رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / همه چیز درباره تست باریم انما یا اشعه ایکس کولون

همه چیز درباره تست باریم انما یا اشعه ایکس کولون

باریم انوما، آزمایشی همراه با اشعه ایکس است که تغییرات و ناهنجاری‌های روده بزرگ (کولون) را نشان می‌دهد. همچنین به این روش اشعه ایکس کولون نیز می‌گویند. در انوما، مایعی را به‌وسیله یک لوله کوچک به داخل روده، تزریق می‌کنند. این مایع، حاوی فلزی بنام باریم است که سطح روده بزرگ را می‌پوشاند. معمولاً اشعه ایکس، تصویر غیرواضحی از بافت‌های نرم نشان می‌دهد؛ اما باریم، باعث ایجاد یک تصویر نسبتاً روشن در بدن می‌شود.

در طی آزمایش باریم انوما، ممکن است هوایی به روده بزرگ وارد کنند. این هوا روده بزرگ را متسع می‌کند و کیفیت تصاویر را بهبود می‌بخشد. به این حالت، تنقیه باریوم با وضوح دوگانه می‌گویند. قبل از تنقیه باریم، پزشک از شما تخلیه کامل روده بزرگ را درخواست می‌کند.

تست باریوم انوما یا اشعه ایکس کولون جزو خدمات تخصصی رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. انجام این تست در مراکز نادری قابل انجام است که در این مرکز با حساست بالا انجام می‌پذیرد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

پزشک متخصص گوارش، ممکن است تست باریم انوما را برای تعیین علت نشانه‌ها و علائمی چون موارد زیر توصیه کند:

آزمایش باریم انوما این امکان را به پزشک می‌دهد تا شرایط زیر را شناسایی کند:

اقدامات قبل از انجام باریم انوما

قبل از تنقیه باریم به شما گفته می‌شود که روده بزرگ خود را تخلیه کنید. هرگونه مواد باقیمانده در روده بزرگ، تصاویر اشعه ایکس را غیر واضح می‌کند و یا با ناهنجاری‌ها اشتباه گرفته می‌شود.

برای تخلیه روده بزرگ چه کارهایی باید انجام دهید:

همه چیز درباره تست باریم انما

نحوه انجام باریوم انوما

در حین باریوم انوما، لباس راحتی بپوشید و عینک، جواهر و سایر وسایلی از این قبیل را همراه نداشته باشید. این آزمایش، توسط تکنسین رادیولوژی و پزشک متخصص رادیولوژی انجام می‌شود.
برای انجام تست، شما روی یک میز مخصوص دراز می‌کشید. با اشعه ایکس از تمیزی روده بزرگ را بررسی می‌کنند. سپس یک لوله کوچک و لیز را وارد راست‌روده می‌کنند. کیسه حاوی باریم به لوله وصل می‌شود تا محلول باریم وارد روده بزرگ شود.

در تنقیه باریوم با وضوح دوگانه، هوا از طریق همان لوله به داخل روده جریان می‌یابد. لوله‌ای که برای انتقال باریم استفاده می‌شود، بالون کوچکی در نزدیکی نوک خود دارد. این بالون کوچک هنگام قرار گرفتن در ورودی رکتوم به نگهداری باریم در بدن کمک می‌کند. ضمن اینکه روده بزرگ از باریم پر می‌شود، ممکن است حرکات روده را احساس کنید. گرفتگی و درد شکم نیز ممکن است رخ دهد. سعی کنید لوله انوما را در آن محل نگه‌دارید. برای استراحت، نفس‌های طولانی و عمیق بکشید.

ممکن است از شما خواسته شود که در روی همان میز در مواضع مختلف، بچرخید. این کار کمک می‌کند تا کل روده با باریم پوشیده شود و پزشک نیز بتواند روده بزرگ را از زوایای مختلف مشاهده کند. همچنین احتمال دارد که گاهی اوقات نفس خود را نگه‌دارید. پزشک، محکم روی شکم و لگن فشار می‌آورد تا تصویر روده را در مانیتور متصل به دستگاه اشعه ایکس بهتر مشاهده کند. تعدادی تصویر از زوایای مختلفی از روده بزرگ گرفته می‌شود. این آزمایش معمولاً حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

عوارض انجام باریم انوما

تست باریم انوما عوارض محدودی دارد. در موارد نادر، عوارض باریم انوما شامل موارد زیر خواهد بود:

به طور کلی آزمایش باریم انوما در طول بارداری انجام نمی‌شود؛ زیرا پرتوهای ایکس برای جنین در حال رشد خطرساز هستند.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بررسی سقط جنین با سونوگرافیبررسی سقط جنین با سونوگرافی

اتمام بارداری پیش از هفته‌ ی بیستم را سقط نا خواسته‌ی جنین می‌ گویند. بیشتر سقط جنین‌ های نا خواسته به صورت تصادفی و به خاطر وجود مشکلات کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح‌ یافته اتفاق می‌ افتد. این نوع سقط عموماً در معاینات اولیه‌ ی بارداری توسط پزشک تشخیص داده می‌ شود. ... ادامه مطلب

لزوم انجام سونوگرافی بعد از سقطلزوم انجام سونوگرافی بعد از سقط

سقط جنین یکی از شایعترین رخدادهای دوران بارداری می باشد و در یک چهارم موارد حاملگی دیده می شود. پایان حاملگی قبل از هفته بیستم بارداری، پیش از اینکه جنین قدرت زنده ماندن در محیط خارج از رحم را داشته باشد، سقط جنین می نامند. ... ادامه مطلب

آیا ناهنجاری های کروموزومی در دوران جنینی با سونوگرافی قابل تشخیص اند؟آیا ناهنجاری های کروموزومی در دوران جنینی با سونوگرافی قابل تشخیص اند؟

آزمایش‌های غربالگری شانس یا احتمال اینکه جنین یکی از چند بیماری مشخص را داشته باشد را نشان می‌دهد. این آزمایش به طور یقین نمی‌تواند مشخص نماید که آیا نوزاد مشکل دارد یا نه، بلکه احتمال خطر را مشخص می‌نماید. ... ادامه مطلب

سونوگرافی کلیه برای تشخیص علت خون در ادرارسونوگرافی کلیه برای تشخیص علت خون در ادرار

هماچوری یک اصطلاح پزشکی برای وجود خون در ادرار است. چندین بیماری و شرایط متفاوت می تواند باعث ایجاد هماچوری شود. عفونت، بیماری کلیوی، سرطان و اختلالات ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465