رادیولوژی مرکزی

واریس چیست؟

برجسته شدن و پرپیچ و خم شدن وریدها در ناحیه ساق پا و ران را واریس می گویند که به صورت عنکبوتی (تلانژکتاتیک) و واریس عمومی است .

درمان : در قدیم از جوراب ضد واریس یا جراحی برای درمان واریس استفاده می شد ولی امروزه روش های نوین درمان واریس شامل اسکلروتراپی و لیزر و RFA است .

در اسکلروتراپی مواد اسکلروزان به داخل ورید تزریق می شود که درمان بعد از 6 ـ 3 هفته شروع می شود و ممکن است به چند جلسه درمان نیاز باشد معمولا 90% ـ 85% به درمان جواب می دهد و برای درمان نوع عنکبوتی روش انتخابی می باشد .

معمولا عارضه ی خاصی ندارد ولی گاهی ممکن است پیگمانتاسیون یا Matting و عفونت اتفاق بیفتد که تماما قابل درمان هستند .

پیگمانتاسیون دال بر تیره شده رگ است که به علت دوز بالای تزریق صورت می گیرد و Matting در افراد سفید و چاق دیده می شود که به علت به وجود آمدن عروق جدید در محل درمان شده است که می توان گفت شانسی است و مربوط به مهارت پزشک یا ماده مورد استفاده نمی باشد و عفونت که احتمال آن بسیار کم است .

در اسکلروتراپی چند روز بعد از درمان معمولا شکل محل درمان به نظر بدتر می آید ولی بعد از سه هفته رگ ها شروع به محو شدن می کنند و عود نیز در این مکان وجود ندارد .

درمان لیزر یا RFA

در این روش کاتتر مخصوص از یک سوراخ کوچک وارد رگ شده و داخل رگ سوزانده می شود بعد از مدتی رگ اضافی که باعث بد منظره شدن نمای ساق و ران شده از بین می رود در این روش هیچگونه درد یا جای جراحی برای بیمار وجود ندارد .

عوارض خاصی در این روش وجود ندارد مگر گزگز یا مور مور شدن و آسیب عصب به علت حرارت که بعد از مدتی قابل برگشت است .

این روش احتیاج به وسایل نوین و مهارت پزشک انجام دهنده دارد که نقش مهمی در درمان دارد .

آمادگی قبل از درمان و موارد مورد نیاز بعد از درمان :

قبل از درمان بیمار حتما باید سونوگرافی عروق مخصوص وریدهای سطحی اندامها انجام شود تا Plan درمانی بر اساس آن ریخته شود سونوگرافی عروق پا ایستاده و خوابیده باید انجام شود که حداقل 15 تا 20 دقیقه وقت نیاز دارد و مشخص می شود آیا بیمار باید لیزر و RFA و یا باید اسکلروتراپی شود .

بعد از انجام Procdure بیمار 3 روز باید حتما به صورت شبانه روز از باندکشی بسته شده استفاده نماید .

در این سه روز حمام آب گرم یا در معرض نور آفتاب نباید قرار بگیرد . استفاده از داروهای هورمونی و ترکیبات آهن برای جلوگیری از پیگمانتاسیون لازم است .

شل کننده های خون و داروهای ضد التهابی نیز نباید استفاده شود .

پیاده روی معمولی به مدت 30 روز شما می توانید فقط از جوراب واریس یا باند کشی صبح ها استفاده کنید و بعد از سه روز ورزش های خود را می توانید شروع کنید سپس بعد از یک هفته و یک ماه و سه ماه بیمار حتما به وسیله پزشک معالج چک شود.

درمان RFA و لیزر بالای 90% موفقیت دارد .

آیا از RFA در جاهای دیگر می توان استفاده کرد؟

بله در درمان ندول های خوش خیم تیروئید که می تواند در یک جلسه یا چند جلسه انجام شود و معمولا ندول تیروئید بعد از چند هفته شروع به کوچک شدن می کند معمولا عود در آن وجود ندارد .

همچنین در درمان تومور های بدخیم کبدی نظیر هپاتوما و متالتازهای کبدی که نقش بارز در افزایش طول عمر بیمار دارد .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :قهرایی [ 1402-06-12 ]
مادر من واریس پا داشتن و بسیار ضخیم و ناجور بود ولی با لیزر انجام دادند و بسیار راضی بودن

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آمنیوسنتز Amniocentesis چیست؟آمنیوسنتز Amniocentesis چیست؟

آمنیوسنتز، یک نوع آزمایش قبل از تولد برای جنین می باشد که این امکان را به پزشک می دهد تا اطلاعات مفیدی را راجع به وضعیت جنین و سلامت او، از طریق بررسی مایع آمنیوتیک به دست آورد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی اینترونشنال چیست؟سونوگرافی اینترونشنال چیست؟

سونوگرافی امروزه کاربرد وسیعی در کنترل درد با روش های اینترونشنال پیدا کرده است. در این گونه سونوگرافی ها عموماً از بی حسی موضعی استفاده می شود ... ادامه مطلب

تشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافیتشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافی

رادیوگرافی فول اسپاین یا total spine، رادیوگرافی کل ستون فقرات است که در آن کل ستون فقرات گردنی، پشتی و کمری، به‌صورت رخ و نیمرخ در یک تصویر دیده‌شده و در صورت انحرافات اسکولیوز، هیپرکیفوز و لوردوز، میزان شدت انحراف با بررسی زوایای لازم بررسی می‌گردد ... ادامه مطلب

آرتروز زانو چیست و چه علائمی دارد؟آرتروز زانو چیست و چه علائمی دارد؟

آرتروز، بیماری است که طی آن بافت غضروفی بین مفاصل فرسایش می یابد. با فرسایش و تحلیل رفتن بافت غضروفی، استخوان ها به یکدیگر نزدیک شده و سایش پیدا می کن ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465