رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / تشخیص جفت اکرتا با سونوگرافی

تشخیص جفت اکرتا با سونوگرافی

جفت اکرتا یا پلاسنتا اکرتا یک عارضه تهدید کننده جان مادر است که در برخی بارداری ها دیده می شود. جفت یا پلاسنتا عضوی است که جنین را در درون رحم نگه داشته، ارتباط خونی بین مادر و جنین را برقرار کرده و سبب رسیدن اکسیژن و مواد غذایی به جنین می شود. در مواردی که جفت اکرتا در بارداری وجود دارد، یعنی رشد جفت به درون دیواره های رحم مادر بسیار زیاد و عمیق بوده به طوری که جدا کردن آن در صورت عدم کنترل دقیق می تواند خونریزی بسیار شدید و تهدید کننده ای برای جان مادر ایجاد کند.

شما می‌توانید؛ سونوگرافی دقیق اکرتا را در سونوگرافی مرکزی اصفهان انجام دهید. برای تعیین نوبت و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32202762 - 031 اقدام فرمایید.

آیا جفت اکرتا در بارداری خطرناک است؟

تحقیقات نشان می دهد که تا 7٪ از زنان مبتلا به این عارضه ممکن است در اثر عدم توجه صحیح به جفت اکرتا بمیرند و تا 60٪ ممکن است عوارض قابل توجهی را تجربه می کنند. با این حال، درصورت انجام مراقبت های پزشکی توسط متخصص و تشخیص این عارضه قبل از زایمان، عوارض تا حد زیادی کاهش می یابد.
در مواردی که جفت اکرتا در بدن مادر وجود داشته باشد، جفت توسط انقباضات رحمی به طور طبیعی جدا نمی شود که می تواند منجر به خونریزی بیش از حد، از دست دادن رحم و حتی مرگ مادر شود.

تشخیص جفت اکرتا با سونوگرافی

علائم جفت اکرتا چیست و جفت اکرتا چه علائمی دارد؟

به طور کلی، تا زمان زایمان هیچ علائم غیرطبیعی از جفت اکرتا مشاهده نمی شود. اما وقتی جفت اکرتا به صورت سر راهی قرار می گیرد، (این دو حالت معمولاً با هم اتفاق می افتد که جفت پرویا اکرتا نام دارد) خونریزی یک علامت شایع در مادران است، زیرا جفت سرراهی اغلب باعث خونریزی واژینال بدون درد و قرمز روشن می شود که از سه ماهه دوم شروع خواهد شد اما جفت اکرتا به تنهایی هیچ علامتی در دوران بارداری ندارد.

چنانچه وجود جفت اکرتا قبل از زایمان تشخیص داده نشده و گزینه زایمان طبیعی برای مادر در نظر گرفته شود، خونریزی بسیار شدید ناشی از جدا نشدن جفت در حدود 30 دقیقه بعد از خروج نوزاد جان مادر را تهدید می کند. زیرا جفتی که به درون بافت رحم رسوخ کرده از دیواره آن جدا نمی شود در نتیجه رحم جمع نشده و خونریزی ادامه خواهد داشت که می تواند تهدید کننده جان مادر باشد.

جفت اکرتا چگونه تشخیص داده می شود؟

خوشبختانه امروزه به مدد علم و فناوری جفت اکرتا در حاملگی قابل تشخیص است. تنها راه تشخیص جفت اکرتا در بارداری سونوگرافی است. با انجام یک سونوگرافی دقیق می توان جفت اکرتا را در بارداری تشخیص داد و با انجام زایمان به روش سزارین جان مادر را نجات داد. اما متأسفانه در برخی موارد به علت انجام ندادن سونوگرافی و یا دقیق انجام نشدن آن این عارضه تشخیص داده نمی شود.
اگر سابقه اختلالات در جفت و یا جفت سر راهی داشته اید، حتما به متخصص زنان اطلاع دهید تا در صورت نیار انجام سونوگرافی دقیقی را برای شما درخواست کند.

اگر برای جفت اکرتا عوامل خطر را در خود دارید ، شاید بخواهید غربالگری کنید :

مناسبترین زمان سونوگرافی چسبندگی جفت

بهترین زمان برای انجام این سونوگرافی مابین هفته های 18 تا 22 بوده که طی آن لازم است سونولوژیست موارد زیر را به دقت بررسی کند:

از بین رفتن لایه هایپو اکوی پشت جفت
نازک شدن لایه عضلانی رحم به کمتر از 2 میلی متر در سطح اتصال جفت
نازک شدن سروز (پرده نازک) بین مثانه و رحم
برآمده شدن بافت جفت به سمت بیرون از لایه روی رحم و نفوذ آن به بافت های اطراف
مهم ترین نشانه موجود در سونوگرافی رنگی وجود کانال ها و دریاچه های عروقی باز و بسیار پرخون می باشد.

درصورتی که عوامل خطر زیر را دارید، در هنگام انجام سونوگرافی، حتما پزشک متخصص را مطلع سازید تا جفت شما را از نظر چسبندگی به دقت بررسی کند.
به طور معمول جفت به لایه درونی رحم موسوم به دسیدوا (سطحی ترین لایه اندومتر) متصل است. اتصال بین جفت و این لایه باید تا پایان دوره بارداری به اندازه کافی محکم باشد اما بلافاصله بعد از زایمان گسسته شود.

دسیدوا در دستیابی به این تعادل اهمیت زیادی دارد زیرا عمق اتصال جفت به رحم را تعیین و توانایی جفت برای کنده شدن را به هنگام زایمان تنظیم می کند. بنابراین، آسیب دیدگی یا غیر طبیعی بودن دسیدوا می تواند به بروز چسبندگی جفت منجر گردد. چسبندگی اغلب در محل زخم های روی دیواره رحم ناشی از سزارین یا سایر جراحی های رحمی که در گذشته انجام شده است، رخ می دهد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
توده هیپواکو چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟توده هیپواکو چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

توده هیپواکو بافتی در بدن بیش از حد معمول متراکم یا جامد است، و می تواند به شکل یک تومور و یا رشد غیرطبیعی در دو نوع خوش خیم و بدخیم دسته بندی شود . ... ادامه مطلب

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص اندومتریوزبهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص اندومتریوز

زنان در طول زندگی خود ممکن است با بیماری هایی مواجه شوند که مختص خود آنها است. یکی از انواع بیماری های زنان، بیماری آندومتریوز است که گفته می شود 10 ت ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی 4 بعدیکاربرد سونوگرافی 4 بعدی

سونوگرافی چهار بعدی در بارداری یکی از سونوگرافی هایی است که به صورت اختیاری انجام می شود. انجام این تست از نظر پزشکی اجباری نمی باشد ... ادامه مطلب

آزمایشات تصویر برداری برای تشخیص انواع سرطانآزمایشات تصویر برداری برای تشخیص انواع سرطان

آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان، ابزاری مفید برای تشخیص بدخیمی در مراحل اولیه و بالابردن احتمال موفقیت درمان می باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465