رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / رادیولوژی ستون مهره ها چگونه انجام میشود؟

رادیولوژی ستون مهره ها چگونه انجام میشود؟

رادیوگرافی از مهمترین وسایل تشخیصی در بیماری های ستون مهره است. در بسیاری از موارد پزشک بعد از صحبت با بیمار و معاینه وی درخواست تهیه رادیوگرافی را میدهد. گرچه روش های تصویربرداری دیگر مانند سی تی اسکن، ام آر آی، اسکن رادیوایزوتوپ و سایر روش ها در بررسی مشکلات ستون فقرات کاربرد دارد ولی در غالب موارد قبل از تهیه هر کدام از آنها پزشک معالج ترجیح میدهد ابتدا رادیوگرافی ساده این ناحیه را مشاهده کند.
اشعهX در رادیوگرافی، امواج الکترو مغناطیس می باشد که برای تصویربرداری اعضاء داخلی بدن بکار می رود و قابليت عبور از بافتهاي مختلف بدن را به ميزانهاي متفاوت دارد.

این امواج طول موج بسیار کوتاهی دارند. هنگامیکه این اشعه به درون بدن نفوذ می کند توسط بافتهای مختلف برحسب چگالی بافت مورد نظر به مقدار متفاوتی جذب می شود. برای مثال استخوانها که بسیار چگالی بالائی دارند بخوبی اشعه را جذب می کنند ولی بافتهای نرمی مثل پوست، چربی و عضله براحتی به اشعه X اجازه می دهند که از آنها عبور کند و برای همین تصویر استخوان بر روی عکس ساده رادیولوژیک سفید است ولی بافتهای نرم بصورت درجات مختلف رنگ خاکستری دیده می شوند.
رادیوگرافی ستون مهره را معمولا از دو نما تهیه میکنند. یک نما رخ یا قدامی خلفی Anteroposterior یا به اختصار AP است که در آن اشعه ایکس از جلو به مفصل ناحیه تابانده شده و کاست رادیولوژی در پشت کمر قرار میگیرد و نمای دیگر نمای نیمرخ یا لترال Lateral یا به اختصار .Lat است که در آن اشعه ایکس از کنار به ستون مهره تابانده شده و کاست رادیولوژی در طرف مقابل کمر قرار میگیرد.

شما برای انجام رادیوگرافی ستون فقرات می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان که یکی از مجهز ترین و تخصصی ترین مراکز تشخصی می‌باشد؛ مراجعه نمایید. لطفا جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

انواع رادیوگرافی

ستون فقرات به چهار بخش تقسیم شده است. بنابراین چهار نوع رایج از رادیوگرافی ستون فقرات وجود دارد که عبارتند از:

رادیولوژی ستون مهره ها

علت انجام رادیوگرافی ستون فقرات

انواع نتایج رادیوگرافی

فرایند انجام رادیوگرافی ستون فقرات

پیش از آنکه بخواهید وارد دستگاه شوید برخی از مراکز درمانی لباسی بلند و گشادی را در اختیارتان قرار می دهند تا بپوشید، سپس برای انجام رادیو گرافی کافی است که روی تختی که دستگاه رادیولوژی دارد دراز بکشید. و دستگاه به مدت یک ربع (در مواردی بیشتر از یک ربع ) حرکت کرده تا بتواند در معرض اشعه های ایکس قرار بگیرد. احتمالاً باید هر گونه طلا و جواهراتی را که ممکن است در مسیر تصویر اشعه ایکس قرار بگیرد، از بدن خود خارج نمایید.
در تمام طول مدت این یک ربع تنها کاری که لازم است شما انجام دهید این است که ثابت و بی حرکت باشید تا کیفیت عکس ها خوب باشد. (در صورت حرکت عکس ها تار می شود و کمک لازم را در جهت تشخیص به ما نمی کند.)
قبل از آزمایش با اشعه ایکس، با پزشک خود درباره احتمال بارداری تان صحبت کنید. بارداری و خطر تابش اشعه به جنین باید در نظر گرفته شود. خطرات ناشی از اشعه ایکس معمولاً در مقایسه با منافع بالقوه این آزمایش بسیار اندک می باشد. در صورت ضرورت قطعی عکسبرداری، برای محافظت از نوزاد در برابر پرتوهای اشعه ایکس میتوان نوعی پیشبند سربی را در مقابل شکم مادر وی قرار داد.
رادیوگرافی ستون فقرات توسط تکنسین رادیولوژی انجام می شود. تصاویر رادیوگرافی توسط رادیولوژیست متبحر در تفسیر، مورد بررسی قرار می گیرد.
در طی رادیوگرافی شما بر روی تخت رادیولوژی دراز خواهید کشید. اگر رادیوگرافی به خاطر مصدومیت احتمالی گردن یا کمر صورت میگیرد، برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر رادیولوژیست باید در ابتدا و پیش از گرفتن تصاویر بیشتر به بررسی تصاویر اولیه بپردازد. اگر شما در محل آسیب دیده ارتزی بر گردن (محافظ گردن) دارید، باید برای بررسی این موضوع که آیا می توان این ارتز را بدون آسیب رساندن به ستون فقرات شما در آورد یا خیر به معاینه بالینی پرداخت.

عوارض

در صورت مواجهه با هرگونه تشعشعی و حتی سطوح پایین تشعشع مورد استفاده در این روش، همواره خطری هر چند اندک برای آسیب به سلول ها یا بافت های بدن وجود دارد. البته خطرات ناشی از اشعه ایکس معمولاً در مقایسه با منافع بالقوه این آزمایش بسیار ناچیز می باشد. در بعضی از اشکال عکسهای اشعه X، از مواد حاجب استفاده می شود تا حدود و کناره های بعضی از نواحی بدن بخوبی در عکس مشخص شود. این مواد یا خوراکی هستند که مثلاً باعث بهتر دیده شدن حدود دستگاه گوارش می شوند و یا تزریقی می باشند که مسیر عروق خونی را بخوبی نشان می دهند و معمولا عارضه ای ایجاد نمیکند.
تصویر برداری با اشعه X یک تست بدون درد است ولی گاهی مختصری ناراحتی در مصرف ماده حاجب ممکن است به فرد دست دهد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونوگرافی داپلر بر روی کودک و یا نوزادسونوگرافی داپلر بر روی کودک و یا نوزاد

اگر نیازباشد که سونوگرافی داپلر بر روی کودک و یا نوزاد انجام گیرد، از انجا که نیاز به آرامش بدن وجود دارد، بنابراین باید کمی قبل از انجام سونوگرافی داپلر با صلاحدید پزشک، به کودک داروی بیهوشی و یا مسکن خورانده شود تا بدن او در هنگام انجام تست آرام باشد تا حرکات اضافی بدن او اختلالی را در انجام . . . ... ادامه مطلب

کیست بیضه چیست؟روشهای تشخیص کیست بیضهکیست بیضه چیست؟روشهای تشخیص کیست بیضه

رشد و انتقال اسپرم به وسیله دستگاه تناسلی انجام می‌ شود. اختلال در دستگاه تناسلی می‌ تواند باعث ایجاد کیست بیضه شود. کیست بیضه کیسه‌ ای غیرطبیعی است که در اپیدیدیم ایجاد می‌ شود. ... ادامه مطلب

بافت برداری چیست و چه کاربردی در پزشکی دارد؟بافت برداری چیست و چه کاربردی در پزشکی دارد؟

بافت برداری یا بیوپسی یک آزمایش برای بررسی علائم بیماری است. پزشک، نمونه کوچکی از بافت یا سلول ها را از ناحیه ای از بدن شما که ممکن است به سرطان، عفونت یا سایر مشکلات جسمی مبتلا باشید، می گیرد. ... ادامه مطلب

اندوسونوگرافی چگونه انجام میشود؟اندوسونوگرافی چگونه انجام میشود؟

اندوسونوگرافی یک روش اختصاصی به منظور بررسی پوشش و دیواره دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی است که برای تشخیص توده‌ ها با استفاده از عکسبرداری و تشخیص ماهیت توده یا کیست با ایجاد شکاف و نمونه برداری در آن انجام می گردد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465