رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / علت و روش های تسکین و درمان خارش پوست در بارداری

علت و روش های تسکین و درمان خارش پوست در بارداری

علت و روش های تسکین و درمان خارش شکم و دست و پا در دوران بارداری

خارش دوران بارداری علل خاصی دارد و گاهی می تواند نشانه از بیماری جدی باشد اما در کل خارش پوست بدن در دوران حاملگی تجربه ای است که اکثر خانم های باردار آن را احساس می کنند.

ممکن است در طول دوران بارداری خود، در نواحی کف دست و پا دچار قرمزی و گاهی خارش شوید که معمولا به علت افزایش سطح استروژن اتفاق می افتد و البته بلافاصله پس از زایمان از بین می رود. این مورد اغلب در بارداری اول و یا بارداری چند قلویی بروز می کند. هر چه تعداد جنین ها بیشتر باشد، احتمال بروز آن بیشتر می شود.

علت خارش دوران بارداری یا بثورات پوستی یا UPP

یک نوع از بثورات پوستی وجود دارد که مختص بارداری می باشد و به آن پاپول های کهیری خارش دار بارداری یا PUPPگفته می شود.PUPP در اواخر دوران بارداری بروز می کند و علایمی از جمله کهیر ها یا لکه های قرمز رنگ که ابتدا در ترک های روی شکم شما ظاهر می شوند دارد. البته این لکه ها می تواند بر نقاط دیگر شکم، پا ها، دست ها، قفسه سینه و پشت شما پخش شوند. نکته خوشایند این موضوع آن است که تقریبا هرگز بر روی صورت پخش نمی شوند. این بیماری برای جنین شما بی خطر است.

در صورت مواجه با این بیماری ممکن است پزشک چند آزمایش خونی برای شما تجویز نماید تا دچار بیماری دیگری که با خارش مربوط است نشوید.

علت و دلیل خارش پوست و شکم دوران بارداری

این مشکل با زایمان حل می شود و اغلب چند ساعت پس از زایمان از بین می رود. اما چند هفته ای تا زمان زایمان شما مانده است و در این مدت می توانید از روش های زیر استفاده نمایید:

گاهی اوقات حمام گرفتن با محلول کلوئیدی بلغور جو یا آدینو کمک می کند.

از لوسیون های پوستی که حاوی بنادریل است استفاده نمایید. البته گاهی این محصولات می تواند باعث خشکی پوست شما گردد و خارش را تشدید نماید. در این صورت می توانید با مشورت پزشک خود قرص های خوراکی بنادریل مصرف نمایید.

گاهی پزشک برای مدت کوتاهی استروئید تجویز می نماید.

گاهی اوقات ممکن است بدون هیچ گونه بثور پوستی، تنها احساس خارش شدیدی در قسمت هایی که ترک ایجاد شده است داشته باشید، این خارش به علت کشیده شدن پوست شما به دلیل بزرگ تر شدن جنین می باشد و بسیار نیز شایع است.

راههای درمان و تسکین خارش دوران بارداری pupp با روش های ساده خانگی

حدود دو درصد از خانم های باردار به کلستاز داخل کبدی یا کلستاز بارداری مبتلا می گردند، این مشکل زمانی پیش می آید که مایع صفرا به طور عادی داخل مجاری صفرا جریان نمی یابد و املاح صفراوی در پوست تجمع می یابند که می تواند باعث خارش گردد.
در صورتی که خارش خفیف باشد با کمک کرم های مرطوب کننده پوست، دارو های موضعی ضد خارش یا آنتی هیستامینهای خوراکی مانند بنادریل درمان می گردد.

در صورتی که خارش شدید باشد، باید به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک با تجویز دارو های خوراکی، به از بین رفتن اسید های صفراوی در جریان خون شما کمک کند.

این بیماری می تواند برای جنین خطرناک باشد، بنابراین در این موارد با انجام آزمایش های بدون استرس انقباضی وضعیت جنین را کنترل می نماید. این نوع خارش نیز بعد از زایمان از بین می رود، ولی بیماری ممکن است در بارداری های بعدی عود کند.

به گفته یکی از متخصصان زنان و زایمان باید خارش در خانم باردار بسیار جدی گرفته شود چون ممکن است علامت اولیه بیماری کوله ستاز باشد که خطرناک است و اگر دیر تشخیص داده شود، امکان از دست رفتن خانم هم وجود دارد. اگر خانمی دچار خارش باشد، حتما آزمایش هایی برایش درخواست می شود که اگر آنزیم های کبدی و بیلی روبین بالا باشد، باید به سرعت به آن رسیدگی و برای درمان اقدام کرد.

بهترین راه تسکین خارش شکم در دوران بارداری

از گرفتن دوش و حمام داغ بپرهیزید زیرا می تواند پوست را خشک تر کرده و خارش را تشدید کند. از صابون های ملایم استفاده کنید و دقت کنید که آنرا بخوبی آب کشی کنید و سپس به آرامی پوست را خشک کنید. پس از استحمام از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید و ترجیحاً انواعی را که معطر نیستند انتخاب کنید زیرا بعضی از انواع عطریات می توانند پوست را تحریک کنند. گاهی از وان شاه بلوط استفاده کنید (فرآورده های شاه بلوط مخصوص استحمام را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید). لباسهای نخی و گشاد بپوشید و هنگام گرمای روز از خانه خارج نشوید زیرا حرارت خارش را تشدید می کند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ندا طاهری نوری [ 1400-06-06 ]
خارش یک ماه روز وشب خیلی خیلی تنگی نفس لی حالی کبودی وورم پاها گر فتگی لگن وپاها

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رادیوگرافی و سونوگرافی از روشهای تشخیص سرطان کولورکتالرادیوگرافی و سونوگرافی از روشهای تشخیص سرطان کولورکتال

سرطان کولورکتال یا سرطان روده زمانی اتفاق می افتد که سلول هایی که کولون یا راست روده را پوشانده اند غیرطبیعی شده و خارج از کنترل رشد می کنند. ... ادامه مطلب

بررسی سقط جنین با سونوگرافیبررسی سقط جنین با سونوگرافی

اتمام بارداری پیش از هفته‌ ی بیستم را سقط نا خواسته‌ی جنین می‌ گویند. بیشتر سقط جنین‌ های نا خواسته به صورت تصادفی و به خاطر وجود مشکلات کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح‌ یافته اتفاق می‌ افتد. این نوع سقط عموماً در معاینات اولیه‌ ی بارداری توسط پزشک تشخیص داده می‌ شود. ... ادامه مطلب

گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟

کجی زانو یا پای کمانی اصطلاحاتی است که برای توصیف راه رفتن یا طرز ایستادن فرد استفاده می‌شود. فردی که انحراف زانو دارد، مبتلا به عارضه‌ی پزشکی به نام پای پرانتزی (بد شکلی والگوس)، برگشت استخوان تیبیا به سمت خارج در استخوان ران است. ... ادامه مطلب

چرا سونوگرافی داپلر کاروتید انجام میشود؟چرا سونوگرافی داپلر کاروتید انجام میشود؟

سونوگرافی کاروتید رایج ترین آزمایش برای تشخیص بیماری گرفتگی عروق کاروتید است. این آزمایش بدون درد و بی ضرر است و از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر داخلی ناحیه کاروتید استفاده می کند. این آزمایش می تواند نشان دهد که آیا پلاک در رگ های کاروتید وجود دارد؟ ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465