رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / تشخیص سنگ کلیه از مسیر حالب به مثانه با عکس رنگی کلیه

تشخیص سنگ کلیه از مسیر حالب به مثانه با عکس رنگی کلیه

برای تشخیص و درمان سنگ های ادراری روش های مختلفی توسط پزشک امتحان می شود که یکی از این روش ها عکس برداری رنگی از کلیه می باشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت .

شما برای تهیه عکس رنگی از کلیه می‌توانید به سونوگرافی دکتر اعظمی اصفهان که یکی از مجهز ترین و تخصصی ترین مراکز تشخیصی می‌باشد؛ مراجعه نمایید. لطفا جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم وجود سنگ های ادراری چیست ؟

سنگ مجاری ادراری ابتدا در کلیه تشکیل می شوند و حرکت پیش رونده ای به سمت کالیس ها ، لگنچه و حالب ها دارند . علائم بالینی سنگ های ادراری بسیار متنوع هستند .
ممکن است بیمار مدت زمان زیادی از وجود سنگ ادراری بی خبر باشد و بطور اتفاقی در فرایند سونوگرافی یا آزمایش ادرار که برای بیماری دیگری انجام شده است وجود سنگ ادراری تشخیص داده شود .
در هر صورت پس از مدتی به دلیل حرکت یا شکسته شدن سنگ علائم بیماری پدیدار می شوند.
تفاوت علائم در سنگ ها به دلیل متفاوت بودن موقعیت مکانی آن ها (نه جنس آن ها) می باشد .

گرافی رنگی کلیه ها

انواع سنگ های ادراری عبارتند از :

- سنگ های درون کالیس ها
- سنگ های درون لگنچه
- سنگ های حالب در قسمت فوقانی
- سنگ های حالب تحتانی

سنگ مسیر حالب چگونه ایجاد میشود؟

حالب که لوله ای به نازکی یک رگ است که کلیه را به مثانه متصل میکند، متداول ترین مکان برای گیر کردن سنگ کلیه و ایجاد درد می باشد. سنگ حالب، در اصل از کلیه به قسمت دیگری از دستگاه ادراری منتقل شده است ،این سنگ ها خوشه ای کریستال مانند هستند که معمولا در کلیه ها تشکیل میشوند اما می توانند در هر نقطه از دستگاه ادراری که شامل حالب، مجرای ادراری و مثانه می باشد، پیشرفت و حرکت کنند. سنگ ها ممکن است بسیارکوچک باشند ،در این صورت احتمال دارد از طریق حالب به مثانه منتقل شوند و در نهایت هنگام ادرار از بدن خارج شوند.

گاهی اوقات نیز سنگ می تواند بیش از حد بزرگ باشد ودر حالب گرفتگی ایجاد کند در چنین شرایطی ممکن است جریان ادرار مسدود شده وعارضه ی بسیار دردناکی ایجاد می گردد. علائم بالینی بیماری سنگ های ادراری با علائم بالینی بیماری هایی چون آپاندیس ، التهاب معده و روده ، التهاب و عفونت لوله ی رحم و کولیت شباهت بسیار دارد ، به همین دلیل پزشک معالج برای تشخیص دقیق ، عکس برداری از کلیه را انجام می دهد . عکس برداری پزشک را از تعداد و مکان سنگ در کلیه آگاه می کند .

عکس برداری به روش های زیر انجام انجام می شود :

- عکس برداری ساده از شکم (KUB)
- عکس برداری از کلیه و مجاری با ماده ی حاجب وریدی (IVP)

روش عکس برداری IVP :

در این روش عکس برداری ابتدا مواد کنتراست یونی درون رگ بیمار تزریق می شود .
سپس به وسیله ی تاباندن پرتوهای یونیزان به بدن ، تصاویری از داخل بدن بدست می آید .
عملکرد این ماده ی یونیزان به این صورت است که از طریق خون به کلیه ها انتقال پیدا میکند و در این محل تجمع می کند و این نواحی را به رنگ سفید در می اورد .
سپس پزشک معالج با مشاهده ی آناتومی و عملکرد کلیه ها و بررسی مجاری ادراری اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می کند . بعد از انجام IVP هیچ تشعشعی در بدن بیمار باقی نمی ماند .
از جمله بیماری های دیگری که برای تشخیص میتوان از IVP استفاده کرد موارد زیر است :

- تشخیص تومور های داخل کلیه
- تشخیص تومور های مجاری ادراری یا مثانه
- تشخیص آبنرمالی های سیستم ادراری بدن

عکس برداری IVP چه مدت طول میکشد ؟

مدت زمان انجام IVP تقریبا یک ساعت است اما در برخی موارد به دلیل سرعت پایین تخلیه ی کلیه ممکن است آزمون تا ۴ ساعت نیز طول بکشد .

آیا انجام IVP خطرناک است ؟

در موارد بسیار نادری ممکن است در اثر قرار گرفتن در برابر تشعشعات شدید ، فرد بیمار به انواع سرطان مبتلا شود . همچنین در بعضی بیماران ممکن است مواد کنتراست یونی باعث برخی واکنش ها در بدن شوند که نیازمند به درمان باشد . اما به طور کلی در اغلب موارد مزایای انجام IVP بیشتر از مضرات آن می باشد . باید توجه داشته باشید که در صورتی که باردار هستید و یا به ماده ی خاصی آلرژی دارید ( به خصوص مواد کنتراست یونی ) و یا درگیر بیماری دیگری در گذشته بوده اید حتما پزشک معالج را مطلع سازید . معمولا در افراد باردار به دلیل خطراتی که ممکن است اشعه رادیولوژی در بارداری برای جنین به همراه داشته باشد IVP انجام نمی شود و یا با شدت اشعه ی کمتری انجام می شود .

عوارض جانبی انجام IVP چیست ؟

موقع تزریق ماده ی کنتراست یونی ممکن است احساس گرما ، سوزش و خارش به بیمار دست دهد و یک مزه ی فلزی در دهان خود حس کند . این اثرات موقت هستند و معمولا بعد از یک تا دو دقیقه از بین می روند . در موارد نادری ممکن است بیمار دچار حساسیت ، تنگی نفس ، ویا بوجود آمدن تورمی در گلو یا سایر قسمت های بدن شود که باید سریع در دست درمان قرارگیرند .

فرایند انجام IVP چگونه است ؟

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا بیوپسی خطرناک است؟آیا بیوپسی خطرناک است؟

بافت‌ برداری یا بیوپسی که به آن نمونه‌ برداری نیز می‌ گویند، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌ شود و شامل برداشتن نمونه‌ ای از سلول‌ ها یا بافت‌ ها برای بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آن است. ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی 3 بعدیکاربرد سونوگرافی 3 بعدی

باسونوگرافی سه بعدی، امکان تشخیص به موقع ناهنجاری های جنینی و تصمیم گیری بهتر مورد ادامه بارداری و بررسی نتایج اعمال جراحی داخل رحمی امکان پذیر است. ... ادامه مطلب

سونوگرافی رحم چگونه انجام میشود؟سونوگرافی رحم چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی رحم از جمله انواع سونوگرافی است که خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در این روش از امواج صوتی برای تصویربرداری از ناحیه رحم و تخمدان استفاده می‌شود. با استناد به تصاویر گرفته شده از طریق دستگاه مخصوص، می‌توان بیماری‌های مختلف را تشخیص داده و برای درمان آن‌ها اقدام کرد. ... ادامه مطلب

بیماری کم کاری تیروئید چیست و چه علائمی دارد؟بیماری کم کاری تیروئید چیست و چه علائمی دارد؟

تولید تیروئید کمتر ازحد مورد نیاز بدن توسط هورمون تیروئید، را کم کاری تیروئید گویند.سونوگرافی تیروئید از امواج صوتی برای تولید تصاویر از غده تیروئید ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465