5. فرد دچار تغییرات غیرمعمول در نوک سینه یا ترشحات خونین شده است.

نحوه بیوپسی پستان

امروزه اکثر نمونه‌های بیوپسی بافت پستان همان روش‌های جراحی تهاجمی که در گذشته وجود داشتند، نیستند. در حقیقت، امروزه انجام این روش بسیار ساده است در حالی که روش‌های قدیمی‌تر نیازمند جراحی آن‌ همراه بیهوشی عمومی بودند. در نوع معمول امروزی، تنها از یک بی‌حس‌کننده موضعی، مانند لیدوکایین، استفاده می‌کنند تا سطح ناحیه سینه را بی‌حس کنند. تنها ممکن است درد و سوزش ناشی از بی‌حس‌کننده از عوارض این روش باشند. سپس، از طریق راهنمایی تصویری، رادیولوژیست یک سوزن نازک را به سینه وارد می‌کند تا قطعه کوچکی از بافت برداشته شود. کل پروسه ممکن است چیزی حدود 10 دقیقه طول بکشد.

سپس بافت برداشته شده به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می‌شود و پاتولوژیست نیز بافت را تحت یک میکروسکوپ قرار داده و به رادیولوژیست اطلاعات بیشتری در مورد آنچه که موجب غیرعادی به نظر رسیدن بافت سینه شده بود، ارائه می‌دهد.

مراقبت‌های لازم پس از بیوپسی پستان

- ناحیه نمونه برداری را تمیز نموده و خشک کنید. در صورت وجود بخیه، آنها را طی مراجعه بعدی بایستی بکشید. اگر خبری از بخیه نبود، می توانید بانداژ یا پانسمان را برداشته و به حالت عادی حمام کنید.

- ممکن است ناحیه نمونه برداری، چند روز بعد از عمل درد داشته باشد. طبق توصیه پزشک، از داروهای مسکن استفاده کنید. آسپیرین یا برخی داروهای دیگر ممکن است احتمال خونریزی شما را افزایش دهد. توجه داشته باشید پزشکتان بایستی حتماً داروهای مسکن را تأیید نماید.

- می‌توانید به رژیم غذایی عادی خود بازگردید، مگر اینکه پزشکتان نظر دیگری داشته باشد. ممکن است به شما گفته شود از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.

بیوپسی پستان

زمان مراجعه به پزشک جهت بیوپسی پستان

در صورتی که بیمار علائم زیر را دارا باشد باید به پزشک مراجعه کند:

عوارض بیوپسی پستان

اگرچه بیوپسی پستان نسبتاً ساده و خطرات آن کم است؛ اما هر عمل جراحی خطری را به همراه دارد.برخی از عوارض جانبی احتمالی بیوپسی پستان شامل موارد زیر است:

بیشتر این عوارض جانبی موقت است. در صورت پا برجا ماندن، قابل درمان هستند. حتماً دستورالعمل پزشک خود را برای مراقبت بعد از بیوپسی دنبال کنید. عوارض ناشی از بیوپسی بسیار نادر است.

شما می‌توانید رادیوگرافی ترانزیت روده را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان انجام دهید. جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سید کبری موسوی [ 1402-09-16 ]
سلام دارای یه توده در پستان هستم تمایل ب نمونه گیری و درمان را دارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخيص سرطان پستان در مراحل اوليه با خودآزمایی پستانتشخيص سرطان پستان در مراحل اوليه با خودآزمایی پستان

تشخيص سرطان پستان در مراحل اوليه نه تنها شانس درمان را افزايش مي دهد بلکه از عوارض روحي رواني خانوادگي و اجتماعي آن جلوگيري مي کند. يکي از راه هاي تشخيص زودرس سرطان پستان ، خودآزمائي پستان يا معاينه پستان توسط خودفرد است ... ادامه مطلب

تفاوت ام آر آی با کنتراست و ام آر آی بدون کنتراست؟تفاوت ام آر آی با کنتراست و ام آر آی بدون کنتراست؟

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ابزارهای تشخیص علم پزشکی، فناوری مدرنی به‌نام تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر‌ آی (MRI) است. ... ادامه مطلب

عود تومورهای تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتالعود تومورهای تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتال

استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی (RFA) یک روش جدید و غیر تهاجمی و جایگزین جراحی در درمان ندول هاي خوش خیم تیروئید یا در عود تومورهاي تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتال یا متاستاز بدون قابلیت جراحي می‌باشد ... ادامه مطلب

آشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینهآشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینه

یکی از رایج ترین تصویربرداری های انجام شده رادیولوژی قفسه سینه است که با استفاده از اشعه ایکس انجام می گیرد. در این عکس، مسیرهای تنفسی، قلب و ریه ها، استخوان های قفسه سینه و ستون مهره ها به راحتی دیده می شوند. این رادیولوژی نمای خلفی قدامی قفسه سینه است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465