رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / روش های نمونه برداری از پستان

روش های نمونه برداری از پستان

سرطان سینه شایعترین نوع سرطان در زنان است و در کشور ما متاسفانه سن ابتلا به سرطان سینه پایین تر از دیگر کشور هاست . بسیاری از مبتلایان به سرطان سینه در سنین باروری هستند و در پی بیماری هایی مانند توده هایی در پستان یا برآمدگی و درد پستان با تصور ابتلا به سرطان ، به پزشک مراجعه می کنند . پزشک بعد از معاینه دقیق اگر وجود توده یا علامتی مشکوک را در پستان تشخیص دهد ، برای بررسی دقیق تر و تشخیص قطعی بیمار را برای سونوگرافی و نمونه برداری ارجاع می دهد .

در بیوپسی پس از برداشتن قسمتی از بافت ضایعه ، نمونه برداشته شده را جهت ارزیابی دقیق به پاتولوژی می فرستاند . نمونه برداری از بافت توده هیچ تاثیری در خوش خیم یا بدخیم شدن آن ندارد .

بیوپسی یا نمونه برداری از پستان جهت شناسایی توده های مشکوک در سینه، از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شمارهتلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

روش هایبیوپسی سینه یا نمونه برداری از پستان

روش های مختلفی برای بیوپسی از توده پستان وجود دارد . بیوپسی باز، بیوپسی با سوزن ظریف یا بیوپسی FNA ، بیوپسی با سوزن ضخیم . پزشک بسته به شرایط بیمار و محل قرار گیری توده ، بهترین روش را توصیه می کند . ولی در کل تلاش برای این است که تا جای ممکن از نمونه برداری باز استفاده نشود . با این حال برای توده هایی که سطحی و یا در پشت هاله پستان باشند از روش باز استفاده می شود .

در روش هایی که نمونه برداری به صورت باز انجام می شود احتمال نیاز به بیهوشی هست که در طولانی شدن زمان عمل اثر دارد اما بیوپسی FNA تنها چند دقیقه وقت می گیرد . از دیگر مزیت های نمونه برداری به روش FNA نماندن جای اسکار زخم است به علاوه در روش نمونه برداری با سوزن ضخیم ممکن است برای برداشت نمونه کافی از بافت لازم باشد سوزن چند بار وارد بافت پستان شود که در نمونه برداری FNA می توان با یک بار وارد کردن سوزن ، نمونه های متعددی را خارج کرد و امکان چرخش آن در زوایای مختلف هست .

روش های نمونه برداری از پستان

نمونه برداری از پستان به روش FNA

در بیوپسی FNA ، پزشک با استفاده از یک سوزن بسیار نازک مقدار کمی از بافت یا مایع توده مشکوک را خارج می کند . اگر توده مورد نظر قایل لمس باشد ، پزشک با کمک حس لامسه سوزن را به سمت آن هدایت می کند در غیر اینصورت نیاز به سونوگرافی است . سپس این نمونه به پاتولوژی یا سیتولوژی ارسال می شود تا بررسی و آزمایش مشخص شود که توده سرطانی است یا خیر .

چگونگی انجام نمونه برداری به روش FNA

FNA یک روش کمکی برای تشخیص صحیح است و در دسته عمل های سرپایی قرار می گیرد . معمولا در مطب پزشک با بی حسی موضعی و استفاده از سوزن مخصوص FNA انجام می شود ، این سوزن به قدری نازک است که استفاده از بیهوشی ، ضرر بیشتری برای بیمار در پی خواهد داشت . اگر نیاز به استفاده از سونوگرافی باشد ، ممکن است بیمار در محل وجود تومور مقداری فشار احساس کند . پس از ورود سوزن به بافت مورد نظر مقداری از آن برداشته می شود و این عمل ممکن است چند بار تکرار شود . پس از پایان بیوپسی ، محل انجام آن بانداژ استریل می شود .

توصیه های قبل از نمونه برداری FNA

مراقبت های پس از نمونه برداری FNA

در نمونه برداری به روش FNA ، کمی فشار دادن محل ورود سوزن ، کمپرس سرد روی پانسمان در اولین ساعت های پس از نمونه برداری و برداشتن پانسمان یک روز بعد از بیوپسی توصیه می شود . پس از گذشت یک روز ، بیمار می تواند حمام کند . بیمار پس از بیوپسی FNA می تواند به فعالیت های روزانه و روال عادی زندگی برگردد اما انجام ورزش ممکن است درد به همراه داشته باشد ، لذا بهتر است چند روزی از آن اجتناب کرد .

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سودابه حجتی [ 1402-06-16 ]
یه نفر از اقوام ما درون سینشون توده ای حس کردن به دکتر مراجعه کردن و ماموگرافی و سونوگرافی هم انجام دادن که نتایج هر دو خوش خیم بوده اما امروز که مجددا به دکتر جراح مراجعه کردن دکتر گفتن چون توده سینشون بزرگه نمونه برداری انجام بدن بهتره الان خیلی نگرانیم کاگر خوش خیمه چرا دکتر نمونه برداری رو پیشنهاد داده میشه لطفا راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان های رایج انواع کیستدرمان های رایج انواع کیست

کیست ها کیسه هایی هستند که در پوست یا نواحی دیگر بدن ظاهر می شوند و حاوی مایعات ، هوا یا مواد دیگری هستند . کیست ها انواع مختلفی دارند و عواملی همچون انسداد مجاری ، تورم فولیکول های مو و یا عفونت ها می توانند باعث ایجاد کیست شوند . در این مقاله به بررسی تخلیه انواع کیست می پردازیم ... ادامه مطلب

همه چیز در مورد پانورکس و سفالومتری دیجیتالهمه چیز در مورد پانورکس و سفالومتری دیجیتال

رادیوگرافی پانورکس یا رادیوگرافی پانورامیک یکی از مرسوم ترین رادیوگرافی های تشخیصی در دندانپزشکی است. در این نوع رادیوگرافی دندانپزشک می تواند کل دند ... ادامه مطلب

روشهای تشخیص بیماری DVTروشهای تشخیص بیماری DVT

وریدها سیاهرگ هایی هستند که خون بدون اکسیژن و غنی از دی اکسید کربن و مواد دفعی سلولی را از بافت ها به قلب انتقال می دهند. بیماری ترومبوز سیاهرگی عمقی ... ادامه مطلب

بهترین زمان انجام سونوگرافی سینهبهترین زمان انجام سونوگرافی سینه

سونوگرافی پستان روشی ایمن و بدون درد است که از طریق آن می‌ توان به ناهنجاری‎های موجود در بافت سینه پی برد. در سونوگرافی از روشی غیر تهاجمی استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465