رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / انواع سونوگرافی و آمادگی قبل از آنها

انواع سونوگرافی و آمادگی قبل از آنها

سونوگرافی یا اسکن امواج فراصوتی ، روشی است که از امواج صوتی با فرکانس بسیار بالا برای ایجاد تصویری از بخشی از قسمت داخلی بدن استفاده می‌نمایند.به منظور انجام سونوگرافی بهتر است از نکات قبل از هر سونوگرافی آگاهی کامل داشته باشید تا در بررسی‌های انجام شده دچار مشکل نشوید. به منظور اطمینان از مراحل سونوگرافی نیز می‌توانید قبل از مراجعه نکات ضروری را از مرکز سونوگرافی خود پرسیده تا با خیال آسوده برای سونوگرافی مراجعه نمایید.

انواع سونوگرافی و آمادگی‌ قبل از آنها

قبل از انجام سونوگرافی مثانه باید پر از آب باشد، زیرا مثانه پر همانند یک ذره‌بین عمل می‌کند و باعث می‌شود رحم و تخمدان‌ها به صورت شفاف در تصویر سونوگرافی ظاهر شوند. همچنین مثانه پر، گازهای روده را که مزاحم سونوگرافی هستند به بالا رانده و آن‌ها را از صحنه تصویربرداری دور می‌سازد. برای پر کردن مثانه مایعاتی مانند آب، چای و آبمیوه بنوشید. همین کار برای پر کردن مثانه کافی است و نیازی به استفاده از داروهای ادرارآور نیست. برای نوشیدن مایعات هرگز از نوشیدنی‌های گازدار استفاده نکنید زیرا گاز داخل معده مانع درست دیده شدن احشاء شکمی خواهد شد. برای مصرف مایعات طوری زمان‌بندی نمایید که در صورت معطلی در مرکز سونوگرافی دچار فشار مثانه و ناراحتی نشوید.

سونوگرافی خانم‌های باردار

در سونوگرافی از خانم‌های باردار تا هفته دوازدهم حاملگی، مثانه باید کاملاً پر باشد، ولی برای ماه‌های بالاتر نیازی به پر بودن مثانه نیست.

سونوگرافی واژینال

برای انجام سونوگرافی واژینال نیازی به پر بودن مثانه نیست و مثانه‌ی نیمه‌پر ‌کفایت می‌کند. در سونوگرافی از واژن اگر مثانه خیلی پر باشد در انجام سونوگرافی مزاحمت ایجاد می‌کند.
انجام سونوگرافی داخل واژن در ماه‌های پایین حاملگی مشکل‌زا نخواهد بود. اگر در مواردی قرار باشد سونوگرافی از روی شکم انجام گیرد و سپس سونوگرافی واژن انجام‌ شود، ابتدا با مثانه پر مراجعه نمایید. سپس پس از انجام سونوگرافی از روی شکم کمی از ادرار داخل مثانه تخلیه‌شده و سونوگرافی داخل واژن انجام می‌شود.

سونوگرافی شکم و کیسه صفرا

برای انجام سونوگرافی کیسه صفرا و شکم بهتر است از ۶ الی ۸ ساعت قبل ناشتا باشید. بعد از مصرف غذا به‌ویژه غذاهای چرب، صفرا از طریق کیسه صفرا و یا مجاری صفراوی به داخل روده‌ها وارد می‌شود. این کار منجر به هضم غذا می‌شود. اگر قبل از این سونوگرافی چند ساعت ناشتا باشید، این مواد صفرا تخلیه نشده و می‌توان با دقت بیشتری محتوای آن را بررسی نمود. در این حالت بررسی سنگ کلیه و ضایعه بسیار راحت‌تر تشخیص داده می‌شود.

قابل ذکر است که در صورت ناشتا بودن، گاز کمتری در داخل روده قرار می‌گیرد به همین علت سونوگرافی کلیه، کبد، طحال، لوزالمعده و … راحت‌تر انجام می‌شود.

آمادگی قبل از سونوگرافی

سونوگرافی کلیه‌های کودکان

به‌طورکلی برای سونوگرافی کلیه های کودکان هیچ آماده‌سازی لازم نیست. با این حال، اگر خون در ادرار کودک مشاهده شود لازم است مثانه و یا قسمت پایین حالب بررسی شود (در اغلب موارد چنین بررسی در کنار ارزیابی کلیه‌ها لازم است). در این زمان لازم است که مثانه کودک شما پر باشد و نباید قبل از انجام معاینه، مثانه‌اش را خالی کند. مصرف آب بیش از حد خود هم ممکن است مشکل‌زا باشد و مانع تشخیص برخی از مشکلات گردد. لذا نوشیدن حداکثر یک لیوان آب کافی خواهد بود.

مصرف زیاد آب جهت پر کردن کامل مثانه معمولاً در بررسی احشا لگنی (مخصوصاً دختران) لازم است .
در مواردی که علاوه بر پر بودن مثانه لازم است ناشتا باشید، از نوشیدن مایعات چرب مانند شیر و دوغ پرهیز کنید؛ زیرا مایعات چرب باعث ترشح صفرا می‌شوند که مانع بررسی کیسه صفرا خواهد شد. برای ناشتا بودن لازم است حدود ۶ تا ۸ ساعت قبل از انجام سونوگرافی غذا میل نفرمایید. بهتر است در وعده غذایی قبل از شروع دوره ناشتا بودن، از مصرف غذاهای نفاخ و سنگین پرهیز کنید. توجه داشته باشید در دوره‌ی ناشتا بودن مصرف داروهای بیمار به‌هیچ‌وجه نباید ترک شود.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیوپسی تحت گاید سونوگرافی چگونه است؟بیوپسی تحت گاید سونوگرافی چگونه است؟

بیوپسی تحت گاید سونوگرافی یک روش نمونه برداری از قسمت های مختلف بدن است که در آن برای گرفتن نمونه از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود و هدف تشخیص و تعیین سرعت پیشرفت بیماری و یا نیز تدوین برنامه های درمانی بر اساس شرایط عضو درگیر است ... ادامه مطلب

بررسی کدام اندام های بدن با ام آر آی امکان پذیر است؟بررسی کدام اندام های بدن با ام آر آی امکان پذیر است؟

در ام آر آی، تصاویر بسیار دقیق و واضح از اندام داخلی بدن گرفته می‌شود. این تصاویر به پزشک در شناسایی و تشخیص بیماری اندام های داخلی کمک می کند ... ادامه مطلب

برای بررسی کلیه انجام سونوگرافی لازم است یا رادیولوژی؟برای بررسی کلیه انجام سونوگرافی لازم است یا رادیولوژی؟

تفاوت رادیولوژی با سونوگرافی این است که در سونوگرافی از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود؛ اما در رادیولوژی یا رادیوگرافی از اشعه ایکس استفاده می‌شود. از رادیولوژی برای تصویربرداری از قسمت‌های سخت بدن استفاده می‌شود و سونوگرافی برای قسمت‌های نرم مثل کلیه و مثانه کاربرد دارد ... ادامه مطلب

سونوگرافی رحم و تخمدان ها به چه دلایلی انجام می شود؟سونوگرافی رحم و تخمدان ها به چه دلایلی انجام می شود؟

سونوگرافی رحم و تخمدان‌ها اطلاعات بسیاری را درباره اندازه، موقعیت و ساختار توده‌های لگنی فراهم می‌نماید؛ ولی نمی‌تواند تشخیص قطعی سرطان یا بیماری خاصی را ارائه دهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465