رادیولوژی مرکزی

سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی، فرآیندی است که به وسیله آن، از طریق امواج صوتی، تصاویری از بافت‌ ها و ارگان‌ های داخلی بدن انسان به دست می‌آید؛ که پس از شکل‌ گیری به مانیتور ارسال شده و با پردازش توسط دستگاه، تصویر مشاهده می‌شود. در سونوگرافی سه بعدی با کمک نرم افزار خاصی، عکس تبدیل به عکس سه بعدی می‌شود. سونوگرافی سه بعدی برای بررسی دقیق اندام‌ ها است. در حال حاضر با استفاده از سونوگرافی سه‌ بعدی، امکان تشخیص به موقع ناهنجاری‌های جنینی و تصمیم‌ گیری بهتر در مورد ادامه بارداری و بررسی نتایج اعمال جراحی داخل رحمی به راحتی امکان‌ پذیر شده است.

در این سونوگرافی می‌توان تمام ارگان‌های جنین از سر تا نوک انگشت‌ها را دید و به صورت دقیق بررسی نمود. در مورد بی‌ ضرر بودن یا ضرر داشتن سونوگرافی سه بعدی هنوز چیزی ثابت نشده است ولی به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از انجام سونوگرافی سه بعدی به دلخواه خود خودداری کنند. در بین مادران دیده می‌شود که دوست دارند سونوگرافی سه بعدی را انجام دهند ولی این کار باید حتما با تجویز پزشک باشد. سونوگرافی سه بعدی برای بررسی مشکلات آناتومیک است.

این سونوگرافی به منظور بررسی ناهنجاری‌ها از حدود هفته ۱۸ تا ۲۲ انجام می‌شود. والدین دوست دارند تمام جزئیات را در مورد شکل جنین بدانند. این سونوگرافی بهتر است حدود هفته ۳۰ تا ۳۵ انجام شود چون در هفته‌ های آخر به دلیل اینکه سایز جنین تغییر می‌کند و بزرگ‌ تر می‌شود و سایز سر جنین نیز تغییر می‌یابد؛ جنین به خوبی نشان داده نمی‌شود. اگر جنین اختلالات آناتومیک داشته باشد، در سونوگرافی سه بعدی نشان داده می‌شود. یعنی اختلال چه در اندام درونی و چه در اندام بیرونی مشخص خواهد شد.

سونوگرافی

سونوگرافیNT

برای مشخص کردن بیماری های ژنتیکی از سونوگرافی nt استفاده می‌ شود. در هفته ۱۱ تا ۱۴، این سونوگرافی صورت می‌ گیرد. در این سونوگرافی ضخامت پشت گردن جنین اندازه گرفته می‌شود. اگر ضخامت زیاد باشد نشان دهنده ناهنجاری های کروموزومی است.

سونوگرافی سه بعدی چگونه انجام می‌شود؟

سونوگرافی سه بعدی را می توان پروسه ای معرفی کرد که طی آن تصاویری از بافت های مختلف و همچنین ارگان‌ ها و اندام های داخلی بدن فرد به وسیله امواج صوتی فراهم می‌شود. لازم به ذکر است که تصاویر حاصل بعد از فرایند شکل گیری و تکامل به دستگاه مربوطه ارسال شده و در نهایت با پردازشی که بر روی آن از طریق دستگاه انجام می شود؛ تصویر مورد نظر قابل مشاهده می‌ گردد. در سونوگرافی سه بعدی امواج صوتی با زوایای مختلف به بدن جنین تابانده می‌شوند و انعکاس این امواج با کمک نرم افزارهای پیشرفته کامپیوتری تغییر داده خواهد شد. اسکن اندام می‌تواند به شکل دستی و از سوی سونوگرافیست یا با دستگاه های جدیدتر، توسط پروپ دستگاه صورت گیرد و تصویر سه بعدی ارائه دهد.

در ابتدای امر توصیه می‌شود سونوگرافی توسط رادیولوژیست مجرب و آموزش دیده انجام گیرد. روند انجام این سونوگرافی با سونوگرافی های معمولی هیچ تفاوتی ندارد. برخلاف سونوگرافی‌های معمولی، نیازی به پرکردن مثانه قبل از انجام سونوگرافی ۳ بعدی وجود ندارد. نتایج برخی از مطالعات نشان داده که اگر نیم ساعت قبل از انجام سونوگرافی ۳ بعدی یک لیوان آبمیوه طبیعی نوشیده شود، جنین در طول سونوگرافی هوشیارتر خواهد بود. براساس نگرش موجود در مراکز تصویر برداری مدت زمان انجام این سونوگرافی باید کمتر از یک ساعت باشد.

سونوگرافی سه بعدی نیز همانند سایر روش ها و مداخلات پزشکی با مزایا و معایبی همراه خواهد بود که در ادامه به مهم ترین مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی مورد بررسی قرار گرفته است.

مزایای سونوگرافی سه بعدی چیست؟

استفاده از این تکنولوژی در بررسی ناهنجاریهای جنین اهمیت دارد. در گذشته ‌در تشخيص علت ناهنجاری جنين از روش آزمایش آمنیوسنتز (کشيدن آب اطراف جنين) استفاده می‌شد که با این عمل امکان سقط جنين وجود داشت. اما امروزه با کمک این نوع سونوگرافی می‌توان بدون بروز هیچ‌گونه خطری برای جنین تا 99 درصد به تشخیص صحیح دست یافت. گرچه سونوگرافی قادر به تشخیص تمامی ناهنجاری های ژنتیکی جنین نیست، اما می تواند اختلالات ژنتیکی که سبب بروز ناهنجاری های ساختاری شده است را تا حد زیادی تشخیص دهد. با توجه به نتایج این سونوگرافی پزشکان می‌توانند به تصمیم گیری بهتری در خصوص ادامه بارداری یا پایان دادن به آن دست یابند.

بررسی نتایج اعمال جراحی داخل رحمی، از دیگر کاربردهای سونوگرافی سه بعدی است. همچنین برای بررسی بهتر اختلالات آناتومیک جنین (هر گونه تغییر در اندام درونی و اندام بیرونی مشخص است) ، اسپاینا بیفیدا (نقایص ستون فقرات و نخاع جنین) و برای تعیین اختلالات عصبی جنین و احتمال وجود فلج مغزی در آینده می‌توان از این روش استفاده کرد.

نکته مهم: این سونوگرافی بایستی در شرایط خاص انجام شود و همه زنان باردار نیاز به انجام این سونوگرافی ندارند.

معایب سونوگرافی سه بعدی

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :طاهره زمانی [ 1402-06-16 ]
سلام من امروز وارد هفته 21 شدم. دکترم گفته اگه بخوای ماه آینده یعنی هفته 25 سونو سه بعدی برات مینویسم وقتی ازش درباره عوارض پرسیدم گفت تا حالا چیزی ثابت نشده. منم دو دل هستم نمی دونم چکار کنم ؟ سونو سه بعدی مشکلی داره یا نه؟ ممنون اگه راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی چهار بعدی، نوعی سونوگرافی است که امکان دریافت تصاویر سه بعدی از جنین در داخل رحم مادر را فراهم می‌ کند. ... ادامه مطلب

سونوگرافی مثانه چگونه انجام میشود؟سونوگرافی مثانه چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی مثانه شامل ارزیابی حجم مثانه، اندازه‌گیری ضخامت دیوار آن و تعیین وجود سنگ‌ها و تومورهای مثانه است. سونوگرافی مثانه معمولاً با مثانه پر انجام می‌شود. در بسیاری از موارد، پزشک سونوگرافى كليه و مثانه را باهم برای بیمار درخواست می‌کند ... ادامه مطلب

بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان از علت تا تشخیص و درمانبالا بودن هورمون تستوسترون در زنان از علت تا تشخیص و درمان

بالا رفتن هورمون تستوسترون در زنان علت های مختلف دارد و این مشکل می تواند بر خلق و خوی آنها‌، فیزیک بدن و دوران یائسگی آنها تأثیر بگذارد. ... ادامه مطلب

غربالگری پستان چیست؟غربالگری پستان چیست؟

سرطان پستان یکی از سرطانهایی است که با انجام غربالگری می توان به‌طور قابل توجهی از بروز آن پیشگیری نمود؛ به عبارت دیگر انجام غربالگری یکی از راههای مؤثر برای پیشگیری و کنترل سرطان پستان است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465