رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / کاربرد رادیوگرافی پانورکس در دندان پزشکی

کاربرد رادیوگرافی پانورکس در دندان پزشکی

پانوركس يكي از مرسوم‌ترین رادیوگرافی‌های تشخيصي در دندانپزشكي است. در اين نوع راديوگرافي دندانپزشك می‌تواند كل دندانها و استخوان‌های فك بالا و پائين بيمار را در يك كليشه ببيند. راديوگرافي در مشخص كردن ضايعات فك و اطراف دندان‌ها، دندانه‌ای نهفته، ميزان استخوان باقيمانده براي درمان‌های ايمپلنت و … به كارمي رود.

عکس OPG دندان به منظور تشخیص دقیق درمان به کار میرود. OPG مخفف کلمه Ortho Pantomo Gram می‌باشد. ریشه Ortho به عنوان ارتودنتیک به دندان و Pan به سیستم نمایش پانورامیک باز می‌گردد که با اجرای تکنیک ایجاد می‌شود. صفحه فوکوس OPG دارای انحنایی مطابق با انحناهای فک‌ها است.

این دستگاه با امکان تنظیم پوزیشن های متفاوت و تغییر کنتراست، روشنایی و اشعه گاما شرایط تصویربرداری مناسب حتی از کودکان را نیز مهیا می‌سازد. حس‌گرهای مورداستفاده در این دستگاه از نوع حس‌گرهای دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن می‌باشد که تأثیر مستقیم و بسزایی در افزایش کیفیت درمان‌های دندانپزشکی خواهد داشت.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام رادیوگرافی پانورکس به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

موارد استفاده رادیوگرافی پانورامیک

نحوه عملکرد رادیوگرافی پانورکس

به طور معمول، بیمار باید یک دندان‌گیر پلاستیکی را گاز بگیرد تا تمام دندان‌های او، به خصوص تاج‌ها، به طور مجزا قابل رؤیت گردند. کل مدت زمان پروسه‌ی پانورکس دیجیتال معمولاً در کمتر از یک دقیقه انجام می‌شود. زمان تابش اشعه به بیمار از 5/5 تا 22 ثانیه در هنگام چرخش دستگاه در اطراف سر بیمار متغیر است. به موازات قرار گرفتن دستگاه (collimation) بدین معنی است که زمان چرخش، اشعه ایکس در هر فاصله ای به تنها بخشی از آناتومی تابیده می‌شود در حالی که با شروع چرخش در اطراف جمجمه بیمار، یک تصویر ترکیبی از بلوک فک بالا و پایین ثبت می‌شود. در عین حال که بازو در چرخش است، فیلم نیز در مسیری حرکت می‌کند که تصویر قسمت‌هایی از جمجمه را که ایکس ری به آن تابیده شده دریافت نماید. تمام تصاویری که به طور مجزا با یکدیگر همپوشانی دارند دارای بزرگنمایی یکسانی بر روی فیلم نیستند؛ زیرا جریان اشعه واگرا است و تصاویر دارای نقاط تمرکز یا فوکوس متفاوتی هستند.

رادیوگرافی پانورکس

مزایای دستگاه پانورکس

نکته مهم آنکه در هنگام استفاده از این دستگاه، بیمار باید یک دندان‌گیر پلاستیکی را گاز بگیرد به‌طوری که همه دندان‌ها نمایان شود سپس دستگاه دور سر او چرخیده و اشعه ایکس ری به مدت مشخصی می‌تابد. درکل کمتر از یک دقیقه این فرآیند زمان می‌برد. دستگاه پانورکس کمک زیادی به پزشک جهت تشخیص دقیق بیماری می‌دهد و باعث می‌شود دندان پزشک، محل دقیق پوسیدگی را مشخص و مانع از پیشروی آن گردد.

نکات قبل از تصویربرداری پانورکس

قبل از پرتونگاری با دستگاه پانورامیک ملاحظه خاصی وجود ندارد و جهت انجام این بررسی نیازی به ناشتا بودن نیست.

معمولاً استفاده از هرگونه گوشواره، جواهرات، گیره مو، عینک دندان مصنوعی یا لوازم ارتودنسی برای افراد تحت پرتوگرافی پانورامیک، مجاز نیست؛ چراکه در صورت استفاده از چنین ملزوماتی (مخصوصاً وسایلی که محتوی هر نوع فلزی باشند)، تصاویر تهیه شده دچار اختلال خواهند شد و بدین ترتیب کیفیت تصاویر کاهش خواهد یافت. لذا در صورت وجود این وسایل تکنسین را باید مطلع نمود.

با توجه به اینکه طول زمان مورد نیاز برای تصویربرداری 18 ثانیه می‌باشد. در این مدت فرد باید بدون تحرک باشد.زنان باردار قبل از انجام هرگونه روش تشخیصی پزشکی از جمله پانورامیک باید تکنسین را مطلع نمایند.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اطلاعاتی درباره علائم، علل، تشخیص و درمان سرطان سینهاطلاعاتی درباره علائم، علل، تشخیص و درمان سرطان سینه

سرطان سینه که با نام سرطان پستان نیز شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان بین خانم‌ها محسوب می‌شود. سلول های سرطانی پستان معمولاً توموری را تشکیل می دهند که معمولاً به واسطه سونوگرافی یا ماموگرفی دیده می شوند و یا به صورت توده احساس می شوند. ... ادامه مطلب

بیوپسی پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟بیوپسی پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟

بیوپسی ، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها به منظور بررسی دقیق تر بدن انجام می‌شود ... ادامه مطلب

تشخیص شکستگی یا دررفتگی استخوان شانه با رادیوگرافیتشخیص شکستگی یا دررفتگی استخوان شانه با رادیوگرافی

شانه به عنوان یک مفصل بسیار متحرک که نقش اساسی در حرکت یکی از اندام اصلی دارد در خطر آسیب دیدگی می باشد. ... ادامه مطلب

زمان دیده شدن جنین در سونوگرافی واژینالزمان دیده شدن جنین در سونوگرافی واژینال

سونوگرافی به عنوان روشی برای تعیین سلامت، رشد و تخمین تاریخ تولد جنین، می تواند به شما در تشخیص بارداری، اطمینان کامل بدهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465