رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / محدودیت ها و مزایای انجام سونوگرافی در ارتوپدی

محدودیت ها و مزایای انجام سونوگرافی در ارتوپدی

ارتوپدی پزشکی به تشخیص، درمان، توان‌بخشی و پیشگیری از صدمات و بیماری‌های سیستم عضلانی اسکلتی از بدن انسان که شامل استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها، عضلات و اعصاب است اختصاص داده شده است که اجازه می‌دهد یک فرد، حرکت کرده و فعال باشد. این رشته پزشکی با درمان ناهنجاری‌های مادرزادی، پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمن و آسیب سیستم اسکلتی عضلانی ارتباط دارد.

در حال حاضر ارتوپدی به بیماران در همه سنین از نوزادان با کجی یا پیچیدگی پا تا ورزشکاران جوان که به جراحی آرتروسکوپی نیاز دارند، اختصاص داده شده است. این رشته همچنین به درمان شکستگی استخوان‌ها نیز می‌پردازد. در این تخصص از سونوگرافی نیز استفاده می‌شود؛ چراکه در بررسی بافت‌های نرم اندام‌ها و بخش‌های غضروفی نیز کاربرد دارد. از جمله این بافت‌های نرم می‌توان به تاندون‌ها، رباط‌ها، مفاصل و عضلات اشاره نمود.

انجام سونوگرافی در ارتوپدی، روشی برای تشخیص و بررسی مشکلات مفصلی، تندون ها، عضلات و بافتهای نرم دیگر است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد سونوگرافی در ارتوپدی

این روش در تشخیص بیماری چون:

۱) دررفتگی مادرزادی مفصل ران
۲) پارگی تاندون پشت پا (تاندون آشیل)
۳) پارگی عضلات چرخاننده شانه
۴) خونریزی داخلی عضلات
۵) تومورها و نوارهای بافت‌های نرم
۶) منیسکهای زانو اشاره نمود.

اقدامات قبل از انجام سونوگرافی ارتوپدی

نکاتی که قبل از سونوگرافی ارتوپدی باید رعایت شوند:

سونوگرافی‌های ارتوپدی نیاز به آمادگی خاصی ندارند، فقط باید دقت داشته باشید ناحیه‌ای که مورد سونوگرافی قرار می‌گیرد به هیچ عنوان دارای زخم باز نباشد و همچنین داخل گچ نیز نباشد.

سونوگرافی در ارتوپدی

نحوه انجام سونوگرافی ارتوپدی

برای معاینه سونوگرافیک قسمت‌های خاصی از سیستم اسکلتی-عضلانی، بیمار روی تخت یا صندلی معاینه می‌نشیند. برای سایر معاینات بیمار روی تخت به پشت یا دمر دراز می‌کشد. سونولوژیست اندام مورد معاینه را جا به جا می‌کند تا آناتومی و عملکرد مفاصل، عضلات، رباط‌ها و تاندون‌های شما را بررسی کند. بیشتر مطالعات سونوگرافیک در نوزادان یا کودکان در حالت دراز کشیده به پشت انجام می‌شود. پس از اینکه روی تخت معاینه قرار گرفتید، سونولوژیست یک ژل آبکی گرم روی محل مورد معاینه می‌ریزد. ژل به ترانس دیوسر کمک می‌کند تا تماس ایمن با بدن داشته باشد و هوای بین ترانس دیوسر و پوست که مانعی برای عبور امواج صوتی است را حذف می‌کند. ترانس دیوسر روی بدن قرار گرفته، به عقب و جلو حرکت می‌کند تا تصویر دلخواه گرفته شود. معمولاً هیچ احساس ناخوشایندی از فشار ترانس دیوسر بر ناحیه مورد مطالعه ایجاد نمی‌شود.

مزایای سونوگرافی در ارتوپدی

محدودیت سونوگرافی در ارتوپدی

سونوگرافی نمی‌تواند بافت استخوان را به خوبی نشان دهد. به همین دلیل برای بررسی استخوان در بزرگ‌سالان، از دیگر روش‌های تصویربرداری استفاده می‌شود. بافت استخوانی در نوزادان عموماً نرم و غضروف مانند است؛ به همین دلیل امکان سونوگرافی استخوان در نوزادان و وجود دارد؛ اما برای کودکان و بزرگ‌سالان نیاز به عکس‌برداری با اشعه ایکس است.

سونوگرافی نمی‌تواند تصاویر مناسب از اندام‌های بسیار داخلی تهیه کند. به همین دلیل در ساختارهایی که عمق آن‌ها زیاد است، سونوگرافی پیشنهاد نمی‌شود. بر اساس شواهد به‌دست‌آمده، سونوگرافی برای آسیب‌های ستون فقرات مناسب نیست. درصورتی‌که بیمار دچار درد در ناحیه پشت باشد، تصویربرداری ام ار ای یا سایر روش‌ها انجام می‌شود. کیفیت تصویر ممکن است به اندازه MRI دقیق نباشد و این وضوح گاهی به تخصص شخصی که تصویربرداری را انجام می‌دهد، بستگی دارد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه افرادی باید تست سنجش تراکم استخوان را انجام دهند؟چه افرادی باید تست سنجش تراکم استخوان را انجام دهند؟

سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری برای اندازه گیری محتوای مواد معدنی، درجه محکم بودن، سفتی و سختی استخوان های بدن استفاده می شود.این تست در درجه اول برای بیماری هایی که در آن مواد معدنی و تراکم استخوان کم است و خطر شکستگی زیاد است، مانند استئوپنی (کاهش جرم استخوان‌ ها) یا پوکی استخوان ... ادامه مطلب

پانورکس چیست؟پانورکس چیست؟

پانوركس يكي از مرسوم‌ ترین رادیوگرافی‌ تشخيصي در دندانپزشكي است. در اين نوع راديوگرافي دندانپزشك می‌ تواند كل دندانها و استخوانهای فک بالا و پایين بيمار را در يك كليشه ببيند. دستگاه پانورکس یکی از دستگاههای بسیار مهم در دندان پزشکی است که وظیفه آن عکسبرداری از دندان ها به صورت پاناروما و کامل است ... ادامه مطلب

کاربرد رادیوگرافی پانورکس در دندان پزشکیکاربرد رادیوگرافی پانورکس در دندان پزشکی

پانوركس يكي از مرسوم‌ترین رادیوگرافی‌های تشخيصي در دندانپزشكي است. در اين نوع راديوگرافي دندانپزشك می‌تواند كل دندانها و استخوان‌های فك بالا و پائين بيمار را در يك كليشه ببيند. راديوگرافي در مشخص كردن ضايعات فك و اطراف دندان‌ها و دندانه‌ای نهفته به کار می‌رود. ... ادامه مطلب

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست؟رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست؟

رادیولوژی مداخله‌ای یا اینترونشنال یکی از شاخه های تخصصی رادیولوژی است که در آن با استفاده از دستگاه های تصویربرداری تشخیصی مثل دستگاه سونوگرافی، سی ت ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465