رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / رادیوگرافی پانورکس برای چه افرادی استفاده میشود ؟

رادیوگرافی پانورکس برای چه افرادی استفاده میشود ؟

پانورکس یکی از مرسوم ترین رادیوگرافی های تشخیصی در دندانپزشکی است. در این نوع رادیوگرافی دندانپزشک می‌ تواند کل دندانها و استخوانهای فک بالا و پائین بیمار را در یک کلیشه ببیند. رادیوگرافی در مشخص کردن ضایعات فک و اطراف دندان‌ها، دندانهای نهفته، میزان استخوان باقیمانده برای درمان‌های ایمپلنت و … به کار می رود.

عکس OPG دندان به منظور تشخیص دقیق درمان به کار می رود. OPG مخفف کلمه Ortho Pantomo Gram می‌باشد. ریشه Ortho به عنوان ارتودنتیک به دندان و Pan به سیستم نمایش پانورامیک باز می‌گردد که با اجرای تکنیک ایجاد می‌شود. صفحه فوکوس OPG دارای انحنایی مطابق با انحناهای فک‌ها است.

آنچه در این مطلب میخوانید

رادیوگرافی پانورکس برای چه افرادی استفاده میشود ؟

رادیوگرافی پانورکس

کدام پزشکان رادیوگرافی پانورکس تجویز می کنند ؟

معمولا دندانپزشکان متخصصان ارتودنسی، ایمپلنت و جراحان دهان، فک و صورت قبل از تشخیص مشکلات دندانی یا انجام روش‌های درمانی مانند پروتز، ارتودنسی، کشیدن و ایمپلنت دندان، درخواست رادیوگرافی پانورکس دیجیتال می‌دهند.

فواید دستگاه پانورکس در رادیولوژی

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام رادیوگرافی پانورکس به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

آیا قبل از رادیوگرافی پانورامیک باید ناشتا باشیم ؟

قبل از پرتونگاری با دستگاه پانورامیک ملاحظه خاصی وجود ندارد و جهت انجام این بررسی نیازی به ناشتا بودن نیست.

چرا برای عکس دندان نباید طلا و فلزات همراه داشته باشیم ؟

معمولاً استفاده از هر گونه گوشواره، جواهرات، گیره مو، عینک، دندان مصنوعی یا لوازم ارتودنسی برای افراد تحت پرتوگرافی پانورامیک، مجاز نیست. چرا که در صورت استفاده از چنین ملزوماتی (مخصوصاً وسایلی که محتوی هر نوع فلزی باشند)، تصاویر تهیه شده دچار اختلال خواهند شد و بدین ترتیب کیفیت تصاویر کاهش خواهد یافت. لذا در صورت وجود این وسایل تکنسین را باید مطلع نمود.

مدت زمان تصویربرداری پانورکس چقدر است ؟

با توجه به اینکه طول زمان مورد نیاز برای تصویربرداری 18 ثانیه می‌باشد. در این مدت فرد باید بدون تحرک باشد. زنان باردار قبل از انجام هر گونه روش تشخیصی پزشکی از جمله پانورامیک باید تکنسین را مطلع نمایند.

روشهای رادیو گرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465