رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / بیوپسی پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟

بیوپسی پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟

بیوپسی ، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها به منظور بررسی دقیق تر بدن انجام می‌شود. هنگامی که آزمایش های اولیه نشان دهند منطقه‌ای از بافت بدن دارای علائم غیر نرمال وغیرطبیعی است، پزشک معمولا نمونه برداری بافتی را تجویز می کند. ممکن است پزشکان ناحیه ای از بافت غیرطبیعی را ضایعه ، تومور یا توده بنامند.

این‌ها کلمات عمومی‌ای هستند که برای تأکید بر ناشناخته بودن بافت استفاده می‌شوند. ناحیه مشکوک ممکن است در طی معاینه بدنی یا در داخل آزمایش تصویربرداری مشاهده شود.

بیوپسی یا نمونه برداری از پستان جهت شناسایی توده های مشکوک در سینه، از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شمارهتلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

روش های بیوپسی

بیوپسی روش‌های مختلفی دارد که تقریباً همه آنها شامل استفاده از ابزاری تیز برای برداشتن مقدار کمی از بافت است. اگر بیوپسی روی پوست یا ناحیه حساس دیگر باشد، ابتدا داروی بی حسی استفاده می‌شود.
اما به ‌طورکلی، بیوپسی در سه روش انجام میشود:

1. بیوپسی با سوزن

پزشک پس از بی‌حسیِ موضعی، نمونهٔ کوچکی از بافت را با سوزن از بدن خارج می‌کند که می تواند توسط سرنگ (FNA) یا سوزن بیوپسی(Core needle) انجام شود.

2. بیوپسی باز

پزشک پس از بی‌حسیِ موضعی یا بیهوشیِ عمومی پوست بیمار را شکافته، مقداری از بافت را خارج می‌کند.

3. بیوپسی کلی

در این نوع بیوپسی، پزشک کل بافت را برمی‌دارد. این روش اغلب در از بین بردن تومورها به کار می‌رود.

بیوپسی  پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟

بیوپسی کبد

نمونه برداری از کبد را میتوان از دقیق ترین روش های تخمین آسیب موجود در کبد دانست. این روش در مشخص کردن میزان التهاب کبد و فیبروز کاربرد زیادی دارد. بیوپسی کبد از طریق پوست که از متداول ترین روش های نمونه برداری از کبد می باشد، طی مراحل زیر انجام می شود. یک سوزن توخالی ویژه از طریق پوست به داخل کبد وارد می شود. به دلیل بی حسی موضعی، هیچ دردی احساس نمی شود.

با این حال، ممکن است هنگامی که پزشک سوزن را فشار می دهد، بیمارمقداری فشار احساس کند. به دلیل آن که با تنفس، قفسه سینه و شکم حرکت می کنند و باعث جابه جایی کبد می شوند، بیمارباید زمانی که سوزن وارد و خارج می شود نفس خود را برای مدت 5 تا 10 ثانیه نگه دارد (در برخی موارد شاید زمان بیشتری نیاز باشد). هنگامی که سوزن بیرون می آید یک نمونه کوچک از بافت کبد با آن بیرون آورده می شود.

پزشکی که نمونه برداری از کبد را انجام می دهد ممکن است برای افزایش دقت نمونه برداری از سونوگرافی همزمان استفاده کند. با این کار، سوزن بیوپسی دقیقا در جای مناسب قرار داده می شود. اسکن سونوگرافی بدون درد است.

بیوپسی کلیه

در نمونه برداری از کلیه ،پس از تعيين محل كليه با سونوگرافي، پوست محل نمونه گيري استريل و با آمپول ليدوكائين به صورت موضعي بي حس مي شود.نمونه گيري توسط سوزن اتوماتيك انجام مي گیرد. مشابه بیوپسی کبد ، یک سوزن از پشت ، به کلیه رسانده شده و نمونه بافت کلیه گرفته می‌شود. براي بدست آوردن نمونه مناسب ممكن است اين كار چند نوبت تكرار شود.

بعد از نمونه برداري، بیمار بايد تا دو ساعت درهمان حالت روي برانكارد بي حركت بمانيد.در نمونه برداري باز بعد از اينكه پزشك يك برش كوچك بر روي كليه ايجاد كرد ، عمل نمونه برداري را انجام خواهد داد .

بیوپسی پروستات

در طول بیوپسی یا نمونه برداری از پروستات از یک سوزن بسیار ریز(که سوزن هسته ای نیز نامیده می شود ) برای جمع اوری بافت های نمونه ازغده پروستات استفاده می شود. این نمونه برداری توسط پزشک اورولوژیست انجام می شود. اگر نتایج حاصل از آزمایش های اولیه نشان دهد که اثراتی ازسرطان پروستات وجود دارد، پزشک انجام نمونه برداری از پروستات را پیشنهاد خواهد کرد.

در طول بیوپسی پروستات، بافت های نمونه از پروستات زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفته و موارد غیر عادی سلولی که می تواند نشانه سرطان باشد آزمایش می شود. اگروجود سرطان تشخیص داده شود، معمولا به سرعت اقداماتی چون ارزیابی های اولیه در مورد سرعت انتشار و گسترش آن و همچنین بهترین گزینه های درمانی انجام می گیرد.

نمونه برداری از پستان

متناسب با نوع نمونه برداری مورد نیاز یک سوزن با قطر بسیار کم یا معمولی وارد توده یا ناحیه ای می شود که قرار است مورد برسی واقع شود و سپس نمونه کوچکی از مایع یا بافت آن محل برداشته می شود .در روش نمونه برداری با جراحی، لازم است که در محل مورد نیاز، یک برش ریز زده شده و احتمالا به جز بی حسی موضعی از یک خواب ملایم یا بیهوشی کامل نیز استفاده می شود.

با ایجاد شکاف کوچک، بافت مورد نظر از بافت سینه برداشته شده و نمونه گیری انجام می گیرد. پس از انجام نمونه برداری، شکاف توسط پزشک بخیه زده شده و بسته می شود.

بعد از بیوپسی چه اتفاقی می افتد؟

پس از جمع آوری و حفظ بافت، نمونه به یک مرکز پاتولوژی داده میشود. سپس یک پاتولوژیست بافت بیوپسی را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند. در نتیجه با توجه به نوع ، شکل و فعالیت داخلی سلول‌های بافتی، مشکل را تشخیص می‌دهد. در آزمایشگاه های پاتولوژی مدت زمانی که برای گرفتن نتیجه نمونه برداری لازم است ممکن است متفاوت باشد.

ممکن است یک پاتولوژیست نمونه بافتی بیوپسی را تشخیص و در عرض چند دقیقه گزارش خود را به جراح اعلام کند. اما گزارش نهایی و بسیار دقیق آزمایشگاه پاتولوژی در مورد نمونه برداشته شده حدود یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش انجام اکو کاردیوگرافی قلب جنینروش انجام اکو کاردیوگرافی قلب جنین

اکوکاردیوگرافی قلب جنین همانند سونوگرافی یک ازمایش تصویری فراصوتی غیر تهاجمی است و توسط پزشک متخصص قلب اطفال انجام می شود. در این ازمایش برای تولید یک اکوکاردیوگرام یا یک تصویراز قلب جنین از امواج صوتی استفاده میکند ... ادامه مطلب

نقش سونوگرافی در بررسی نارسايی كليهنقش سونوگرافی در بررسی نارسايی كليه

نارسایی کلیه هنگامی رخ می دهد که کلیه های شما توانایی فیلتر کردن سموم اضافی از خون را از دست می دهند و معمولاً نارسایی کلیه، علائم کمی از خود نشان می دهد و بعضی اوقات هیچگونه علائمی ندارد. سونوگرافی کلیه یک آزمایش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از کلیه‌ها استفاده می کند. ... ادامه مطلب

سونوگرافی کلیه برای تشخیص علت خون در ادرارسونوگرافی کلیه برای تشخیص علت خون در ادرار

هماچوری یک اصطلاح پزشکی برای وجود خون در ادرار است. چندین بیماری و شرایط متفاوت می تواند باعث ایجاد هماچوری شود. عفونت، بیماری کلیوی، سرطان و اختلالات ... ادامه مطلب

علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحمعلل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

رحم عضوی مهم از اندام یک زن محسوب می شود که وظیفه نگهداری جنین را دارد. دیواره رحم از سه لایه آندومتر، میومتر و پری متر ساخته شده است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465