رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی مثانه چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی مثانه چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی مثانه شامل ارزیابی حجم مثانه، اندازه‌گیری ضخامت دیوار آن و تعیین وجود سنگ‌ها و تومورهای مثانه است. سونوگرافی مثانه معمولاً با مثانه پر انجام می‌شود. در بسیاری از موارد، پزشک سونوگرافى كليه و مثانه را باهم برای بیمار درخواست می‌کند، در مردان سونوگرافى تعیین باقی‌مانده ادرار نیز ممکن است مورد بررسی قرار گیرد. از پروب منحنی با فرکانس 5-3 مگاهرتز برای تصویر برداری در سونوگرافی مثانه استفاده می‌شود. فرکانس متوسط این پروب و سطح منحنی و وسیع آن امکان مشاهده تمام مثانه را فراهم می‌نماید. مثانه پر از مایع، امکان انتشار امواج صوتی را فراهم کرده و منجر به تشدید صوت در قسمت خلفی مثانه می‌شود.

شما برای تهیه سونوگرافی دقیق مثانه می‌توانید به رادیولوژی و سونوگرافی دکتر اعظمی اصفهان که یکی از مجهز ترین و تخصصی ترین مراکز تشخیصی می‌باشد؛ مراجعه نمایید. لطفا جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

یکی از شایع‌ترین دلیل‌های درخواست این سونوگرافی وجود علائم ادراری در بیماران است. از رایج‌ترین دلایل مراجعه عبارت‌اند از:

در چنین مواردی پزشک هردو اندام کلیه و مثانه را ازنظر مواردی چون اندازه، ضخامت پارانشیم و نمای پارانشیم معاینه می‌کند و اگر در کلیه سنگ و یا ضایعه‌ای مانند کیست‌های کورتیکال، کیست پاراپلویک، توده‌های خوش خیم، توده‌های بدخیم و یا تورم و هیدرونفروز وجود داشته باشد و یا با بررسی اندازه مثانه، ضخامت جدار مخاطی و بررسی ضایعات مخاطی وجود سنگ در مثانه تشخیص داده شود، روند درمانی مناسب را برای بیمار تجویز می‌کند.

آناتومی طبیعی مثانه

مثانه دارای شکل سه‌گوش است و در حفره لگن و درست در خلف سمفیزپوبیس قرار دارد. حالب های دو طرف وارد ناحیه تریگونیت مثانه در قسمت خلفی تحتانی آن می‌شود. پروستات در مردان در اطراف گردن مثانه در قسمت پایین قرارگرفته و به‌طور طبیعی عرض آن کمتر از 5 سانتی‌متر است.

سونوگرافی مثانه چگونه انجام میشود؟

تصویربرداری از مثانه

از پروب منحنی با فرکانس 5-3 مگاهرتز برای تصویربرداری از مثانه استفاده می‌شود. فرکانس متوسط این پروب و سطح منحنی و وسیع آن امکان مشاهده تمام مثانه را فراهم می‌نماید. مثانه پر از مایع، امکان انتشار امواج صوتی را فراهم کرده و منجر به تشدید صوت در قسمت خلفی مثانه می‌شود. برای اینکه نواحی دورتر بهتر قابل‌دسترسی باشند، gain نواحی دورتر بایستی کاهش یابد. مثانه در پشت سمفیزپوبیس قرار دارد و از ناحیه سوپراپوبیک درحالی‌که بیمار در حالت سوپاین قرار دارد، پروب به‌صورت عرضی بر کناره فوقانی سمفیزپوبیس قرار داده می‌شود و جهت تابش صوت به‌طرف پایین و خلف خواهد بود.

زاویه دادن به پروب به‌ طرف بالا و پایین برای مشاهده تمام مثانه در پلان عرضی انجام می‌شود. مثانه ازنظر درجه اتساع و ازنظر وجود سنگ یا توده در آن بررسی می‌شود. اگر مثانه پر نباشد، پروب اغلب بایستی به‌ طرف پایین زاویه داده شود تا مثانه قابل‌مشاهده باشد. در بیماران مبتلا به درد کلیه ناشی از سنگ، مشاهده جت‌های حالب یا ورود ادرار از حالب به مثانه باعث رد شدن انسداد کامل حالب است. برای مشاهده جت‌های ادراری از حالب، اسکن مثانه در پلان‌های عرضی و به‌ صورت آرام و با تمرکز بر ناحیه تریگون انجام می‌شود.

جت‌های ادراری حالب را می‌توان با استفاده از سونوگرافی معمولی دوبعدی مشخص نمود؛ اما بهتر از همه با پاورداپلر با تنظیم برای جریان آهسته بررسی می‌شود. پاورداپلر جریان را بدون در نظر گرفتن جهت آن نشان می‌دهد. به‌ویژه برای شرایطی که جریان آهسته وجود دارد، مناسب است. جت حالب به‌صورت جریان دفع مایع رنگی از قاعده مثانه به طرف مرکز آن دیده می‌شود. در بیمارانی که مایعات کافی دریافت کرده باشند، جت‌های حالب در فواصل منظم هر 20-15 ثانیه و مدت هر بار هم کمتر از یک ثانیه دیده می‌شود.

سونوگرافی باقی‌ مانده ادرار

سونوگرافی مثانه معمولاً با مثانه پر انجام می‌شود. نوعی دیگر از سونوگرافی که سونوگرافی رزی جو نام دارد که این سونوگرافی به‌منظور تشخیص میزان باقی‌مانده ادرار انجام می‌گردد و در ابتدا فرد برای تشخیص ابتدا با مثانه پر سونوگرافی را انجام می‌دهد. سپس به‌منظور میزان باقی‌مانده ادرار مجدد سونوگرافی با مثانه خالی انجام می‌شود. رایج‌ترین روش سونوگرافی مثانه از طریق پوست شکم در ناحیه بالای پوبیس است. گاهی لازم است مثانه در دو حالت پر و پس از تخلیه (مثلاً برای بررسی بزرگی پروستات) مورد سونوگرافی قرار گیرد.

غده پروستات به‌طور روتین در سونوگرافی ترانس ابدومینال، در قاعده مثانه دیده می‌شود. در سونوگرافی ترانس رکتال از فرکانس‌های متوسط تا بالا (حدود MHZ 4-7) با گذاشتن پروب رکتال استفاده می‌شود. اگر چنانچه مشکوک به کانسر پروستات باشیم، معمولاً بیوبسی چندگانه با استفاده از هدایت سونوگرافی طراحی می‌شود. خیلی از بیمارانی که با شکایت احتباس ادراری مراجعه می‌کنند، درواقع دچار احتباس ادراری نیستند. ارزیابی حجم مثانه بر پایه معاینه فیزیکی به علت شرایطی مثل چاقی بیمار مشکل است و دقیق نیست. سونوگرافی مثانه می‌تواند حجم مثانه را به‌طور دقیق تعیین کند و از سونداژ غیرضروری مثانه جلوگیری نماید.

هنگامی‌ که نیاز به گذاشتن سوند در مثانه باشد. سونوگرافی مثانه، قرارگیری صحیح سوند در مثانه را نشان می‌دهد. در کودکان، تخمین حجم مثانه می‌تواند از گذاشتن سوند در مثانه برای این کار جلوگیری نماید. در موارد آسپیراسیون سوپراپوبیک مثانه می‌توان از سونوگرافی برای هدایت انجام کار استفاده کرد.

اقدامات قبل از انجام سونوگرافی

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بررسی سقط جنین با سونوگرافیبررسی سقط جنین با سونوگرافی

در سونوگرافی اوایل بارداری یعنی در سه ماهه اول، تشخیص بارداری اولیه از سقط فراموش شده برای متخصصین دشوار است. سقط فراموش شده به معنی پایان بارداری است که در آن جنین یا اصلاً تشکیل نشده یا رشد متوقف گردیده است. ... ادامه مطلب

غربالگری با رادیوگرافی دندان ها در چه مواقعی صورت می گیرد؟غربالگری با رادیوگرافی دندان ها در چه مواقعی صورت می گیرد؟

رادیولوژی یا عکس از دندان، نوعی از روش های تصویربرداری از دندان ها می باشد که دندانپزشک برای ارزیابی سلامت دهان و دندان تجویز می کند.این تصاویر به دند ... ادامه مطلب

امکان تشخیص سرطان پستان با سونوگرافیامکان تشخیص سرطان پستان با سونوگرافی

سونوگرافی در تشخیص سرطان پستان یک روش مکمل تشخیصی در کنار نتایج به دست آمده از ماموگرافی می باشد. ... ادامه مطلب

ساک حاملگی کلابه و سایز آمبریو کوچک یعنی چه؟ساک حاملگی کلابه و سایز آمبریو کوچک یعنی چه؟

در مورد ساک حاملگی، اصطلاحات متعددی در سونوگرافی وجود دارد که یکی از آنها نیز کلابه یا مچاله بودن ساک حاملگی است و اغلب این مفهوم از ساک بیانگر missed abortion است. در این حالت بافت های جنین و جفت در داخل رحم مانده است؛ اما جنین فاقد حیات است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465