رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی رحم و تخمدان ها به چه دلایلی انجام می شود؟

سونوگرافی رحم و تخمدان ها به چه دلایلی انجام می شود؟

سونوگرافی رحم و تخمدان‌ها یا سونوگرافی لگن جهت اندازه‌گیری و ارزیابی ارگان‌های قرار گرفته در لگن استفاده می‎شود. سونوگرافی جزء اصول پایه و اساسی در درمان نازایی است؛ زیرا اغلب درمان‎های موجود در حدود زمان تخمک‌گذاری، قابل اجرا می‎باشد. همچنین در سونوگرافی رحم، اندازه‌گیری ضخامت جدار داخلی رحم (آندومتر) امکان‌پذیر است. هورمون استروژن، موجب نازک شدن جدار فولیکول و افزایش ضخامت آندومتر می‎شود، در نتیجه پزشک با انجام سونوگرافی می‎تواند تصور خوبی از میزان استروژن تولید شده به دست آورد.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدانها به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دلایل انجام سونوگرافی رحم و تخمدان

سونوگرافی رحم و تخمدان را می‌توان برای انجام ارزیابی اندام‌های لگنی زنان مورد استفاده قرار داد. ارزیابی سونوگرافی لگن، شامل موارد زیر می‌باشد؛ ولی تنها به این موارد ذکر شده محدود نمی‌شود:

سونوگرافی رحم و تخمدان‌ها اطلاعات بسیاری را درباره اندازه، موقعیت و ساختار توده‌های لگنی فراهم می‌نماید؛ ولی نمی‌تواند تشخیص قطعی سرطان یا بیماری خاصی را ارائه دهد. سونوگرافی رحم و تخمدان را می‌توان برای تشخیص و کمک به درمان موقعیت‌های زیر مورد استفاده قرار داد:

1. ناهنجاری‌هایی در ساختار آناتومی رحم، از قبیل مشکلات اندومتریوز

2. تومورهای فیبروئید (رشدهای خوش‌خیم)، توده‌ها، کیست‌ها و دیگر انواع تومورها در لگن

3. بیماری‌های التهاب لگن (PID) و دیگر انواع عفونت یا التهاب

4. وجود و استقرار یک دستگاه IUD

5. خونریزی بعد از یائسگی

6. کنترل اندازه فولیکول‌های تخمدان برای نظارت بر ناباروری

7. مکش مایع فولیکولی و تخم‌ها از تخمدان‌ها در باروری آزمایشگاهی

8. بارداری اکتوپیک (بارداری که در خارج از رحم، معمولاً در لوله فالوپ اتفاق می‌افتد).

9. کنترل رشد جنین در طول بارداری

10. ارزیابی مشکلات خاص در جنین

سونوگرافی را می‌توان برای کمک به روندهای دیگر از طریق نمونه‌برداری اندومتریال، مورد استفاده قرار داد. سونوگرافی ترانس واژنی را می‌توان به همراه سونوهیستروگرافی، روندی که در آن، رحم با مایعی برای متورم و بزرگ کردن آن جهت گرفتن تصویر بهتر، مورد استفاده قرار داد.

سونوگرافی رحم و تخمدان‌

نحوه انجام سونوگرافی رحم و تخمدان

سونوگرافی رحم و تخمدان، با استفاده از دو روش انجام می‌شود:

1. ترانس ابدومینال (از طریق شکم): یک پروب بر روی شکم با استفاده از ژل رسانا قرار داده می‌شود.

2. ترانس واژینال (از طریق واژن): یک پروب نازک و بلند که با ژل رسانا و یک روکش پلاستیکی پوشیده شده، وارد واژن می‌شود.

نوع روند سونوگرافی انجام شده به دلیل سونوگرافی، وابسته است. جهت فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص یا درمان، تنها یک روش یا هر دو روش، موردنیاز می‌باشد.

سونوگرافی ابدومینال

  1. ماده‌ای ژل‌مانند روی شکم شما زده می‌شود.
  2. مبدل یا پروب به پوست شما فشار داده می‌شود و در اطراف ناحیه موردبررسی حرکت می‌کند.
  3. تصاویر ساختارها روی صفحه کامپیوتر نشان داده می‌شوند. این تصاویر برای استفاده پزشک با استفاده از ابزار مختلف ثبت می‌شود.

سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژن از طریق واژن با مثانه خالی انجام می‌شود. از یک مبدل واژینال که بلند و باریک است و پوششی از جنس پلاستیک یا لاتکس دارد استفاده می‌شود. نوک مبدل وارد واژن شما می‌شود که ممکن است این کار کمی ناراحت‌کننده باشد. تصاویر ساختارها روی صفحه کامپیوتر نشان داده می‌شوند. این تصاویر برای استفاده پزشک با استفاده از ابزار مختلف ثبت می‌شود. پس از اتمام مراحل، مبدل برداشته خواهد شد.

عوارض سونوگرافی رحم

هنوز هیچ خطری ناشی از سونوگرافی رحم دیده نشده است. در این روش از امواج صوتی برای گرفتن تصویر استفاده می‌شود و هیچ‌گونه پرتویی وجود ندارد. اگر باردار هستید، خطری جنین را تهدید نمی‌کند. اگر باردار هستید و کیسه آب شما پاره شده است؛ ولی درد زایمان ندارید توصیه نمی‌شود سونوگرافی واژینال انجام دهید؛ زیرا احتمال عفونی شدن جنین وجود دارد.

اگر باردار هستید و افتادگی جفت یا خونریزی واژینال دارید، بهتر است سونوگرافی واژینال انجام ندهید؛ زیرا باعث بدتر شدن خونریزی می‌شود.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نارسایی حاد کلیه چیست و چه علائمی دارد؟نارسایی حاد کلیه چیست و چه علائمی دارد؟

اگر به طور ناگهانی کلیه های شما توانایی خود برای حذف مواد زائد را از دست بدهد، نارسایی حاد کلیه اتفاق می افتد. وقتی کلیه های شما توانایی فیلتر کردن خود را از دست می دهند، سطوح خطرناکی از مواد زائد ممکن است تجمع پیدا کند و ترکیب شیمیایی خون شما ممکن است از تعادل خارج شود. ... ادامه مطلب

موارد استفاده از رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی چیست؟موارد استفاده از رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی چیست؟

رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی به عکس برداری از تمامی اعضای قبل از معده، شامل دهان، غدد بزاقی، زبان، حلق و مری در قسمت فوقانی دستگاه و معده، روده کوچ ... ادامه مطلب

علت انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟علت انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟

یکی از روش هایی که امروزه به منظور تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات رحم مانند خونریزی های غیر طبیعی و اختلال عملکردهای هورمونی مورد استفاده قرار می گیرد کورتاژ تشخیصی می باشد که در این بخش به معرفی آن پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

تشخیص ریفلاکس ادرار با گرافی رنگی مثانهتشخیص ریفلاکس ادرار با گرافی رنگی مثانه

عکس رنگی ، روشی برای تصویر برداری از کلیه ها ، حالب و مثانه میباشد . در این روش تصویر برداری از مواد حاجب ید دار استفاده می شود. ماده حاجب ممکن از طریق تزریق به ورید یا مجاری ادراری وارد مثانه شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465