رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / روش های فیلمبرداری از دندان با پری اپیکال

روش های فیلمبرداری از دندان با پری اپیکال

یکی از روش هایی که به تشخیص بیماری های دهان و دندانی کمک نموده و این عمل را برای دندانپزشکان آسان می کند ، گرفتن عکس رادیولوژی از دندان می باشد . زیرا با توجه به اینکه مشکلات و ناراحتی هایی که در قسمت های مختلف دهان مانند فک ، دندان ، لثه و… به وجود می آید ممکن است با چشم قابل دیدن نباشد و با توجه به اینکه دندان ها یکی از مهمترین بخش‌های بدن می باشند که نیاز به رعایت بهداشت و رسیدگی زیادی دارند در نتیجه استفاده از روش های مختلف رادیولوژی های دندانی به دلیلی دقتی که دارند ، تشخیص مشکلات را برای دندانپزشک راحت می کنند .

رادیوگرافی دیجیتال به روشی گفته می شود که یک سنسور حساس به اشعه ایکس به جای فیلم رادیوگرافی در دهان بیمار قرارمی گیرد.تصویربرداری دیجیتال دندانی توسط دو سیستم سنسورهای RVG و اسکنرهای فسفر پلیت انجام می پذیرد. سنسورهای فسفر پلیت بی سیم بوده و ضخامت آنها حتی از فیلمهای رادیوگرافی نیز کمتر است.روش کار در فسفرپلیت ها بسیار شبیه به روش تصویر برداری با فیلم می باشد.بعد از تصویر برداری ،سنسور از دهان بیمار خارج می شودوبوسیله دستگاه اسکنراسکن شده وروی مانیتور کامپیوتر نمایش داده می شود.

شما می‌توانید رادیوگرافی پری اپیکال با دستگاهDR را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان انجام دهید. جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

رادیوگرافی دیجیتال غیر مستقیم DR

البته امروزه اختصار DR از عبارت Digital Radiography نیز برای این سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر آشکارسازهای فلت پنل مبتنی بر سلنیوم با حذف مرحله تبدیل فوتون اشعه ایکس به نور مرئی امکان آشکارسازی فوتون های اشعه ایکس بطور مستقیم با استفاده از آشکارساز های حالت جامد را فراهم می کنند. این سیستم ها معمولاً با نام رادیوگرافی دیجیتال مستقیم (DDR) شناخته میشوند. جدول زمانی پیدایش این سیستم ها را میتوانید در شکل زیر مشاهده کنید.

روش های فیلمبرداری از دندان با پری اپیکال

بطورکلی رادیوگرافی دیجیتال را میتوان به دو دسته CR و DR تقسیم نمود. سیستم CR از پلیت های فسفری ذخیره سازی تصویر همراه با یک پروسه بازخوانی جداگانه استفاده میکنند. سیستم DR یک روش تبدیل اشعه ایکس به بارهای الکتریکی با استفاده از یک پروسه بازخوانی مستقیم است. سیستمهای DR خود میتوانند بسته به نوع تبدیل اشعه ایکس به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم شوند. با تعاریف موجود، امروزه میتوان بطور خلاصه سیستم های رادیوگرافی دیجیتال را به شرح زیر بیان کرد:

فلت پنل های غیر مستقیم (Indirect FPD's) که مانند تجهیزات تصویربرداری با دوربین های CCDو سیستم های کمی قدیمی تر ( سیستم رادیوگرافی سی ار CR) به عنوان سیستم های رادیوگرافی دیجیتال غیر مستقیم (Indirect Digital Radiography) شناخته می شوند .

مزایای رادیوگرافی دیجیتال

حذف مواد شیمیایی و تاریک خانه در این روش

نگهداری محلول های ظهور و ثبوت فیلم وحفظ شرایط تاریکخانه ، تعیین می کند که چرا تصاویر رادیوگرافی با فیلم می تواند حذف و تبدیل به رادیوگرافی دیجیتال شوند. یکی از انواع رادیولوژی های دندانی رادیوگرافی پری اپیکال یا رادیوگرافی تک دندان می باشد .

رادیوگرافی پری اپیکال چیست؟

یکی از انواع رادیولوژی های دندان می باشد که با نام رادیوگرافی تک دندان نیز معروف است و به دندانپزشک امکان بررسی یک یا دو دندان را از داخل دهان به صورت کلی از ریشه تا تاج می‌دهد . دندانپزشکان همچنین می‌توانند با تجویز این نوع رادیوگرافی در صورتی که در دندان یا ریشه آن تغییرات غیر طبیعی به وجود آمده باشد ، مشکل را مورد بررسی قرار داده و آن را برطرف کنند .
به عبارت دیگر این نوع رادیوگرافی جزئیات آناتومی دندان و ساختار آناتومیکی اطراف آن را نشان می ‌دهند و دندانپزشکان می‌توانند توسط رادیوگرافی پری اپیکال تنها دندان خاصی را توسط قرار دادن دوربین درون دهان به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند .

در چه مواقعی از رادیوگرافی پری اپیکال استفاده می شود ؟

هنگامی که صدمات احتمالی داخل دهان با چشم غیر مسلح قابل رویت نمی باشد رادیوگرافی پری اپیکال انجام می‌شود که باعث مشاهده و تجزیه و تحلیل کل دندان از جمله تاج ، ریشه ، راس ، بافت استخوان اطراف و فضای پریودنتال می شود. رادیوگرافی در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد .

بررسی و مشاهده تاثیرات پریودنتال
بررسی فرایند اندودنتیک قبل ، حین و بعد از انجام آن
تشخیص ضایعات پری اپیکال اطراف دندان مانند کیست های پری اپیکال
بررسی و تشخیص پوسیدگی های دندان به منظور طبقه بندی آنها با توجه به تاثیری که بر مینای دندان ، عاج یا عصب دندان گذاشته اند .
ظاهر حفره ها ، گرانولوم ها ، کیست ها و سایر آسیب ها
ارزیابی پس از آسیب
ایمپلنت کردن دندان

انجام رادیوگرافی پری اپیکال

این روش با استفاده از صفحات رادیوگرافیک کوچک انجام می شود . صفحات درون دهان قرار گرفته و از طریق دستگاه اشعه ایکس خارجی تحت تاثیر قرار می گیرند. دستگاه رادیوگرافی پری اپیکال دارای سوراخ های مجهز به سنسور می باشند که این سنسور ها امکان ایجاد یک تصویر دیجیتالی از دندان مورد نظر و نمایش آن بر روی صفحه به صورت مستقیم را ایجاد می کنند . گاهی اوقات برای تعیین موقعیت دقیق از دستگاه‌های موقعیت ‌یاب که به طور دقیق همه بافت ها را به خوبی تشخیص می دهند ، در این روش استفاده می ‌شود .

در هنگام انجام این نوع تصویربرداری بیمار باید عضلات دهان خود را آرام نگه داشته و حرکت نداشته باشد تا تصاویر تار نشوند .

محاسن رادیوگرافی تک دندان در مقایسه با رادیوگرافی معمولی

مانند هر فیلم برداری رادیولوژی دیجیتال ، رادیوگرافی پری اپیکال با فیلم ، دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به نسخه های معمولی است که شامل موارد زیر می باشد :

استفاده از نقره برای تهیه تصاویر که باعث آلودگی کمتر محیط می‌شود .
به اشتراک گذاری سریع تصاویر گرفته شده بین رادیولوژیست و دندانپزشک
ذخیره تصاویر در ابر بدون نیاز به چاپ
قرار گرفتن بیمار در معرض اشعه کمتر
کاهش احتمال تکرار رادیوگرافی به دلیل خطاهای تصویری
دقت بیشتر در تصاویر
سرعت بیشتر در بررسی و ارائه نتایج

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پانورکس چیست؟پانورکس چیست؟

پانوركس يكي از مرسوم‌ ترین رادیوگرافی‌ تشخيصي در دندانپزشكي است. در اين نوع راديوگرافي دندانپزشك می‌ تواند كل دندانها و استخوانهای فک بالا و پایين بيمار را در يك كليشه ببيند. دستگاه پانورکس یکی از دستگاههای بسیار مهم در دندان پزشکی است که وظیفه آن عکسبرداری از دندان ها به صورت پاناروما و کامل است ... ادامه مطلب

آیا در دوران بارداری می توان ماموگرافی انجام داد؟آیا در دوران بارداری می توان ماموگرافی انجام داد؟

ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرورفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند. ... ادامه مطلب

سونوگرافی اسکروتوم برای تشخیص کدام بیماریها کاربرد دارد؟سونوگرافی اسکروتوم برای تشخیص کدام بیماریها کاربرد دارد؟

در بسیاری از موارد مشکلاتی اعم از درد، تورم یا توده در بیضه ها مشاهده می شود که برای تشخیص دلیل اصلی آنها، پزشک سونوگرافی اسکروتوم را تجویز می کند. ... ادامه مطلب

چه اشعه هایی برای جنین ضرر دارد؟چه اشعه هایی برای جنین ضرر دارد؟

کاربرد اشعه ایکس در بهداشت و علم پزشکی برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری می باشد. مسئله تأثیر اشعه ایکس بر جنین در حال رشد از مواردی است که به عنو ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465