رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / تشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافی

تشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافی

اختلالات مادرزادی و یا سبک غلط زندگی امروزی، دو عامل مهم ایجاد انحراف در ستون فقرات هستند. استفاده مداوم از گوشی تلفن همراه که امروزه جزو جدانشدنی زندگی هر فردی، حتی کودکان شده است و زیاد نشستن کارمندان روی صندلی‌های غیراستاندارد اداره‌ها و ساعات طولانی کار؛ موجب خم شدن بیش‌ازحد گردن به جلو، قوز کردن و یا کج نشستن شده و این عوامل در بلندمدت، باعث آسیب و انحراف ستون فقرات از راستای طبیعی خود می‌شود.

حتی ممکن است نوزادی که همواره به یک سمت بدن خوابانده می‌شود، دچار انحراف در ناحیه ستون فقرات شود و نیاز به تشخیص آسیب وارده با کمک رادیوگرافی فول اسپاین و درمان به‌موقع داشته باشد. رادیوگرافی فول اسپاین یا total spine، رادیوگرافی کل ستون فقرات است که در آن کل ستون فقرات گردنی، پشتی و کمری، به‌صورت رخ و نیمرخ در یک تصویر دیده‌شده و در صورت انحرافات اسکولیوز، هیپرکیفوز و لوردوز، میزان شدت انحراف با بررسی زوایای لازم بررسی می‌گردد.

برای بررسی وضعیت ستون فقرات و استخوان‌های بلند تحتانی، در کلینیک‌های رادیولوژی، از تکنیکی به نام Stitching (اتصال تصاویر) استفاده می‌شود تا در یک تصویر بتوان تمام طول ستون فقرات یا اندام‌های بلند را به‌صورت به‌هم‌پیوسته مشاهده نمود. در این تکنیک چند تصویر پی‌در‌پی از بیمار گرفته می‌شود و سپس تصاویر به دقت به یکدیگر متصل (STITCH) می‌شوند تا یک تصویر کامل ارائه شود. رادیوگرافی فول اسپاین یا توتال اسپاین، برای بررسی وضعیت و درجه انحراف ستون فقرات، از ناحیه گردن تا کمر به کار می‌رود.

تشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافی فول اسپاین جزو خدمات تخصصی رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

انواع انحراف ستون فقرات

عمده‌ترین و شایع‎ترین انحرافات ستون فقرات به سه گروه اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

1. اسکولیوز: انحراف ستون فقرات به طرفین
2. کیفوز: گوژپشتی
3. لوردوز: گودی کمر و گردن

تشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافی

این بدشکلی‌های ستون مهره‌ها که به دلایل مختلفی ممکن است ایجادشده باشند، با کمک رادیوگرافی فول اسپاین به‌راحتی قابل‌تشخیص بوده و شدت انحراف نیز توسط رادیولوژیست تعیین می‌گردد. علاوه بر روش فول اسپاین، ممکن است پزشک در برخی موارد، انجام سی‌تی‌اسکن، ام آر آی و میلوگرام را با توجه به وضعیت بیمار درخواست نماید.

نحوه انجام رادیوگرافی فول اسپاین

در رادیولوژی فول اسپاین به کمک اشعه ایکس، تصاویری از استخوان‌های ستون فقرات تهیه می‌‌شود که می‌‌تواند نزدیکی بیش‌ازحد استخوان‌ها را به هم نشان دهد. همچنین وجود تغییرات ناشی از آرتروز، وجود زائده استخوانی، شکستگی مهره یا سرخوردگی آن به‌خوبی دیده می‌شود. از این روش برای ارزیابی بدشکلی استخوان‌ها و تعیین شدت انحنای ستون فقرات نیز استفاده می‌شود.

مزایای رادیوگرافی فول اسپاین

با استفاده از تصویربرداری فول اسپاین می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در سریع‌ترین زمان و با دقیق‌ترین روش تشخیص داد. گوژپشتی، کجی ستون فقرات، گودی کمر، وجود زوائد استخوانی و مواردی از این دست، تنها بخشی از مشکلاتی است که برای کمک به تشخیص و تعیین شدت آنها، رادیولوژی به کمک پزشکان آمده است. یکی دیگر از مزایای استفاده از رادیولوژی فول اسپاین، تشخیص و نحوه عملکرد بدن پس از درمان و یا عمل جراحی و بررسی میزان موفقیت آن است. پزشک پس از مشاهده تصاویر، ممکن است درمان‌های مختلفی برحسب شدت عارضه، مانند تجویز حرکات اصلاحی، بریس، فیزیوتراپی و یا عمل جراحی را در پیش بگیرد که پس از طی دوره درمان، با استفاده از رادیوگرافی فول اسپاین می‌تواند روند بهبودی بیمار را تعیین و بررسی نماید.

نکات مهم هنگام انجام گرافی فول اسپاین

برای انجام رادیوگرافی فول اسپاین نیز همانند هر رادیولوژی دیگر، هرگونه زیورآلات و اشیای فلزی و گوشی تلفن همراه را از خود دور کنید.
در صورت بارداری، حتماً رادیولوژیست و پزشک خود را مطلع نمایید.
هنگام تصویربرداری سعی کنید طبق راهنمایی رادیولوژیست، در حالت گفته‌شده قرار بگیرید و در لحظه انجام آن ساکن بمانید.

عوارض رادیوگرافی فول اسپاین

به دلیل اینکه کودکان و نوجوانان توانایی فیزیکی پایینی دارند و در سن رشد قرار دارند، ممکن است انجام این رادیوگرافی برای آن ها خطرناک باشد. به همین دلیل رادیولوژیست برای جلوگیری از خطرات حین انجام رادیوگرافی بر روی مهره‌های کمری کودک یا نوجوان، از پوششی از جنس سرب برای پوشاندن نقاط دیگر بدن که نیازی نیست پرتو به آن‌ها تابیده شود استفاده می‌کند.
در صورتی که باردار هستید یا اینکه احتمال می‌دهید باردار باشید، برای انجام رادیوگرافی فول اسپاین، حتماً با پزشک هماهنگ کنید، زیرا تابش اشعه ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا سقط جنین در سونوگرافی مشخص می شود؟آیا سقط جنین در سونوگرافی مشخص می شود؟

بیشتر سقط‌ جنین‌های ناخواسته به صورت تصادفی و به خاطر وجود مشکلات کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح‌یافته اتفاق می‌افتد. این نوع سقط عموماً در معاینات اولیۀ بارداری توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. ... ادامه مطلب

رایج ترین اقدامات مراکز تصویربرداری(سونوگرافی و رادیولوژی)رایج ترین اقدامات مراکز تصویربرداری(سونوگرافی و رادیولوژی)

تصویربرداری پزشکی تکنیک و فرایند مورد استفاده برای ساختن تصاویری ازبدن انسان یا بخش‌ها و عملکردهای آن برای اهداف کلینیکی (روش‌های پزشکی که در جستجوی شناخت، درمان و بررسی بیماری‌ها هستند) یا علوم پزشکی (شامل مطالعات آناتومیک و فیزیولوژیک) است ... ادامه مطلب

رادیولوژی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟رادیولوژی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟

رادیولوژی یکی از روش های تصویربرداری پزشکی است که به کمک آن میتوان به نحوی درون بدن انسان را دید و از این طریق به تشخیص درست بیماری کمک زیادی کرد ... ادامه مطلب

روشهای غربالگری، تشخیص و درمان سرطان پستانروشهای غربالگری، تشخیص و درمان سرطان پستان

ماموگرافی یک پرتونگاری و ابزار غربالگری برای تشخیص سرطان پستان می باشد. غربالگری ماموگرافی نوع خاصی از تصویربرداری پستان است که از اشعه ایکس با دوز پایین برای کشف سرطان سینه در مراحل اولیه استفاده می کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465