رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / نمونه برداری از پروستات چگونه انجام میشود؟

نمونه برداری از پروستات چگونه انجام میشود؟

بیوپسی غده پروستات، آزمایشی برای برداشتن نمونه های کوچک از بافت پروستات است تا بتوان آنها را در زیر میکروسکوپ مورد مطالعه قرار داد. برای انجام این کار سوزن نازکی از طریق رکتوم و مجرای ادراری و یا از طریق ناحیه بین تتانوس و کیسه بیضه عبور داده می شود ( بیوپسی ترنس رکتال و بیوپسی پرینیوم). این نمونه بافتی که در هنگام بیوپسی برداشته شده است برای بررسی وجود سلولهای سرطانی مورد مطالعه قرار می گیرد بیوسی زمانی انجام شود که در تست های خونی مقدار بالای آنتی ژن اختصاصی پروستات مشاهده شود (PSA) و یا اینکه پس از معاینه رکتال با استفاده از دستگاه مشخص شود که غده پروستات غیر عادی است یا توده دارد.

بیوپسی پروستات برای مشخص کردن ماهیت توده یافت شده در پروستات و همچنین علت بالا رفتن مقدار آنتی ژن اختصاصی پروستات در خون انجام میشود. اگر بیمار هرگونه مشکل خونریزی داشته باشد، نسبت به لاتکس یا هر داروی دیگر از جمله عوامل بیهوشی و بیحسی حساسیت داشته باشد، برخی داروها را به صورت منظم مصرف کند، از داروهای رقیق کننده خون از جمله وارفارین هپارین انوکساپارین آسپرین ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده کنند باید آنها را به اطلاع پزشک برساند.

اقدامات قبل از بیوپسی پروستات

از بیمار خواسته می شود فرمی را امضا کند که نشان می دهد او مخاطرات این آزمایش را پذیرفته و با انجام آن موافق است. پزشک توضیحات کاملی در ارتباط با نحوه انجام کار و مخاطرات این آزمایش و هدف از انجام آن را ارائه می دهد. اگر بیوپسی پروستات تحت بی حسی موضعی و از ناحیه بین مقعد و کیسه بیضه انجام شود هیچ مرحله اضافه ی آماده سازی وجود نخواهد داشت. اگر بیوپسی از طریق رکتوم انجام شود ممکن است قبل از بیوپسی لازم باشد انما انجام دهید.

در صورت انجام بیوپسی با بیهوشی عمومی پزشک به شما دستوراتی در رابطه با عدم مصرف غذا و مواد آشامیدنی ارائه خواهد نمود که باید این دستورات را دقیقاً انجام داد. اگر در صورتی که پزشک از شما بخواهد در روز عمل داروی خاصی را مصرف کنید آن را با مقدار اندکی آب مصرف نمایید. در هنگام آماده سازی برای انجام بیوپسی رگ گیری انجام شده و داروهای آرامبخش در حدود یک ساعت قبل از نمونه برداری تجویز می شود. بیمار باید قبل از نمونه برداری، لیستی از تمام داروهای مصرفی از جمله مکمل های گیاهی را به پزشک ارائه دهد.

نمونه برداری از پروستات چگونه انجام میشود؟

در صورت داشتن هرگونه حساسیت، مخصوصاً به بیهوشی، به پزشک خود اطلاع دهد. همچنین، در مورد بیماری های اخیر یا سایر شرایط پزشکی به پزشک خود اطلاع داده شود. برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد در حین و پس از بیوپسی، ممکن است از بیمار خواسته شود که به مدت هفت تا 10 روز استفاده از داروهای رقیق کننده خون را متوقف یا محدود کند. برای بررسی لخته شدن خون در روز عمل، ممکن است آزمایش خون لازم باشد. به بیمار توصیه می شود که برای جلوگیری از عفونت، یک یا دو روز قبل از بیوپسی و صبح روز عمل قرص های آنتی بیوتیک مصرف کند.

انجام نمونه برداری پروستات با برخی ریسکهای جزئی همراه است که عبارتند از:

چگونگی انجام بیوپسی پروستات

نمونه برداری توسط پزشک انجام میشود که دارای تخصص لازم در ارتباط با مشکلات ادراری تناسلی است. نمونه برداری ممکن است در مطب پزشک کلینیک جراحی یا اتاق عمل بیمارستان انجام شود قبل از انجام بیوپسی پروستات آنتی بیوتیک هایی تجویز می شود تا از عفونت جلوگیری شود. معمولاً از اولتراسوند ترانس رکتال برای هدایت سوزن نمونه گیری در هنگام بیوپسی پروستات استفاده می شود
بیمار ممکن است هنگامی که سوزن نمونه برداری فرو برده می شود اندکی احساس فشار کنند برای انجام نمونه برداری ترانس رکتال ممکن است هنگامی که پروب سونوگرافی حرکت داده می شود یا پزشک از انگشتان خود استفاده میکند بیمار اندکی احساس فشار در ناحیه رکتوم داشته باشد.

وقتی سوزن نمونه برداری در غده ی پروستات فرو برده می شود ممکن است بیمار ناگهان سوزش گذرایی را احساس کند. معمولا چندین نمونه بیوپسی گرفته می شود. پس از بیوپسی از شما خواسته می شود از انجام فعالیت های شدید برای حدود ۴ ساعت اجتناب نمایید ممکن است درد خفیفی را در ناحیه لگن احساس کنید و تا پنج روز در ادرار خود خون مشاهده نمایید. همچنین ممکن است تغییر رنگ جزئی تا یک ماه پس از نمونه برداری در منی مشاهده شود.

اگر نمونه برداری ترانس رکتال انجام شده باشد ممکن است دو تا سه روز پس از نمونه برداری شاهد خونریزی از ناحیه مقعد باشید. در صورت انجام نمونه برداری به صورت ترانسیورترال تا چند ساعت پس از نمونه برداری برای شما کاتتر ادراری گذاشته می شود همچنین ممکن است لازم باشد برای چند روز پس از نمونه برداری داروهای آنتی بیوتیک مصرف کنید. اگر از بیهوشی عمومی برای شما مورد استفاده قرار گرفته باشد پس از نمونه برداری برای چند ساعت به اتاق ریکاوری بعد می شوید ممکن است لازم باشد هماهنگی هایی برای رساندن شما به خانه انجام دهید در خانه ممکن است خارش نواحی مختلف بدن و خستگی احساس نمایید

پس از بیوپسی ‫ باید در صورت داشتن یکی از علایم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

نمونه برداری از غده پروستات به چه دلیل انجام میشود؟

نمونه برداری از غده پروستات به منظور جمع آوری نمونه هایی از بافت پروستات انجام می شود تا بتوان آنها را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار داد معمولاً پس از مدت ۱۰ روز می توان به نتایج دست پیدا کرد اگر سلول های سرطانی شناسایی شود معمولا درجه ابتلاء مشخص میشود. این درجه میزان تهاجمی بودن سرطان را نشان می دهد.

عوامل موثر بر نمونه برداری پروستات

عواملی که بر نمونه برداری پروستات اثر می گذارند و به واسطه آنها ممکن است نتوانید نتایج مناسبی از نمونه برداری پروستات بگیرید عبارتند از:

  1. ممکن است در نمونه برداری میزان مناسب و کافی بافت وجود نداشته باشد تا بتوان بر اساس آن به تشخیص رسید
  2. احتمال غفلت از وجود سرطان به واسطه ی اندک بودن مقدار بافت برداشته شده

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ن بادامی [ 1402-01-17 ]
سلام متشکرم پاسخ برخی از سوالاتم را گرفتم درود بر شما

عثمان قادری [ 1401-10-02 ]
سلام خسته نباشید پدرم من مشکل پروستات دکترا گفتن باید نمونه برداری کنه آیا جای نگرانی هست ممنون میشم جوابم بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ضرورت انجام سونوگرافی جنین چیست؟ضرورت انجام سونوگرافی جنین چیست؟

معمولاً خانم هاي بارداري كه دوره حاملگی بدون مشکلی را سپری مي کنند تا پایان این دوره چهار سونوگرافی انجام مي دهند. بار اول در ابتدای بارداری، بار دوم در هفته ۱۲، بار سوم از هفته ۱۶ به بعد و بار چهارم در هفته ۳۲. ... ادامه مطلب

همه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافیهمه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافی

هیستروسالپینگوگرافی، یک روش تصویربرداری تشخیصی است که در درجه اول در تحقیقات ناباروری زنان مورد استفاده قرار می گیرد ... ادامه مطلب

تشخیص بارداری یک یا چند قلویی با سونوگرافیتشخیص بارداری یک یا چند قلویی با سونوگرافی

سونوگرافی در تشخیص تعداد جنین معمولاً خطا نمی‌کند. اما اگر بیش از دو جنین وجود داشته باشد، به سختی می‌توان تعداد دقیق آنها را مشخص کرد. با استفاده از سونوگرافی تعیین سن بارداری، می‌توان زمان زایمان را به‌درستی تعیین نمود. ... ادامه مطلب

انواع رادیوگرافی دندانانواع رادیوگرافی دندان

یکی از روش‌های سریع و دقیق تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقایص فک و دندان و انواع ناهنجاری‌ها و آسیب‌های دیگر، استفاده از دستگاه‌ها و دوربین‌های رادیوگرافی است. دستگاه‌های رادیوگرافی در حیطه دندانپزشکی انواع مختلفی دارند و بطورکلی گرافی دندان به دو دسته اصلی داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم می‌شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465