رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی کالر داپلر در بارداری

سونوگرافی کالر داپلر در بارداری

سونوگرافی داپلر چیست؟

اولتراسوند داپلر حرکت خون را در ورید ها ، شرایین و عروق خونی با امواج صوتی نشان میدهد. از صدای انعکاس یافته میتوان برای تشخیص محدودیت جریان خون ، لخته های خونی و سلامت جنین استفاده نمود. برخلاف تصویربرداری اولتراسوند که تصویری از جنین در رحم ارائه مینماید، سونوی داپلر برای مشاهده جریان خون در جنین استفاده میگردد. پزشکان معمولا از اولترا سونوگرافی داپلر در حین بارداری برای بررسی جریان خون نافی جنین ، جریان خون جفت و جریان خون در قلب و مغز استفاده میکنند.
با استفاده از نتایج داپلر میتوان تعیین نمود که آیا محدودیت در جریان خون سبب پیدایش آنومالی جنین (غیرطبیعی بودن) شده است یا خیر.
محدودیت در جریان خون در جنین منجر به وزن کم هنگام تولد ، کاهش اندازه جنین و اختلال در تکامل آن میگردد.

زمان انجام سونوگرافی داپلر در بارداری

سونوگرافی داپلر را باید پس از 28 هفتگی بارداری انجام داد و قبل از این زمان اصلا" توصیه نمی شود.در سونوگرافی داپلر میزان خونرسانی به جنین ،میزان جریان خون جفت،مقاومت جریان خون،مقاومت جریان مغز جنین مورد ارزیابی قرار می گیرد در صورتی که موردی غیر طبیعی با میزان خونرسانی نرمال مشاهده شود باید اقدامات درمانی را شروع کرد.

مزیتهای سونوگرافی داپلر در بارداری چیست ؟

این نوع سونوگرافی نسبت به روشهای تشخیصی دیگر با زمان کمتری انجام می شود و هزینه کمتری تری نیز دارد.این روش بسیار بی خطر و بدون عوارض های جانبی برای جنین و مادر می باشد.

کاربرد سونوگرافی داپلر در بارداری چیست ؟

سونوگرافی داپلر فقط در دوران بارداری انجام نمی شود و برای بررسی گردش خون سایر بیماران نیز کاربردی است .در این نوع سونوگرافی می توان دریافت کاهش جریان خون در کدام قمست از رگهای خونی وجود دارد و نیز انسداد و لخته خون را نیز نشان می دهد .در نتیجه سونوگرافی داپلر می تواند افراد را از سکته مغزی و آمبولی و... محافظت کند .سونوگرافی داپلر در دوران بارداری می تواند پزشک را از سلامتی جنین و مادر نوزاد مطلع کند .و بررسی مواردی همچون وریدهای اندام ها و لگن از نظر وجود لخته خون ، بررسی شریان های کلیوی و عروق جنینی و جفتی و تخمدانی و رحمی ، بررسی عروق کاروتید را برای پزشک قابل دسترس کند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص التهاب و انسداد روده با سونوگرافیتشخیص التهاب و انسداد روده با سونوگرافی

تشخیص انسداد روده با سونوگرافی روده به عنوان قدم اول در درمان بیماری شناخته شده است. ... ادامه مطلب

نمونه برداری از پروستات چگونه انجام میشود؟نمونه برداری از پروستات چگونه انجام میشود؟

بیوپسی غده پروستات، آزمایشی برای برداشتن نمونه های کوچک از بافت پروستات است تا بتوان آنها را در زیر میکروسکوپ مورد مطالعه قرار داد. برای انجام این کار سوزن نازکی از طریق رکتوم و مجرای ادراری و یا از طریق ناحیه بین تتانوس و کیسه بیضه عبور داده می شود ... ادامه مطلب

علت ایجاد،علائم و درمان فتق کشاله رانعلت ایجاد،علائم و درمان فتق کشاله ران

فتق کشاله ران زمانی رخ می دهد که قسمتی از یک بافت، برای مثال بخشی از روده از یک نقطه ی ضعیف در عضلات شکم بیرون بزند و به کانال اینگوینال فشار وارد کند ... ادامه مطلب

آیا در دوران بارداری می توان ماموگرافی انجام داد؟آیا در دوران بارداری می توان ماموگرافی انجام داد؟

ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرورفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465