رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / تفاوت رادیولوژی دیجیتال و ساده

تفاوت رادیولوژی دیجیتال و ساده

رادیولوژی دیجیتال یکی از روش های متداول تصویربرداری پزشکی است. در این روش با استفاده از اشعه ایکس تصاویر مورد نیاز از بدن تهیه می شود. امواج ایکس با طول موج بسیار پایین و قدرت بالا می توانند به درون اجسام از جمله بدن انسان نفوذ کنند. این امواج از بعضی بافت ها همانند پوست و عضلات به راحتی عبور می کنند و به بعضی از بافت ها همانند استخوان به راحتی اجازه عبور اشعه ایکس را نمی دهند. به این روش رادیولوژی رنگی هم می گویند.

رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان، با ارائه خدمات رادیولوژی دیجیتال و ساده، یکی از تخصصی ترین مراکز تشخیصی دراستان می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مجموعه با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

مزایای مرکز رادیولوژی دیجیتال

آیا رادیولوژی دیجیتال عوارض دارد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه جدید رادیولوژی دیجیتال وارد عرصه پزشکی شده و عوارض کمتری دارد. در رادیولوژی دیجیتال مقدار دز دریافتی اشعه و تکرار آن پایین بوده و تصاویر کیفیت بالاتری دارند بنابراین بیماران مدت زمان کمتری در معرض اشعه قرار می گیرند. همچنین تصاویر گرفته شده در مرکز رادیولوژی دیجیتال، قابلیت آرشیو داشته که از تکرار عکسبرداری جلوگیری میکند . اشعه ایکس برای زنان باردار خطرناک است و می تواند منجر به بروز ناهنجاری های جنین شود.

هر زنی قبل از رادیولوژی باید مطمئن شود که باردار نیست. لذا رادیولوژی و سی تی اسکن در بارداری ممنوع است مگر در شرایط خاص و تجویز پزشک. همچنین ام ار ای نیز در سه ماه اول بارداری توصیه نمی شود و سونوگرافی بدلیل استفاده از امواج صوتی برای جنین عوارض ندارد.

تفاوت رادیولوژی دیجیتال و ساده

انواع رادیولوژی

رادیولوژی (رادیوگرافی) انواع متفاوتی دارد. متداول ترین آن ها رادیوگرافی ساده است. در حال حاضر از نوع جدید رادیوگرافی به نام رادیوگرافی دیجیتالی هم استفاده می شود.

رادیولوژی ساده

در رادیوگرافی ساده ناحیه مورد نظر بدن بیمار بر روی فیلم قرار داده شده و بر آن ناحیه اشعه ایکس تابیده می شود. اشعه ایکس از پوست و عضلات عبور کرده و به صفحه حساس برخورد می کند. بدین ترتیب پس از ظاهر شدن فیلم استخوان ها به رنگ سفید دیده می شوند. رادیوگرافی ساده روش مناسبی برای بررسی استخوان ها، شکستگی ها و بیماری های مختلف است.

رادیولوژی دیجیتال

درمرکز رادیولوژی دیجیتال از فیلم استفاده نمی شود و تصاویر بر روی صفحه مانیتور قابل دیدن می باشد. تصاویر تهیه شده از بیمار در رایانه به نمایش گذاشته می شود. برای تشخیص بهتر و دقیق تر بعضی ضایعات از رادیوگرافی استفاده می شود. در این روش به بیمار مواد خاصی تزریق شده و یا خورانده می شود. شایان ذکر است که بگویم، در رادیولوژی دیجیتال می توان تصاویر را بر روی فیلم هم چاپ کرد.

اجزای عملکردی رادیوگرافی دیجیتال

رادیولوژی دیجیتال توسط یک سیستم شامل اجزای عملکردی زیر انجام می شود:

انواع روشهای رادیوگرافی دیجیتال

  1. رادیوگرافی دیجیتال غیر مستقیم (Indirect Digital Radiography)
  2. رادیوگرافی دیجیتال مستقیم ( Direct Digital Radiography DDR)

مزایای رادیولوژی دیجیتال

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :دارابی [ 1402-07-14 ]
سلام من دررادیولوژی قفسه سینه که انجام دادم نوشته تراشه درخط وسط میباشد منظورشون چیه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونوگرافی سیستم ادراری به چه منظور درخواست میشود؟سونوگرافی سیستم ادراری به چه منظور درخواست میشود؟

دستگاه ادراری ، متشکل از کلیه ، حالب ، مثانه و پیشابراه می باشد. به طور کلی تمامی بخش های دستگاه ادراری از طریق سونوگرافی قابل تشخیص هستند ؛ اما لازم به ذکر است که حالب طبیعی معمولا از آن جا که قطر بسیار کمی دارد و دو جدار آن به صورت مجازی روی هم خوابیده اند ، در سونوگرافی دیده نخواهد شد ... ادامه مطلب

واکنش دسیدوال در سونوگرافی چیست؟واکنش دسیدوال در سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی به عنوان روشی برای تعیین سلامت، رشد و تخمین تاریخ تولد جنین، می تواند به شما در تشخیص بارداری، اطمینان کامل بدهد. هنگامی که در سونوگرافی ذکر شود که واکنش های دسیدوال به خوبی رخ نداده یا ضعیف است یعنی بستر نگهداری جنین کمی نامناسب است. ... ادامه مطلب

همه چیز درباره تست باریم انما یا اشعه ایکس کولونهمه چیز درباره تست باریم انما یا اشعه ایکس کولون

گرافی باریم انوما، آزمایشی همراه با اشعه ایکس است که تغییرات و ناهنجاری‌های روده بزرگ (کولون) را نشان می‌دهد. همچنین به این روش اشعه ایکس کولون نیز می‌گویند. در انوما، مایعی را به‌وسیله یک لوله کوچک به داخل روده، تزریق می‌کنند ... ادامه مطلب

انواع رادیوگرافی دندانانواع رادیوگرافی دندان

یکی از روش‌های سریع و دقیق تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقایص فک و دندان و انواع ناهنجاری‌ها و آسیب‌های دیگر، استفاده از دستگاه‌ها و دوربین‌های رادیوگرافی است. دستگاه‌های رادیوگرافی در حیطه دندانپزشکی انواع مختلفی دارند و بطورکلی گرافی دندان به دو دسته اصلی داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم می‌شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465