رادیولوژی مرکزی

آمنیوسنتز Amniocentesis چیست؟

آمنیوسنتز Amniocentesis، یکی از آزمایش‌‏های تشخیصی قبل از تولد است که پزشک با استفاده از نمونه‌برداری مایع آمنیوتیک شما و آزمایش آن می‌تواند اختلالات و ناهنجاری‌های کروموزمی‌ای که ممکن است منجر به مشکلاتی در کودک شود مانند سندرم داون را پیش از تولد تشخیص دهد.

جنین داخل کیسه‌ای قرار گرفته است که کیسه آمنیون نامیده می‌شود. داخل این کیسه از مایع آمنیون پر شده است و جنین در آن شناور است. مایع آمنیون به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کند و از چسبیدن جنین به دیواره رحم جلوگیری کرده و حرکات جنین را امکان‌پذیر می‌کند. این مایع حاوی سلول‌های مرده، زنده و ماده وراثتی جنین است. آمنیوسنتز به نمونه برداری از مایع آمنیون گفته می‌شود که تشخیص برخی از بیماری‌های جنینی را قبل از تولد امکان‌پذیر می‌کند.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای آزمایشآمنیوسنتز به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

آمنیوسنتز یکی از رایج‌ترین روش‌های تهاجمی تشخیص پیش از تولد در سه‌ماهه‌ی دوم بارداری است. آمنیوسنتز برای همه مادران باردار توصیه نمی‌شود بلکه تنها در مادرانی انجام می‌گیرد که سن آنان بالای ۳۵ سال باشد یا در بررسی غربالگری سندرم داون یا شیوه‌های دیگر غربالگری در زمره بارداری‌های پر خطر طبقه‌بندی شده باشند. آمنیوسنتز علاوه بر بررسی از نظر سندرم داون و اختلالات کروموزومی و عفونت در جنین، به منظور تعیین وضعیت جنین از نظر ابتلا به سایر بیماری‌های ژنتیکی نیز کاربرد دارد.

آمنیوسنتز

نحوه انجام آزمایش آمینوسنتز

زمان انجام آزمایش آمنیوسنتز

زمان انجام این آزمایش موقعی است که در طی آزمایش‌های غربالگری یا انجام سونوگرافی جنین، شک به بیماری یا سندرم خاصی باشد و یا والدین، ناقل یک بیماری شناخته شده با ژن مشخص باشند و قصد بررسی جنین از لحاظ ابتلا به آن بیماری باشد که اواخر هفته پانزده یا اوایل هفته شانزدهم بارداری انجام می‌شود.

دلایل انجام آزمایش آمنیوسنتز

متداول‌ترین دلیل انجام آزمایش آمنیوسنتز، تشخیص زودهنگام ناهنجاری‌های کروموزومی و نقص‌های مادرزادی در جنین است. در این روش پزشک با استفاده از نمونه‌ی مایع آمنیوتیک شما می‌تواند تصویری از کروموزوم‌های جنین در حال رشد به دست آورد و با استفاده از آن مطمئن شود که جنین شما ناهنجاری کروموزومی مشخصی نداشته باشد. اطلاعاتی که پزشک از این روش به دست می‌آورد همانند آزمایش نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا CVS است. آزمایش آمنیوسنتز برای تشخیص اختلالات کروموزومی زیر به کار می‌رود:

آمادگی قبل از انجام آزمایش آمنیوسنتز

1) پرهیز از مصرف داروهایی مانند هپارین، آسپرین و وارفارین یک هفته قبل از نمونه‌برداری

2) داشتن همراه در روز انجام نمونه‌گیری

3) بعد از صرف صبحانه و با مثانه پر برای انجام آزمایش مراجعه شود.

4) مشخص بودن گروه خونی خانم باردار. در صورتی که مادرRh منفی باشد باید آمپول روگام تزریق گردد.

5) در صورت حساسیت به ماده بی حسی و سایر داروها حتماً به پزشک اطلاع داده شود.

عوارض آزمایش آمینوسنتز

روشهای رادیوگرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی [ 1402-10-08 ]
جمجمه لمون در بازداری

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع تومورهای دستگاه گوارشانواع تومورهای دستگاه گوارش

تشخیص مشکلات دستگاه گوارش با سونوگرافی دستگاه گوارش رایج ترین روشی است که پزشکان برای بررسی سیستم گوارشی از آن استفاده می نمایند. ... ادامه مطلب

علت انجام سونوگرافی لومبوساکرالعلت انجام سونوگرافی لومبوساکرال

مفصل لومبوساکرال که یکی از مفاصل مهم و حیاتی که ارتباط دهنده با بخش های دیگر ستون فقرات است همواره در معرض آسیب است.لومبوساکرال از رگ های خونی بزرگ، ا ... ادامه مطلب

آشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینهآشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینه

یکی از رایج ترین تصویربرداری های انجام شده رادیولوژی قفسه سینه است که با استفاده از اشعه ایکس انجام می گیرد. در این عکس، مسیرهای تنفسی، قلب و ریه ها، استخوان های قفسه سینه و ستون مهره ها به راحتی دیده می شوند. این رادیولوژی نمای خلفی قدامی قفسه سینه است. ... ادامه مطلب

آسپیراسیون سوزنی (FNA) چیست و چه کاربردی دارد؟آسپیراسیون سوزنی (FNA) چیست و چه کاربردی دارد؟

آسپیراسیون سوزنی یک روش نمونه برداری است که در آن به جای برش جراحی و برداشتن بافت بدن از یک سوزن برای آن استفاده می کنند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465