رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / آیا انجام ماموگرافی به پروتز پستان آسیب می رساند ؟

آیا انجام ماموگرافی به پروتز پستان آسیب می رساند ؟

بیشترین بحث در مورد انجام ماموگرافی غربالگری در خانمهایی است که پروتز پستانی دارند . اشعه X که در ماموگرافی استفاده می شود نمی تواند به خوبی از میان پروتزهای سیکیلون و یا آب نمکی عبور کند تا بافت پستانی بالا و پایین پروتز را نشان دهد . این بدین معنی است که بخشی از پستان که توسط پروتز پوشانده شده در ماموگرافی دیده نمی شود .

به منظور اینکه تا حد امکان بیشترین مقدار از بافت پستانی در خانم های دارای پروتز دیده شود از هر پستان 4 عکس بجای 2 می گیرند . در عکسهای اضافه ، پروتز از روی قفسه سینه کنار زده می شود و پستان بر روی آن به جلو کشیده می شود که این باعث می شود تصاویر بهتری از بخش جلوئی پستان بدست آید . با اینکه در هر بار ماموگرافی تصاویر بیشتری از پستان ها دارای پروتز تهیه می شود زمان چکاپ ماموگرافی آنها مثل بقیه خانم های بدون پروتز می باشد.

اگرچه گاهی اوقات پارگی پروتز از طریق ماموگرافی تشخیص داده می شود اما در اغلب موارد ماموگرافی روش مناسبی برای تشخیص پارگی پروتز نیست. در واقع MRI روشی مناسب برای تشخیص پارگی پروتز می باشد .ماموگرافی به ندرت می تواند باعث پارگی پروتز شود ، مهم نحوه عکس گرفتن تکنسین می باشد .مطالعات نشان داده که با وجود پوشانده شدن بخش اعظم پستان توسط پروتز هنوز موثرترین روش بررسی سرطان پستان حتی در پستانهای دارای پروتز , ماموگرافی می باشد.

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

آیا انجام ماموگرافی به پروتز پستان آسیب می رساند ؟

- ماموگرافی روشی مناسب برای بررسی پستانها دارای پروتز نیز می باشد . احتمال اینکه فشار ناشی از ماموگرافی باعث پارگی پروتز شود بسیار کم است ، اما در خانم هائی که پروتز آنها قبلا پاره شده بوده و نشست داشته این احتمال وجود دارد که انجام ماموگرافی باعث افزایش پخش شدن سیلیکون یا آب نمک پروتز به بافت پستان شود .

- احتمال اندکی وجود دارد که ماموگرافی در اثر پخش کردن کپسول فیبری که معمولا اطراف پروتز ایجاد می شود باعث تغییر شکل پستانها شود. پس از انجام ماموگرافی بافت پستان ممکن است نرم تر حس شود . در هر حال هیچ تضمینی وجود ندارد که هر دو پستان به یک اندازه تحت تاثیر قرار گیرند .

- هنگام کنارزدن پروتز برای انجام ماموگرافی ممکن است احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد شود که بزودی مرتفع می گردد، اما نحوه عکس گرفتن دردناک نیست .

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بررسی کدام اندام های بدن با ام آر آی امکان پذیر است؟بررسی کدام اندام های بدن با ام آر آی امکان پذیر است؟

در ام آر آی، تصاویر بسیار دقیق و واضح از اندام داخلی بدن گرفته می‌شود. این تصاویر به پزشک در شناسایی و تشخیص بیماری اندام های داخلی کمک می کند ... ادامه مطلب

بیوپسی پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟بیوپسی پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟

بیوپسی ، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها به منظور بررسی دقیق تر بدن انجام می‌شود ... ادامه مطلب

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

افزایش آگاهی در مورد سرطان پستان منجر به پی بردن به اهمیت انجام ماموگرافی شده است که با کمک آن می توان سرطان پستان را در مراحل اولیه تشخیص داد و شانس درمان موفقیت آمیز این بیماری را افزایش داد زیرا زمانی علائم این بیماری قابل احساس و مشاهده می شوند که سلول های سرطانی شروع به چند برابر شدن و شکل داد ... ادامه مطلب

بررسی سقط جنین با سونوگرافیبررسی سقط جنین با سونوگرافی

اتمام بارداری پیش از هفته‌ ی بیستم را سقط نا خواسته‌ی جنین می‌ گویند. بیشتر سقط جنین‌ های نا خواسته به صورت تصادفی و به خاطر وجود مشکلات کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح‌ یافته اتفاق می‌ افتد. این نوع سقط عموماً در معاینات اولیه‌ ی بارداری توسط پزشک تشخیص داده می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465