رادیولوژی مرکزی

رادیولوژیست كیست ؟

رادیولوژیست پزشکی است پس از گذراندن دوره پزشک عمومی، در رشته تخصص رادیولوژی به تحصیلات خود ادامه داده است. رادیولوژیست ضمن داشتن اطلاعاتی از بیماریها، بروز علائم تظاهرات آنها و تطابق آنها با اطلاعات تصویری و همچنین با انطباق بالینی، برای بیمار تشخیصهای ممکن را بررسی کرده و یک تشخیص محتملتر را برای پزشک معالج مطرح مینماید لذا بر خلاف آزمایشگاه پاراکلینیک یا جزو افراد موازی بالینی نبوده بلکه رادیولوژیست در بالین بیمار قرار دارد و در تیم پزشکی معالج نقش مهمی را بازی میکند.بطوریکه امروزه که رادیولوژیستها در برخی موارد (بعنوان مثال رادیولوژی اینترونشنال) کار درمانی هم مینماید اصلا نمیتوان رادیولوژی را پاراکلنیک نامید.

رادیولوژیستها مشاور پزشکان بالینی در امور تشخیصی بوده و رادیولوژیست اینترونشنال در امر درمان بیمار نیز دخالت مستقیم دارد که با هزینه کمتری و تهاجم کمتری بیماری را درمان مینماید و او را از یک جراحی بزرگ و خطرات آن نجات میبخشد و این خود پس انداز پول برای بهداشت کشورها و دولتهاست. البته یار و یاور رادیولوژیست، در قسمت تهیه تصاویر تکنیسینهای رادیولوژی هستند که با دانش خود، امکان تشخیص صحیح توسط رادیولوژیست را فراهم مینمایند.

چرا دستگاهها و بعضی آزمایشات رادیولوژی گران هستند ؟

البته این گرانی مربوط به کشورهای خارج میباشند چون اگرچه دستگاههای گران مثل سی تی اسکن و MRI را در ایران درست به همان قیمتی میخریم که یک رادیولوژیست آلمانی یا آمریکایی میخرد یک میلیون تا یک و نیم میلیون دلار ولی فروش خدمات، در ایران به مراتب ارزان تر است یعنی مورد MRI در ایران برابر 85 تا 95 دلار بوده ولی در کشورهای خارج از 400، 600 تا 1200 دلار هزینه تهیه آنهاست.

این دستگاهها و خدمات اگرچه هم خیلی گران باشند، چون زودتر به تشخیص میرسند و بیمار معطل نشده و در بیمارستان بستری نمیشود و برای تشخیص کارهای تهاجمی و سخت روی آنها انجام نمیشود لذا با هزینه کمتر مادی و با ارزش های معنوی بالایی نتیجهگیری مینماید لذا مقبول میافتند. البته وجود این دستگاهها، بعضی پزشکان را به تنبلی میکشانند انگشت شمار که بجای معاینه خوب و کامل میگویند حالا برو یک MRI بگیر بیار تا مشاهده کنیم چی داری و چکار باید کرد و یا با مشاهده یک MRI بلافاصله بدون تطابق بالینی میگویند بستری بشوید تا جراحی انجام بدهیم.

پرداخت هزینههای رادیولوژی جبر زمان است مثلا روزی اتومبیل نداشتیم و پول بنزین نمی دادیم و بجای آن علف و جو میخریدیم و کمی هم ورزش میکردیم اما حالا نمیشود با اسب از میدان را ه آهن به تجریش رفت پس بنزین لازم است، تلویزیون نداشتیم و پول برق نمیدادیم و اعصاب و خوابمان راحت بود و اخبار سینه به سینه و دهن به دهن پخش میشد اما حالا داریم و بایستی پولش را هم بدهیم و بد و خوبیهایش را استفاده یا تحمل نماییم.

روشها و دستگاههای رادیولوژی چیستند ؟

با کشف و دخالت انرژیهای دیگری به جز از اشعه ایکس مانند اولتراسوند یا مافوق صوت، اشعه مادون قرمز یا فراسرخ، ماوراء بنفش یا اولتراویولت، لیزر، امواج رادیوئی طول موج کوتاه و سر انجام انرژی مغناطیسی دیگر اسم رادیولوژی تنها بسنده نبود لذا گفتند رادیولوژی و تصویرگیری Radiology and imaging قبل از بحث در مورد دیسیپلینها و انواع دستگاههای تصویرگری باید گفت رادیولوژی قدیمی در حال حاضر 3 شاخه شده است که شاخه اول آن همین است که صحبت میشود. شاخه دیگر به عنوان پزشکی هستهای یک نوع تصویرگیری با اطلاعات اختصاصی بیشتر و ولی با آناتومی یا توضیحات تشریحی کمتر میباشد که مجدداً در رشته CT-PET با رادیولوژی ما مخلوط شده است.

اطلاعات این دو رشته مکمل هم میباشند. قسمت سوم عبارت از رشته رادیوتراپی است که کار آن تاباندن اشعهای قوی و طولانی بر روی سرطان ها است تا آنها را کوچک کرده و از بین ببرد در حالی که این مقدار اشعه را در بخش تشخیصی به کار نمیبریم و مجاز به کاربرد هم نیستیم. این رشته نیز مجددا در قسمت چاقوی گاما مجددا به ما نزدیک شده است. چون به طور معمول نیز ما تشخیص نداده آنها نمیتوانستند درمان نمایند و یا برای شتابدهنده خطی و درمانگر خود بایستی از اطلاعات تصویری ما استفاده نمایند تا تومور هر چه بیشتر اشعه بخورد ولی نسوج سالم کمتر. با تمام استفادههای بشر از اشعه ایکس پزشکی هنوز تابش طبیعی اشعه از کیهان و محیط بیشتر از پزشکی میباشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سعیده اسماعیلی [ 1400-08-22 ]
هزینه سو نو سه بعدی تون چنده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص توده با ماموگرافیتشخیص توده با ماموگرافی

ماموگرافی مجموعه ای از تصاویر رادیوگرافی اشعه ایکس به شکل دو بعدی و سیاه و سفید است. با انجام ماموگرافی در بافت پستان می توان تمامی ناهنجاری ها را بررسی کرد و یا حتی کوچکترین توده ای دیده خواهد شد. ... ادامه مطلب

ام آر آی سینه به چه دلیل انجام میشود؟ام آر آی سینه به چه دلیل انجام میشود؟

از ام آر ای سینه به منظور غربالگری زنان با ریسک بالای ابتلا به سرطان سینه به منظور ارزیابی وسعت درگیری سرطان استفاده می شود ... ادامه مطلب

مایع آسیت چیست و به چه دلیل نیاز به تخلیه دارد؟مایع آسیت چیست و به چه دلیل نیاز به تخلیه دارد؟

کلمه آسیت از کلمه یوناني ASKOS به معنای ساک و کیف منشاء گرفته و به معنای تجمع مایع در حفره صفاقی است. آسیت در تعریفي دیگر به وجود بیش از 25 سی‌سی مایع در حفره صفاقي گفته می‌شود. آسیت شایع‌ترین عارضه سیروز است و با افزایش ریسک عفونت و افت در کیفیت زندگي همراه است ... ادامه مطلب

تفاوت سونوگرافی پستان و ماموگرافیتفاوت سونوگرافی پستان و ماموگرافی

سرطان پستان پس از سرطان پوست، دومین سرطان شایع در بین زنان می‌باشد. تشخیص و شناسایی هر بیماری در مراحل اولیه از اهمیت بسیاری برخوردار است، به همین دلیل معاینات بالینی منظم و انجام ماموگرافی یا سونوگرافی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه بسیار توصیه می‌شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465