رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / چه کسانی باید سونوگرافی بیوفیزیکال را انجام دهند ؟

چه کسانی باید سونوگرافی بیوفیزیکال را انجام دهند ؟

سونوگرافی بیوفیزیکال جنین یا تست BPP ترکیبی از چندین آزمون است که سلامت نوزاد ( جنین ) شما را می ‎سنجد . این تست سنجش ضربان قلب جنین ) تست بدون استرس ( NST را با سونوگرافی جنین ادغام می‎ کند تا بتواند ارزیابی درستی از ضربان قلب جنین ، تنفس ، حرکات بدن ، سفتی عضلات و حجم مایع آمنیوتیک اطراف نوزاد شما داشته باشد . این تست غیر تهاجمی است و حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد .

ان اس تی از چکاپ هایی است که معمولا در سه ماه سوم برای سلامت جنین گرفته می شود به این صورت که در هنگام تکان خوردن جنین میزان ضربان قلبش را اندازه گیری می کنند سونوگرافی ان اس تی همانطور که از نامش No Stress Test پیدا است مادر و جنین باید در حالت آرام باشند و از هر استرسی دور باشند . این آزمایش از آزمایش های بی ضرری است که اگر هر چند بار انجام شود هیچ آسیبی به جنین و مادر وارد نمی شود .

کاردیوتوکو گرافی نام وسیله ای است که از طریق آن می توان تپش قلب جنین را به صورت کامل تفسیر کرد و به پزشک این امکان را می دهد که بتواند به راحتی وضعیت سلامت جنین را تشخیص دهد .

برای انجام سونوگرافی بیوفیزیکال در اصفهان می‌توانید به سونوگرافی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

چه کسانی باید سونوگرافی بیوفیزیکال را انجام دهند ؟

سونوگرافی بیوفیزیکال برای ارزیابی و مشاهده سلامت نوزاد مورد استفاده قرار می‏‌ گیرد . هدف این آزمون جلوگیری از سقط و شناسایی به‌ موقع و زود هنگام کمبود اکسیژن در نوزاد است تا بتوان به‌ سرعت در مورد زایمان تصمیم‌گیری کرد و از آسیب ‎های دائمی به مادر جلوگیری نمود . به طور کلی تست بیوفیزیکال برای زنانی که ریسک بالایی در ابتلا به عوارض جانبی یا مشکلات زایمان دارند و در معرض خطر از دست دادن نوزاد هستند ، توصیه می ‎شود .

دلایل تجویز سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل (BPP)

- ابتلای مادر به دیابتی که با دارو درمان شده ، دیابت بارداری ، فشار خون بالا یا سایر مشکلات سلامتی که می توانند بر بارداری تاثیر گذار باشند .
- جنین کوچکتر از حد معمول است و یا با توجه به سن بارداری رشد مناسبی نداشته است .
- جنین‌ کمتر از حد طبیعی تحرک دارد .
- مایع آمنیوتیک بسیار کم یا بسیار زیاد است .
- از موعد زایمان گذشته است و پزشک متخصص از این طریق می خواهد از وضعیت قرارگیری جنین در رحم آگاه شود .
- فرد قبلا سابقه سقط جنین در نیمه دوم بارداری به علت ناشناخته یا به علت یک مشکل که ممکن است دوباره اتفاق بیفتد ، دارد .
- مادر یا جنین مبتلا به بیماری است که نیاز به مراقبت دارد .
- در صورتی که سن مادر بالای ۳۵ سال باشد .
- درصورتی که مادر بسیار چاق باشد .

معمولا این آزمایش در چه دوره‌ ای از بارداری انجام می‌گیرد؟

در صورتی که پزشک تشخیص دهد که شما به این آزمون نیاز دارید ، شما احتمالاً در سه ماهه آخر بارداری خود باید آن را انجام دهید . این تست معمولا پس از هفته 32 بارداری انجام می‌ شود . برخی زنان این تست را زودتر ( پس از هفته 24 بارداری ) نیز انجام می‏ دهند . پزشک شما ممکن است در ادامه بارداری هم تست BPP را به منظور پیگیری تکرار کند .

سونوگرافی بیوفیزیکال چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا بر روی تخت معاینه دراز می کشید و رادیولوژیست پروب دستگاه سونوگرافی را روی شکم شما قرار می دهد . قسمت دیگر این تست مربوط به آزمون غیر استرسی می‌باشد که ضربان قلب نوزاد را در طی 20 دقیقه می‌ سنجد .رادیولوژیست یک کمربند الاستیک را همراه با دو سنسور ، دور شکم شما قرار می ‎دهد تا ضربان قلب جنین را بیابد . این بخش معمولا قبل از سونوگرافی جنین انجام می ‎گیرد . در صورتی که نوزاد شما خوابیده باشد باید تا زمانی که بیدار می ‎شود و شروع به حرکت می ‎نماید منتظر بمانید . در برخی موارد ممکن است رادیولوژیست ، با ایجاد صدا هایی سعی کند جنین را از خواب بیدار کند .

تست بیوفیزیکال چه خطراتی در بر دارد ؟

پروفایل بیوفیزیکال روشی غیرتهاجمی ، ساده و نسبتا ارزان است که هیچ خطر فیزیکی برای مادر باردار و جنین او ایجاد نمی ‎کند . با این حال ، نباید انتظار داشت که نتایج این تست همیشه موجب بهبود نتایج بارداری شود . تست BPP ممکن است یکسری از مشکلات جنین را شناسایی نکند و یا مشکلاتی را نمایان سازد که وجود ندارند . نتایج مثبت کاذب در این آزمون ممکن است باعث شوند تا ارائه دهنده خدمات مراقبتی به شما توصیه‌ های غیر ضروری کند و یا پیشنهاد دهد که زایمان زود هنگام داشته باشید .

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونوگرافی اسکلتی عضلانی چیست؟سونوگرافی اسکلتی عضلانی چیست؟

استفاده از سونوگرافی اسکلتی عضلانی در تشخیص علت دردهای مزمن در اعصاب، عضلات و مفاصل، مزیت‌ های بسیاری نسبت به روش‌ های تشخیصی قدیمی‌ تر دارد. یکی از مهم ترین مزیت‌ ها، فراهم کردن تصویر زنده از اندام ‌های بدن، بدون استفاده از پرتوهای خطرناک است. ... ادامه مطلب

آمادگی برای سونوگرافی کبدآمادگی برای سونوگرافی کبد

سونوگرافی یک روش بدون عارضه و بدون درد برای تشخیص برخی از بیماری‌ ها و بررسی اندازه طبیعی کبد در سونوگرافی است. در این روش به جای استفاده از اشعه‌های مضر از امواج صوتی استفاده می‌ شود. آمادگی قبل از انجام این سونوگرافی موضوع مهمی می باشد. ... ادامه مطلب

انواع غربالگری های مهم برای جنینانواع غربالگری های مهم برای جنین

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود ... ادامه مطلب

علت انجام بیوپسی یا نمونه برداری از پستان چیست؟علت انجام بیوپسی یا نمونه برداری از پستان چیست؟

بیوپسی پستان نمونه‌ای از بافت مشکوک پستان را در اختیار پزشک قرار می‌دهد تا بتوان با استفاده از بررسی آن، هرگونه ناهنجاری در سلول‌هایی که تشکیل‌دهنده توده‌های پستانی هستند را شناسایی کرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465