رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / آیا در دوران بارداری می توان ماموگرافی انجام داد؟

آیا در دوران بارداری می توان ماموگرافی انجام داد؟

ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرورفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند. به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرورفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند. البته این آزمایش به صورت دوره‌ای به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه در زنان سالم بالای 40 الی 45 سال نیز انجام می‌شود. این آزمایش کمک می‌کند تومورهای احتمالی سرطانی و یا بی‌خطر همچنین کیست‌های بافت پستان پیش از اینکه قابل‌لمس و معاینه توسط پزشک یا خود فرد باشد تشخیص داده شوند.

ماموگرافی وجود سرطان را به طور قطعی تشخیص نمی‌دهد؛ اما اگر نتایج این تست بیانگر احتمال وجود سرطان سینه در فرد باشد، بافت مشکوک به منظور نمونه‌برداری به آزمایشگاه ارجاع داده می‌شود. در نمونه‌برداری (بیوپسی)، بخشی بافت مشکوک به سرطان به وسیله یک سوزن مخصوص به منظور انجام آزمایشات میکروسکوپی خارج می‌شود.

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

ماموگرافی در دوران بارداری

در دوران بارداری سرطان پستان رشد سریع‌تری دارد و در صورت تأخیر در تشخیص، در فاصله زمانی کمتری به غدد لنفاوی و خون متاستاز می‌دهد (به‌علت اثر تسهیل کننده هورمون‌های بارداری)، از طرفی دقت سونوگرافی در بارداری کمتر و ماموگرافی به علت خطر اشعه ایکس به‌صورت متداول انجام نمی‌شود، لذا انجام حداقل یک معاینه چکاب در سه ماهه دوم و مراجعه به جراح پستان در صورت لمس هر توده مشکوک یا سایر علائم ضروری است. گاهی در دوره بارداری به منظور تشخیص سرطان پستان ماموگرافی انجام می‌شود. برای محافظت جنین از اشعه بهتر است از محافظ سربی برای پوشش استفاده شود. تاکنون شواهدی مبنی بر تأثیر سرطان پستان بر رشد جنین در شکم مادر دیده نشده است. سرطان از مادر به جنین منتقل نمی‌شود همچنین ابتلای مادر به سرطان پستان در دوره بارداری احتمال ابتلای آن نوزاد در طی زندگی به سرطان را بالا نمی‌برد.

ماموگرافی

کاربردهای ماموگرافی

علائم سرطان پستان در بارداری

درمان سرطان پستان در هر دوره‌ای با چالش همراه است و در دوران بارداری پیچیده‌تر خواهد بود. با این حال، هدف از درمان سرطان پستان، صرف نظر از باردار بودن یا نبودن، کنترل سرطان و پیشگیری از پخش شدن سرطان می‌باشد. گزینه‌های درمان با توجه به مرحله سرطان و سن جنین در نظر گرفته می‌شود و به مزایا و معایب درمان نیز اهمیت داده خواهد شد. بسیاری از خانم‌های باردار می‌توانند تحت جراحی لامپکتومی و یا ماستکتومی قرار بگیرند؛ اما حتی اگر تومور به روش جراحی برداشته شود، به درمان‌های بیشتری برای نابودی کامل سلول های سرطانی نیاز خواهد بود که البته به مرحله سرطان بستگی دارد. در برخی موارد، ممکن است درمان تا بعد از زایمان به تأخیر بیفتد.

همانند زنان غیر حامله، لمس توده شایع‌ترین علامت می‌باشد. وجود توده در پستان در هر سن و شرایطی همواره علامتی هشدار دهنده است و فرد باید با مراجعه به پزشک درصدد تشخیص علت برآید.

درمان سرطان در بارداری

هدف از درمان سرطان پستان در زمان حاملگی، این است که ضمن درمان، حاملگی به سیر خود ادامه دهد. البته در این رابطه، استثنائاتی هم وجود دارد و در هر فرد باید به صورت جداگانه عمل شود ولی شواهدی مبنی بر اینکه ختم حاملگی وضعیت بیمار را بهتر می‌کند وجود ندارد. اعمال جراحی با حفظ پستان در سه ماهه اول حاملگی نباید انجام شوند؛ زیرا پس از این گونه اعمال، حتماً باید پرتو درمانی انجام شود و تماس با اشعه برای جنین مضر است. جراحی پستان در زمان حاملگی در اغلب اوقات با موفقیت انجام می‌شود و حداقل خطر را برای مادر و جنین، بخصوص در سه ماهه دوم و سوم دارد. درمان متداول برای سرطان های پستان قابل عمل در حاملگی، در سه ماهه اول عمل برداشت کامل پستان تحت بیهوشی عمومی است ولی در سه ماهه سوم می‌توان پستان را حفظ کرد.

در سه ماهه دوم به شرطی می‌توان پستان را حفظ نمود که رادیوتراپی به بعد از زایمان موکول شود. پس از بررسی جواب آسیب شناسی بیمار، تصمیم‌گیری اختصاصی در مورد انجام شیمی‌درمانی بعد از عمل صورت خواهد گرفت. شیمی‌درمانی در سه ماهه اول منجر به آسیب جنین در 12% موارد می‌شود ولی در سه ماهه دوم و سوم شواهد آسیب جنین وجود ندارد. بیماران در مراحل پیشرفته بیماری که غیرقابل عمل باشند، ممکن است قبل از عمل جراحی نیاز به شیمی درمانی، داشته باشند که در این موارد درمان مطابق نظر و تصمیم تیم پزشکی معالج بیمار صورت می‌گیرد و سپس در صورت امکان، کاندید جراحی می‌شوند. در صورت ادامه شیمی‌درمانی و شروع هورمون درمانی شیردهی باید متوقف شود.

هدف درمان مداوا یا کنترل سرطان و جلوگیری از انتشار آن اگر قابل معالجه نباشد است؛ اما آنچه درمان سرطان در دوران بارداری را پیچیده‌تر می‌کند وجود یک جنین در حال رشد است. گاهی در دوره بارداری به‌منظور تشخیص سرطان پستان ماموگرافی انجام می‌شود.

زن باردار می‌تواند تحت درمان سرطان پستان قرار گیرد هرچند انواع درمان و زمان‌بندی درمان باید متناسب با زمان بارداری باشد. نکات مهم درمانی در درمان سرطان پستان در دوران بارداری بستگی دارد به:

1. اندازه توده
2. محل توده
3. انتشار و میزان انتشار آن
4. زمان بارداری
5. سلامت عمومی بیمار
6. اولویت شخصی بیمار

جراحی سرطان پستان در دوران بارداری عموماً بی‌خطر است، شیمی‌درمانی بعد از زایمان برای نوزاد خطری ندارد. در دوره بارداری شیمی‌درمانی و روش‌های دیگر درمان سرطان پستان مانند هورمون درمانی، اشعه درمانی، درمان با رادیواکتیو و هدف درمانی برای جنین مضر بوده و معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

عوارض ماموگرافی

همیشه احتمال ابتلا به سرطان به‌عنوان عوارض ماموگرافی در اثر تابش پرتوها وجود دارد؛ اما این احتمال بسیار پایین و در مقایسه با مزایای ماموگرافی قابل نادیده گرفتن است.میزان تابش مؤثر در این روش متغیر است. تعداد ماموگرام‎ها با نتیجه مثبت کاذب بالاست. 5 الی 15 درصد از ماموگرام‌‌‌‌های غربالگری به تست‎های بیشتری نظیر سونوگرافی برای تشخیص نهایی نیاز دارند. اکثر این تست‎ها طبیعی هستند؛ اما در صورت وجود یافته‎ های غیرطبیعی، سنجش مجدد یا بیوپسی باید انجام شود. اکثر نمونه‎های بیوپسی تأیید‌‌‌ می‌‎کنند که هیچ سرطانی وجود ندارد. در زنانی که در سنین 40 تا 49 سالگی ماموگرافی انجام‌‌‌ می‌‎دهند، احتمال 30 درصدی نتیجه مثبت کاذب در همان دهه وجود دارد و در 7-8 درصد موارد بیوپسی تجویز‌‌‌ می‌شود.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مضرات رادیوگرافی در بارداریمضرات رادیوگرافی در بارداری

دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران زندگی است، لذا باید سعی کرد از انجام کارهایی که برای سلامتی خود و جنین خطرناک است دوری کنید. یکی از این موارد رادیوگرافی است که باید با مشورت پزشک انجام شود؛ زیرا برای جنین خطرناک است. ... ادامه مطلب

چرا گاهی یک سونوگرافی را باید تکرار کرد؟چرا گاهی یک سونوگرافی را باید تکرار کرد؟

سونوگرافی نوعی روش تصویربرداری است که در حوزه پزشکی استفاده می شود. در این روش تصویربرداری، امواج فراصوتی با فرکانس بالا کاربرد دارد، بنابراین مضرات ا ... ادامه مطلب

آمادگی برای سونوگرافی کبدآمادگی برای سونوگرافی کبد

سونوگرافی یک روش بدون عارضه و بدون درد برای تشخیص برخی از بیماری‌ ها و بررسی اندازه طبیعی کبد در سونوگرافی است. در این روش به جای استفاده از اشعه‌های مضر از امواج صوتی استفاده می‌ شود. آمادگی قبل از انجام این سونوگرافی موضوع مهمی می باشد. ... ادامه مطلب

علت ایجاد،علائم و درمان فتق کشاله رانعلت ایجاد،علائم و درمان فتق کشاله ران

فتق کشاله ران زمانی رخ می دهد که قسمتی از یک بافت، برای مثال بخشی از روده از یک نقطه ی ضعیف در عضلات شکم بیرون بزند و به کانال اینگوینال فشار وارد کند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465