رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / انواع سونوگرافی های دوران بارداری

انواع سونوگرافی های دوران بارداری

مادران باردار از هفته‌های اول بارداری دچار اضطراب و نگرانی برای وضعیت جسمانی و سلامت جنین خود هستند. بخش بسیار زیادی از این نگرانی با انجام سونوگرافی و مشاهده جنین در رحم برطرف می‌شود. در صورتی که نقص مادرزادی یا مشکلات دیگری در زمان بارداری جنین رخ دهد، به کمک سونوگرافی قابل شناسایی است. همچنین پزشک با بررسی تصاویر سونوگرافی، از مشکلات احتمالی رخ داده برای مادر، مطلع می‌شود.

در دوران بارداری، حداقل 4 سونوگرافی برای بررسی وضعیت جنین و مادر انجام می‌شود. بارداری به 3ماهه اول، دوم و سوم تقسیم می‌شود. هر دوره، سونوگرافی غربالگری مخصوص به خود را دارد. اطلاعاتی که پزشک از انجام سونوگرافی در هر دوره از بارداری دریافت می‌کند، متفاوت است. سونوگرافی حاملگی بسیار ضروری است و به منظور کنترل سلامت جنین در طول 9 ماه بارداری انجام می‌گیرد.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به سونوگرافی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.

انواع سونوگرافی بارداری

به طور کلی 2 سونوگرافی مهم غربالگری در بارداری وجود دارد و همه ی مادران باید انجام دهند:

  1. غربالگری سندروم داون
  2. سونوگرافی بررسی سلامت جنین

سونوگرافی معمولی در دو زمان در طول بارداری انجام می شود:
1. اوایل بارداری جهت رویت قلب و تخمین سن جنین
2. در طی بارداری برای بررسی کلی جنین

سونوگرافی های حاملگی

سونوگرافی های بارداری سه ماهه اول

۱. سونوگرافی ساده: جهت ارزیابی وجود جنین و تشخیص ساک بارداری، سن جنین , بررسی ضربان قلب جنین و هماتوم در بارداری
۲. سونوگرافی غربالگری اول یا سونوگرافی ان تی (NT-NB): در ۱۱-۱۴ هفتگی بارداری اولین سونوگرافی مهم بارداری انجام می شود. دقت کنید بهترین زمان انجام آن هفته ۱۲-۱۳ بارداری می باشد. در این سونوگرافی که به غربالگری سندرم داون نیز معروف می باشد

سونوگرافی nt و nb دو نوع پایه (basic) و پیشرفته (advance) دارد. در سونوگرافی نوع پایه NT و NB بررسی می شود و در نوع پیشرفته علاوه بر این دو متغیر، داکتوس ونوزوس، تریکوسپید والو،IT و تعداد عروق بند ناف و در بعضی موارد کلیه ها نیز ارزیابی می شود. (NT,NB, DV, TV, TVV)

غربالگری از ریشه غربیل که به معنی الک می باشد گرفته شده است و هنگامی که قصد جدا کردن داریم از الک استفاده می کنیم. هدف از انجام غربالگری سندروم داون جدا کردن جنین های مشکوک مبتلا به سندروم از جنین های سالم می باشد. لازم توجه است که در غربالگری همیشه احتمال خطا وجود دارد چون هدف تشخیص نمی باشد. دقت غربالگری سندروم داون حدود ۹۰ درصد می باشد. علاوه بر سونوگرافی، آزمایش خون نیز در غربالگری سندروم داون انجام می شود که به آن NIPT نیز گفته می شود و دقت آن حدود ۹۸ درصد می باشد ولی به طور معمول این تست خونی انجام نمی شود.
اگر در غربالگری اول به شما گفته شود که جنین مشکوک می باشد در قدم بعد تست های تشخیصی همانند آمنیوسنتز انجام می شود.

سونوگرافی بارداری سه ماهه دوم

سونوگرافی غربالگری دوم یا سونوگرافی آنومالی در سن ۱۸-۱۹ هفتگی انجام می شود. هدف سونوگرافی آنومالی بررسی سلامت جنین و غربالگری ناهنجاری جنین از سر تا پا می باشد. در سونوگرافی بررسی سلامت جنین علاوه بر بررسی تمام ارگان ها و اندام های داخلی و خارجی جنین، بر اساس مارکرهای متعدد احتمال ابتلا به سندروم ها از جمله سندروم داون مورد ارزیابی قرار می گیرد. بعد از هفته ۱۹ بارداری سقط قانونی انجام نمی شود و اهمیت این سونوگرافی مشخص می شود.

در بخش سونوگرافی کلینیک ارمغان تندرستی سونوگرافی آنومالی با دقت بالا توسط آقای دکتر انصاری پور که تجربه طولانی در این زمینه دارند انجام می شود که از تولد جنین های ناهنجار و ناقص پیشگیری می شود.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین

از هر ۱۰۰۰ جنین ۸ جنین ناهنجاری قلبی دارد که اهمیت بررسی قلب را نشان می دهد. اکوی قلب جنین برای همه افراد انجام نمی شود و فقط در موارد زیر انجام می شود:

سونوگرافی داپلر جنین

در سونوگرافی داپلر جنین بر اساس پدیده فیزیکی به نام داپلر به بررسی جریان خون می پردازد. در سونوگرافی داپلرسیستم گردش خون جنین و وضعیت اکسیژن رسانی، کمبود اکسیژن جنین (هایپوکسی)، اسیدوز پاسخ جنین ، اختلالات شریانی و وریدی ارزیابی می شود. اگر داپلر جنین مختل باشد باید در ۴۸-۷۲ ساعت اقدامات لازم انجام شود. همچنین همانطور که اشاره شد نوع دیگری از سونوگرافی داپلر نیز به همراه سونوگرافی ان تی انجام می شود.

آزمایشها و سونوگرافی های بارداری سه ماهه سوم

در غربالگری سه ماهه سوم موارد زیر انجام می شود:

انواع سونوگرافی‌های معمول دوران بارداری

جزئیات دقیق چگونگی انجام سونوگرافی در موارد اندکی با هم تفاوت دارد، ولی معمولا سونوگرافی طبق مراحل یکسانی انجام می‌شود.
دو نوع از سونوگرافی در طی دوران بارداری انجام می‌شود:

سونوگرافی شکمی (Abdominal ultrasound):

در این نوع از سونوگرافی، پزشک ژل مخصوصی را روی شکم زن باردار قرار می‌دهد. بعد از آن مبدل فراصوت () دستگاه سونوگرافی می‌تواند به راحتی روی شکم ژل زده حرکت کند.

سونوگرافی واژینال (Transvaginal ultrasound)

در سونوگرافی واژینال از یک مبدل فراصوت کوچک‌ تر استفاده می‌شود. این مبدل وارد واژن شده و بعد از آن تصویری دقیق‌ تر و واضح‌تر از فضای داخلی به دست می‌آید. معمولاً این نوع از سونوگرافی در اوایل بارداری انجام می‌شود.

آیا سونوگرافی در دوران بارداری دارای عوارض جانبی است؟

بیش از ۴۰ سال است که از روش سونوگرافی در دوران بارداری استفاده می‌شود و تا به حال هیچ عوارض جانبی ناشی از این روش شناخته نشده است. این روش کاملا ایمن است و برای اطمینان از رشد طبیعی جنین در رحم مادر، ضروری است.

دلایل نیاز به سونوگرافی در دوران بارداری

چگونگی انجام سونوگرافی حاملگی

سونوگرافی یک روش بسیار ساده برای تصویربرداری از جنین است. پس از اینکه مادر روی تخت دراز کشید، تکنسین یا رادیولوژیست، شکم و لگن را به یک ژل مخصوص آغشته می‌کند. این ژل باعث بهبود ارتباط بین رحم و مبدل شده تا امواج به طرز صحیح‌تری از شکم عبور کنند. پس از این، خود مبدل که به اندازه یک کف دست است، روی شکم قرار می‌گیرد. با حرکت مبدل، تصاویر سیاه و سفید روی مانیتور قابل مشاهده می‌شود. امکان دارد که از مادر خواسته شود، در حین انجام سونوگرافی، حرکت نکرده یا اینکه نفس خود را حبس کند.

آیا سونوگرافی دردناک است؟

در شرایط عادی، سونوگرافی درد ندارد. با این حال، در صورتی که فرد دچار جراحت در ناحیه لگن یا درد در شکم باشد، ممکن است که با فشار مبدل در طول سونوگرافی، درد را حس کند.
نکات مهم درباره‌ی سونوگرافی‌های دوران بارداری سونوگرافی برای بررسی سلامت و رشد و نمو جنین ضروری است، از این جهت، نباید هیچ کدام از سونوگرافی‌های از پیش تعیین شده را از دست داد.
سونوگرافی تنها باید توسط یک متخصص یا تکنسین آموزش‌دیده انجام گیرد که توانایی تحلیل تصاویر را داشته باشد.

در صورتی که در حین سونوگرافی هرگونه ناهنجاری مشاهده شود، ممکن است که پزشک روش‌ها و آزمایش‌های بیشتری با وضوح بالاتر را به کار ببرد. تشخیص برخی از اعضای بدن در حین سونوگرافی دشوار است، بنابراین می‌توان از پزشک خواست که آن‌ها را بر روی تصاویر نشان دهد. سونوگرافی نباید در شرایط عادی دردناک باشد، بنابراین در صورت درد باید فورا به پزشک اطلاع داد.
توصیه می‌شود که برای انجام سونوگرافی لباس‌های راحت، گشاد و مناسب بپوشيد تا امکان دسترسی به شکم ساده‌تر باشد.

برای آماده شدن برای سونوگرافی حتما باید مقدار زیادی آب بنوشید. با این کار سونوگرافی زودتر انجام می‌گیرد و تصاویر نیز وضوح بالاتری خواهند داشت. انجام سونوگرافی در بارداری نه تنها صحیح، بلکه موثر نیز هست. سونوگرافی برای تشخیص باردار بودن یا نبودن نیز ضروری است. در صورت بارداری هم باید سونوگرافی را انجام داد تا مراحل رشد و نمو و تغییرات جنین به درستی بررسی شوند. همچنین ضروری است که با توجه به وضعیت سلامتی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا سقط جنین در سونوگرافی مشخص می شود؟آیا سقط جنین در سونوگرافی مشخص می شود؟

بیشتر سقط‌ جنین‌های ناخواسته به صورت تصادفی و به خاطر وجود مشکلات کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح‌یافته اتفاق می‌افتد. این نوع سقط عموماً در معاینات اولیۀ بارداری توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. ... ادامه مطلب

موارد استفاده از رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی چیست؟موارد استفاده از رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی چیست؟

رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی به عکس برداری از تمامی اعضای قبل از معده، شامل دهان، غدد بزاقی، زبان، حلق و مری در قسمت فوقانی دستگاه و معده، روده کوچ ... ادامه مطلب

سونوگرافی فراصوت داپلر عروق پا جهت تشخیص واریسسونوگرافی فراصوت داپلر عروق پا جهت تشخیص واریس

تشخیص صحیح عارضه واریس، نقش بسیار مهمی در درمان موفق آن دارد. امروزه سونوگرافی از مهم‌ ترین راه‌ های تشخیصی برای بیماری‌ های مختلف به شمار می‌ روند. سونوگرافی فراصوتی داپلر عروق پا یک روش بی خطر است که به منظور بررسی شریان ها و عروق پا مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

تشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافیتشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافی

عفونت دندان در واقع به معنای عفونی و آلوده شدن پالپ یا مغز دندان در اتاقک داخل تاج و ریشه دندان ها است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465