رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / آیا می توان در دوران جنینی سندروم داون را تشخیص داد؟

آیا می توان در دوران جنینی سندروم داون را تشخیص داد؟

سندرم داون یک اختلال ژنتیکی است که ناشی از تقسیم سلولی غیرطبیعی در کپی کامل یا جزئی کروموزوم 21 اضافی است. این مواد ژنتیکی اضافی منجر به تغییرات رشدی و ویژگی‌های فیزیکی سندرم داون می‌شوند. سندرم داون از نظر شدت در میان افراد متفاوت است و باعث ناتوانی فکری مادام‌العمر و تأخیر رشدی می‌شود. این شایع‌ترین اختلال کروموزومی ژنتیکی و علت ناتوانی یادگیری در کودکان است. این عارضه معمولاً باعث اختلالات دیگر پزشکی نیز می‌شود، از جمله اختلالات قلب و دستگاه گوارش. درک بهتر از سندرم داون و مداخلات زودهنگام، می‌تواند کیفیت زندگی کودکان و بزرگسالان مبتلا به این اختلال را به میزان قابل توجهی بالا ببرد و به آنها کمک کند زندگی کنند.

در طی بارداری می توان با روش‌های مختلفی غربالگری سندرم داون را انجام داد. روش‌های غربالگری سندرم داون توسط سونوگرافی، سونوگرافی NT، آزمایش خون، آمنیوسنتز، نمونه‌برداری از پرزهای کوریون و … انجام می‌شود. افزایش NT (ضخامت پشت گردن) در سونوگرافی NT اکثراً با اختلالات کروموزومی به ویژه سندرم داون همراه می‌باشد. این یافته در سونوگرافی NT در ترکیب با سن مادر و اندازه CRL (طول سری دمی) جنین در سونوگرافی غربالگری اول جهت تشخیص سندرم داون به کار می‌رود. می‌توان با انجام سونوگرافی غربالگری در سه ماهه دوم همراه با اندازه‌گیری مارکرهای سرمی مادر و تعیین NT در سونوگرافی NT در سه ماهه اول سندرم داون را تشخیص داد.

در رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان همه اقدامات تشخیصی تصویر برداری، در حوزه رادیوگرافی و سونوگرافی از جمله سونوگرافی های بارداری برای تشخیص اختلالات ژنتیکی جنین همچون سندرون داون ، با ضریب دقت بسیار بالا انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دلیل انجام سونوگرافی سندرم داون

در هر ۱۱۰۰ کودک، ۱ کودک با سندرم داون متولد می‌شود. این بیماری ژنتیکی منجر به ناتوانی‌های ذهنی، ظاهری متفاوت و برخی مشکلات رشدی و سلامتی در کودک می‌شود. در هر سلول بدن انسان، ۲۳ جفت کروموزوم وجود دارد. سندرم داون زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد با یک کپی اضافی از کروموزوم ۲۱ در سلول‌های خود متولد می‌شود. دو نوع آزمایش پیش از تولد برای تشخیص سندرم داون وجود دارد:

تست‌های غربالگری: این تست‌ها به شما پاسخ قطعی نمی‌دهد؛ اما اگر جنین دارای ریسک بالای ابتلا به سندرم داون باشد، به شما اطلاع می‌دهند.

سندروم داون

تست‌های تشخیصی: این تست‌ها بسیار دقیق هستند و به شما پاسخ قطعی می‌دهند. آزمایش‌های تشخیصی معمولاً برای زنانی که جنینشان، بر اساس نتایج آزمایش‌های غربالگری، در معرض خطر بالایی هستند، تجویز می‌شوند. انجام آزمایش تشخیصی خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد، بنابراین به طور معمول برای همه زنان توصیه نمی‌شود.

سونوگرافی NT جهت تشخیص سندروم داون جنین

سونوگرافی (NT مخفف کلمه‌ی Nuchal-Translucency) به معنی فضای شفاف پشت گردن می‌باشد. هم‌چنین به عنوان یکی از سونوگرافی‌های لازم در بارداری شناخته می‌شود. یک نوع تست برای غربالگری است که در طی هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ انجام آن به مادران توصیه می‌شود.

متخصص می‌تواند با اندازه‌گیری ابعاد جنین به بررسی مبتلا بودن یا نبودن جنین به بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی، سندروم داون و بعضی از ناهنجاری کروموزومی بپردازد. سونوگرافی در دوران بارداری، به منظور تعیین سن و سلامت جنین و هم‌چنین مشخص شدن جنسیت جنین انجام می‌گیرد. در انتهای سه ماه اول بارداری می‌توان سونوگرافی NT را انجام داد. این سونوگرافی به منظور بررسی مشکلات کروموزومی (سندروم داون، تریزومی ۱۳ و تریزومی) انجام می‌گیرد. برای غربالگری مرحله دوم نیز باید در هفته‌های ۱۸ تا ۲۰ اقدام کرد.

برای یک جنین وجود مایعات یا فضای خالی در پشت گردن غیرمعمول نیست؛ اما فضای خالی زیاد می‌تواند نشانگر سندرم داون باشد یا ممکن است ناهنجاری دیگری در کروموزوم مانند سندرم پاتائو یا سندرم ادواردز را نشان دهد.

روش انجام سونوگرافی NT

سونوگرافی NT را بین هفته‌های 11 تا 14 انجام می‌دهند؛ زیرا پیش از این زمان، جنین کوچک است و بعد از هفته‌ی چهاردهم هم مایع اضافی گردن با رشد سیستم لنفاوی جنین مورد جذب قرار می‌گیرد و اسکن از دقت کافی برخوردار نخواهد بود. این اسکن با تجهیزات معمولی سونوگرافی و از روی شکم انجام می‌گیرد. تکنسین، اول روی شکم ژل مخصوص قرار می‌دهد و سپس با پروب روی شکم حرکت می‌کند و تصویر مورد نیاز را در مانیتور مشاهده می‌کند. در این سونوگرافی اول اندازه‌ی سر تا انتهای ستون فقرات و بعد مقدار مایع پشت گردن جنین مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. پوست در هنگام اسکن به صورت خط سفید و مایع زیر پوست سیاه دیده می‌شود.

عوارض سونوگرافی NT

سونوگرافی NT یک روش غیر تهاجمی و ایمن است، بنابراین خطری برای مادر و جنین ندارد. مادران باردار باید به یاد داشته باشند که انجام سونوگرافی NT در سه ماه اول بارداری، یک آزمایش اجباری نیست؛ اما به مادران توصیه می‌شود که جهت حفظ سلامتی فرزند خود، غربالگری سه ماهه اول بارداری را انجام دهند.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی لگن به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد سونوگرافی 4 بعدیکاربرد سونوگرافی 4 بعدی

سونوگرافی چهار بعدی در بارداری یکی از سونوگرافی هایی است که به صورت اختیاری انجام می شود. انجام این تست از نظر پزشکی اجباری نمی باشد ... ادامه مطلب

زمان دیده شدن جنین در سونوگرافی واژینالزمان دیده شدن جنین در سونوگرافی واژینال

سونوگرافی به عنوان روشی برای تعیین سلامت، رشد و تخمین تاریخ تولد جنین، می تواند به شما در تشخیص بارداری، اطمینان کامل بدهد. ... ادامه مطلب

انواع سونوگرافی های دوران بارداریانواع سونوگرافی های دوران بارداری

سونوگرافی حاملگی به طورکلی شامل دو تست مهم غربالگری سندروم داون و سونوگرافی بررسی سلامت جنینی می‌شود که همه مادران باردار باید این دو سونوگرافی را ا انجام دهند ... ادامه مطلب

آشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینهآشنایی مختصر با رادیوگرافی قفسه سینه

یکی از رایج ترین تصویربرداری های انجام شده رادیولوژی قفسه سینه است که با استفاده از اشعه ایکس انجام می گیرد. در این عکس، مسیرهای تنفسی، قلب و ریه ها، استخوان های قفسه سینه و ستون مهره ها به راحتی دیده می شوند. این رادیولوژی نمای خلفی قدامی قفسه سینه است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465