رادیولوژی مرکزی

رادیولوژی چیست ؟

رادیولوژی از دو كلمه رادیو Radio به معنی موج تابش یا اشعه ولوژی یا لوگوس Logus یعنی بیان تشكیل شده است یعنی مطالبی كه از زبان اشعه بیان میشود كه عبارت از تصویری میباشد كه با اشعه ایكس تهیه میگردد. اشعه ایكس تا زمان كشف آن توسط دكتر ویلیام كنراد رونتگن در سال 1895 اشعه ای مجهول بود در حالیكه امروز یك شاگرد دبیرستانی هم میداند كه اشعه ایكس جزو اشعههای كاتدیك بوده وخواص آن كاملا برای انسان شناخته شده است.

اشعه ایكس از تمام مواد از گاز، مایع و جامدات عبور كرده و البته هر چه جامدات دارای عدد اتمی بالائی باشند كمتر اشعه را عبور میدهند مثلا سرب پرده حاجب خوبی است كه میتواند جلو عبور اشعه را بگیرد لذا در اطاقهای اشعه به منظور حفاظت لای دیوارها از ورقه‌های سرب نازك استفاده میشود.دستگاههایی كه در رادیولوژی مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از رادیولوژی ساده معمولی برای تهیه تصویر ریه و استخوان و... ، رادیولوژی دیژیتال كه عمدتا برای آنژیوگرافی استفاده میشود و دستگاه سیتیاسكن برای تهیه تصاویر دیژیتال مقطعی كه بدن را از نظر تصویری عین كالباس به ورقه‌هائی تقسیم مینماید.

عبور اشعه ایكس از بدن ایجاد درد و خونریزی نمیكند ولی بدون ضرر هم نیست اما در حد استانداردهای پزشكی و رادیولوژی و با مراقبت متخصص رادیولوژی و تكنسینها، بدون ضرر یا كم ضرر هستند اما در مقادیر زیاد میتواند منجر به آسیبهای جبرانناپذیر روی بدن شود.

رادیولوژی در كجا كاربرد دارد ؟

امروزه رادیولوژی جزو جدا نشدنی از هر بیمارستان، درمانگاه و اماكن درمانی میباشد.رادیولوژی امروزه سه نوع كاربرد دارد: تشخیصی، درمانی و مصارف صنعتی.

كاربرد تشخیصی :

منظور كشف بیماریها، شكستگی‌ها و استفاده‌های كنترلی در بعضی درمانهاست كه با كمك آن میتوان بیمار را از طریق سوزن و لوله باریك جراحی نمود.

كاربرد درمانی :

منظور اشعه درمانی یا رادیوتراپی برای ریشه كن كردن تومورها و سرطانها است كه در آن مقدار بیشتری اشعه نسبت به رادیولوژی تشخیصی نیازمند است.

مصارف صنعتی :

در صنعت با اجسام بی روح و بی زندگی همراه هستیم.مثلا كنترل ضخامت جوشكاری لوله ها، كنترل صدمات موتورهای جت، كنترل چگونگی سكه های قدیمی یا رادیوگرافی از یك تابلو نقاشی برای تحقیق سلامت لایه های رنگ یا كاموای «بوم» تابلو و حتی تعیین سن و جنس جسد مثلا مرد نمكی شماره 4 شهرستان زنجان كه بتوسط اینجانب در مركز جام جم تهران بررسی شد.نسلهای مختلف سیتی اسكن اشعه ایكس، اسپیرال هلیكال، یك ردیف یا 64 یا 128 ردیف همه با فعالیت مهندسی پزشكی و تكامل این تجهیزات پزشكی به موازات اختراعات فیزیك و مكانیك بوجود آمده است. رادیولوژی رشتهای منحصر بفرد است بطوری كه یك رادیولوژیست بایستی كمی فیزیك، شیمی، بیولوژی، داروشناسی و مهندسی پزشكی هم بداند .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اطلاعاتی درباره علائم، علل، تشخیص و درمان سرطان سینهاطلاعاتی درباره علائم، علل، تشخیص و درمان سرطان سینه

سرطان سینه که با نام سرطان پستان نیز شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان بین خانم‌ها محسوب می‌شود. سلول های سرطانی پستان معمولاً توموری را تشکیل می دهند که معمولاً به واسطه سونوگرافی یا ماموگرفی دیده می شوند و یا به صورت توده احساس می شوند. ... ادامه مطلب

همه چیز درباره تست باریم انما یا اشعه ایکس کولونهمه چیز درباره تست باریم انما یا اشعه ایکس کولون

گرافی باریم انوما، آزمایشی همراه با اشعه ایکس است که تغییرات و ناهنجاری‌های روده بزرگ (کولون) را نشان می‌دهد. همچنین به این روش اشعه ایکس کولون نیز می‌گویند. در انوما، مایعی را به‌وسیله یک لوله کوچک به داخل روده، تزریق می‌کنند ... ادامه مطلب

تشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافیتشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافی

عفونت دندان در واقع به معنای عفونی و آلوده شدن پالپ یا مغز دندان در اتاقک داخل تاج و ریشه دندان ها است. ... ادامه مطلب

تشخیص بارداری یک یا چند قلویی با سونوگرافیتشخیص بارداری یک یا چند قلویی با سونوگرافی

سونوگرافی در تشخیص تعداد جنین معمولاً خطا نمی‌کند. اما اگر بیش از دو جنین وجود داشته باشد، به سختی می‌توان تعداد دقیق آنها را مشخص کرد. با استفاده از سونوگرافی تعیین سن بارداری، می‌توان زمان زایمان را به‌درستی تعیین نمود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465