رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / قبل از انجام ماموگرافی باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

قبل از انجام ماموگرافی باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

ماموگرافی یکی از بهترین و دقیق ترین روشهای تشخیص سرطان پستان و افتراق بین توده های خوش خیم و بدخیم پستانی می‌باشد. در این روش با بکار گیری پرتوهای خفیف اشعه ایکس می‌توان بافت پستان و ناهنجاری های آن را مشاهده نمود و در بسیاری از موارد به تشخیص زودهنگام بدخیمی های پستان پرداخت. لازم به ذکر است پس از انجام ماموگرافی، هیچگونه اشعه‌ای در بدن فرد باقی نخواهد ماند. هیچگونه اثر نامناسبی در بدن بیمار به جا نمی‌ماند.

ماموگرافی به عنوان یکی از روشهای تشخیصی سرطان پستان، با دقت بالا در رادیولوژِی مرکزی اصفهان قابل انجام می‌باشد. برای تعیین وقت و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

قبل از انجام ماموگرام باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

در زمانی که قرار است برای انجام ماموگرافی مراجعه نمایید؛ نباید از هیچ‌گونه کرم، عطر، لوسیون، پماد، پودر و غیره زیر بغل و بر روی سینه ها استفاده کنید؛ زیرا این مواد باعث غیر دقیق شدن نتایج ماموگرافی می شود.
بهترین زمان برای مراجعه هفته اول بعد از قاعدگی می باشد بنابراین اگر نزدیک به دوران قاعدگی هستید و یا در دوران پریودی به سر می برید بهتر است انجام پستان نگاری را به زمان دیگری موکول نمایید.

اگر باردار یا شیرده هستید لازم است حتما به پزشک و تکنسین اطلاع دهید چرا که اگر به تازگی دوران شیر دهی را گذرانده اید باید تا 3 ماه پس از آن برای ماموگرافی صبر کنید. البته در صورت ضرورت پزشک از روش های جایگزین مانند اولتراسوند استفاده میکند. بهتر است حداقل ۴۸ ساعت قبل از انجام پستان نگاری از مصرف مواد غذایی تند ویا مواد کافئین دار مانند قهوه و شکلات و ادویه جات تند، پرهیز نمایید.

معایب ماموگرام چیست؟

ماموگرام را میتوان یکی از بهترین ابزارهای تشخیص سرطان سینه دانست اما با این حال این روش نیز می‌تواند در برخی از مواقع دچار اشتباه در تشخیص شود . به عنوان مثال استعمال پودر یا کرم زیر بغل و یا وجود پروتز در سینه ممکن است نتایج غیر دقیقی ایجاد نماید. و در برخی مواقع نیز، نتایج ماموگرام برای تشخیص تومور دقت کافی را ندارد .افرادی که عمل پروتز سینه انجام داده‌اند در ماموگرام احساس درد بیشتری می نمایند.احتمال پاره شدن پروتز و یا تغییر بافت پروتز و نرم شدن آن بعد از ماموگرام وجود دارد. خصوصا اگر پروتز از قبل دچار مشکل شده باشد البته احتمال بروز این اتفاقات کم است اما برای اینکه نتایج ماموگرام افرادی که پروتز سینه انجام داده اند؛ دقیق باشد باید عکسهای بیشتری از سینه آنها گرفته شود.

تفسیر نتایج ماموگرافی به چه صورت است؟

تفسیر نتایج ماموگرافی طبق یک سیستم استاندارد و معین انجام میشود؛ طبق این سیستم نتایج از ۰ تا ۶ شماره گذاری می شود. طبقه بندی صفر نشان دهنده این است که باید برای بررسی بیشتر، سونوگرافی یا ماموگرافی مجدد با زوایای مختلف انجام شود. زیرا نتایج بدست آمده از دقت چندانی برخوردار نبوده. طبقه بندی یک بدین معنی است که هیچ مورد غیر طبیعی و هیچ عارضه ای در نتایج ماموگرافی مشاهده نشده است. طبقه بندی دوم نشان میدهد که توده ای خوش خیم اما غیر سرطانی در سینه مشاهده شده است که ممکن است ناشی از تورم گره های لنفاوی یا توده های کلسیمی خوش خیم و غیره باشد.

طبقه بندی سوم بدین معنی است که فرد باید به طور منظم تحت نظر پزشک باشد تا معاینات لازم را هر شش ماه یکبار انجام دهد زیرا در سینه ها توده هایی مشاهده شده است که خوش خیم بوده اما باز هم باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. در طبقه بندی چهارم پزشک درنتایج ماموگرافی توده هایی را مشاهده کرده است که ممکن است سرطانی باشند و باید برای تشخیص دقیق تر نمونه برداری انجام شود.

در طبقه بندی پنجم توده هایی مشاهده شده است که به احتمال ۹۵ درصد بدخیم بوده و باید سریعاً اقدامات لازم همچون نمونه برداری صورت پذیرد. در طبقه بندی ۶ بدخیم بودن توده ها با نمونه برداری تایید شده است و باید سریعاً درمان فرد آغاز شود.

امروزه با پیشرفت علم بویژه در زمینه پزشکی روشهای تشخیصی فراوان و دقیقی برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری ها و اختلالات بوجود آمده است. روشهایی مانند رادیولوژی، سونوگرافی، ماموگرافی و ... در همه شهرهای کشور، از جمله اصفهان در مراکزی مجهز و معتبر قابل انجام هستند که شما به درخواست پزشک با انجام این روشها می‌توانید بسیاری از موارد مرتبط با سلامت را در بدن خود بررسی نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نظیفه نادری [ 1402-09-25 ]
سلام امروز نوبت مامو گرافی دارم ولی پریود شدم میتونم انجام بدم یانه

معصومه هنرمند [ 1402-09-20 ]
چندماه پیش دکترهای من ماموگرافی فرستاد برگه گم شد .الان دسترسی به دکترندارم ایاماماگرافی امکانپذیراست

فرح رنجبر [ 1401-05-05 ]
برای ماماگرافیباید زیورآلات دوروبر باشه اشکالی نداره؟؟؟ فرح رنجبر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا در سونوگرافی NT جنسیت جنین مشخص میشود؟آیا در سونوگرافی NT جنسیت جنین مشخص میشود؟

سونوگرافی بارداری یکی از روش های رایج تصویربرداری از جنین در طول دوران بارداری است که به دلایل مختلف انجام می شود.در تصویربرداری NT تعیین جنسیت نوزاد انجام می‌ شود اما توجه داشته باشید این سونوگرافی در سه ماه اول بارداری صورت گرفته و احتمال خطا دارد . ... ادامه مطلب

بررسی سقط جنین با سونوگرافیبررسی سقط جنین با سونوگرافی

در سونوگرافی اوایل بارداری یعنی در سه ماهه اول، تشخیص بارداری اولیه از سقط فراموش شده برای متخصصین دشوار است. سقط فراموش شده به معنی پایان بارداری است که در آن جنین یا اصلاً تشکیل نشده یا رشد متوقف گردیده است. ... ادامه مطلب

تفسیر نتایج سونوگرافی تیروئید و گردنتفسیر نتایج سونوگرافی تیروئید و گردن

سونوگرافی تیروئید و گردن از امواج صوتی برای تولید یک سری تصاویر از غده تیروئید استفاده میکند که به وسیله آن پزشک رادیولوژیست متوجه شکل و اندازه این غده در بدن می‌ شود.سونوگرافی تیروئید و گردن اطلاعات ارزشمندی در مورد غده تیروئید ارائه می‌ دهد که میتوان از آن برای درمان بیماریهای تیروئید استفاده کرد ... ادامه مطلب

بیوپسی چه خطراتی دارد و بیمار چگونه باید برای بیوپسی آماده شود؟بیوپسی چه خطراتی دارد و بیمار چگونه باید برای بیوپسی آماده شود؟

بافت‌برداری یا بیوپسی که به آن تکه‌برداری و نمونه‌برداری نیز می‌گویند، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها برای بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آن است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465