رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / روش های تصویربرداری غربالگری سینه

روش های تصویربرداری غربالگری سینه

یکی از بیماری‌های شایع در زنان سرطان سینه است و از شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در زنان می‌باشد. به طور تقریبی از میان هر 8 زن (در جامعه‌های مختلف) امکان ابتلای یک نفر به سرطان سینه وجود دارد. در سرطان سینه بعضی از سلول‌ها از حالت منظم و معمولی چرخه سلولی خود خارج می‌شوند و شروع به رشد و تقسیم غیرعادی می‌کنند و باعث ایجاد غده‌های کوچک و ریز می‌شوند. این بافت های غیرعادی به مرور گسترش می‌یابند و باعث ایجاد غده‌های سرطانی بزرگ می‌شوند که بافت‌های مجاور خود را درگیر می‌کنند. اگر این سرطان به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است ولی اگر به موقع تشخیص داده نشود احتمال مرگ بیمار بسیار بالا است. یکی از مواردی که به تشخیص سریع این بیماری کمک می‌کند غربالگری سرطان سینه می‌باشد.

در واقع غربالگری سرطان سینه به معنی بررسی سینه زنان برای تشخیص زودهنگام سرطان قبل از بروز علائم بیماری است. همه زنان باید از گزینه‌های غربالگری که برای آنها مناسب است توسط پزشک معالج آگاه شوند. روشهای تصویر برداری غربلاگری سینه از اقداماتی است که با نهایت دقت در رادیولوژی مرکزی اصفهان انجام میشود. لطفا جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

روش‌های غربالگری سرطان سینه

از برخی روش‌های آزمایشگاهی و عکس‌برداری برای غربالگری سرطان سینه استفاده می‌شود و تلاش می‌شود این آزمایش‌ها بیشترین سود و کمترین خطر را برای فرد داشته باشند. سه روش تصویربرداری برای غربالگری استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. سونوگرافی
  2. ماموگرافی
  3. استفاده از MRI

ماموگرافی سینه

ماموگرافی می‌تواند به پزشک شما در تشخیص اینکه یک توده، رشد سلولی یا تغییر در بافت پستان نیاز به ارزیابی بیشتر دارد یا خیر کمک بسیاری کند. علاوه بر این، ماموگرافی توده‌های پستانی که در معاینات فیزیکی قابل لمس نیستند را به راحتی تشخیص می‌دهد. ماموگرافی بهترین روش مقابله با سرطان سینه است؛ زیرا معمولاً می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد. پیش از آنکه این سرطان به مراحل پیشرفته برسد و برای بیمار خطرآفرین باشد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد ماموگرافی به طور قابل‌ملاحظه‌ای می‌تواند شانس نجات افراد و درمان سرطان سینه را افزایش دهد.

ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از پستان و ابزاری برای کشف زودرس سرطان‌های غیرقابل لمس پستان است. ماموگرافی می‌تواند سرطان پستان را ده سال قبل از آنکه قابل لمس شود، شناسایی کند. همه زنان چهل ساله و بیشتر باید هر دو سال یک‌بار ماموگرافی انجام دهند. زنانی که افراد درجه یک آن‌ها (مادر یا خواهرشان) مبتلا به سرطان باشند باید از ۳۵ سالگی ماموگرافی سالانه انجام دهند. بهترین زمان انجام ماموگرافی هفته اول قاعدگی است. (روز اول قاعدگی یعنی روزی که خون‌ریزی ماهیانه زنانه شروع می‌شود) چون در این زمان پستان‌ها حساس نیستند. برای به دست آوردن تصویر خوب نیاز به فشار روی پستان است که ممکن است دردناک باشد. قبل از ماموگرافی دوش بگیرید و از مصرف پودر تالک بوگیر زیر بغل خودداری کنید زیرا این مواد می‌توانند باعث تفسیر اشتباه ماموگرافی شوند. ماموگرافی نمی‌تواند و نباید جایگزین معاینه توسط پزشک متخصص جراحی عمومی شود.

روش‌های تصویربرداری غربالگری سینه

موارد استفاده از ماموگرافی

انجام اشعه ایکس پستان برای افرادی که علائم و نشانه‌های سرطان پستان را دارند، به عنوان یک آزمایش تشخیصی بسیار ضروری به شمار می‌رود. این آزمایش برای افراد با علائم زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

MRI سینه

روش تصویربرداری MRI یک روش غیرتهاجمی و اغلب بدون درد بوده که به پزشک در تشخیص بیماری و انتخاب روش درمان مناسب کمک می‌کند. تصویربرداریام آر آیاز یک میدان مغناطیسی- امواج رادیویی و کامپیوتر برای خلق تصاویری با جزئیات کامل از یک ارگان و دیگر ساختارهای بدن استفاده می‌کند و تصویر حاصل را می‌توان در مانیتور کامپیوتر مشاهده کرد. جزئیات ریز و تصاویر دقیق MRI به پزشک اجازه می‌دهد تا برخی اعضا را بهتر بررسی نموده و قطعاً بیماری‌هایی که به وسیله سایر روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی و سی تی اسکن به خوبی تشخیص داده نمی‌شوند با این روش به موقع تشخیص و اقدامات لازم را برای درمان صورت می‌گیرد.

MRI سینه اطلاعات بسیاری را در اختیار پزشک می‌گذارد؛ ولی جایگزینی برای ماموگرافی و سونوگرافی سینه نیست. MRI ابزاری نسبتاً کامل‌تر برای کشف و تشخیص و نیز درجه‌بندی سرطان سینه و سایر ابنورمالیهای سینه می‌باشد. به کارگیری ام آر آی در کنار سایر روش‌های تصویربرداری کمک شایانی به کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه نموده است.

موارد استفاده از MRI سینه

سونوگرافی سینه

تصویربرداریبا سونوگرافی سینه یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌های سینه کمک می‌کند. سونوگرافی داپلر یک روش سونوگرافی ویژه است که حرکت مواد در بدن را بررسی می‌کند. این سونوگرافی اجازه می‌دهد تا پزشک جریان خون را از طریق شریان‌ها و رگ‌های بدن مشاهده و ارزیابی کند. سونوگرافی سینه تصویری از ساختارهای داخلی سینه را تولید می‌کند. در طول معاینه سونوگرافی سینه، پزشک در حال انجام آزمایش ممکن است از روش‌های داپلر برای ارزیابی جریان خون یا عدم وجود جریان در هر توده سینه استفاده کند. در بعضی موارد، این کار ممکن است اطلاعات بیشتری درباره علت توده ارائه دهد.

موارد استفاده از سونوگرافی

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه کسانی کاندایدی مناسب ماموگرافی هستند؟چه کسانی کاندایدی مناسب ماموگرافی هستند؟

ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرو رفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند. ... ادامه مطلب

سونوگرافی برست و آگزیلاری چیست؟سونوگرافی برست و آگزیلاری چیست؟

سونوگرافی برست که نام دیگر آن سونوگرافی سینه است، برای تصویربرداری از بافت سینه با اهداف مختلف صورت می‌ گیرد. یکی از مهم‌ ترین اهداف انجام سونوگرافی برست، تشخیص توده‌ های موجود در پستان و یا هرگونه ناهنجاری دیگری است که به هنگام معاینه پزشک پی به وجود آنها برده است. ... ادامه مطلب

بررسی ضخامت آندومتر با سونوگرافی ترانس واژینالبررسی ضخامت آندومتر با سونوگرافی ترانس واژینال

در سونوگرافی واژینال، ضخامت آندومتر رحم قابل اندازه گیری است.در این روش علت های خونریزی غیرطبیعی رحم که از نشانه ی هیپرپلازی است بررسی می شود. ... ادامه مطلب

علت انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟علت انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟

یکی از روش هایی که امروزه به منظور تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات رحم مانند خونریزی های غیر طبیعی و اختلال عملکردهای هورمونی مورد استفاده قرار می گیرد کورتاژ تشخیصی می باشد که در این بخش به معرفی آن پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465