رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / کاربردهای سونوگرافی واژینال چیست؟

کاربردهای سونوگرافی واژینال چیست؟

سونوگرافی واژینال یک سونوگرافی پزشکی از واژن است که برای بررسی دقیق‌تر اندام‌های درون حفره‌ی لگن به کار می‌رود و بیشتر از سونوگرافی شکمی اطلاعات به پزشک می‌دهد. این نوع سونوگرافی به عنوان سونوگرافی ترنس واژینال هم نامیده می‌شود؛ زیرا امواج فراصوتی در سراسر دیواره‌ی واژن برای بررسی بافت‌های اطراف واژن آن نیز می‌پردازند.

در رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان همه اقدامات تشخیصی تصویر برداری، در حوزه رادیوگرافی و سونوگرافی از جمله سونوگرافی های واژینال به طور ورتین، با ضریب دقت بسیار بالا انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

نحوه انجام سونوگرافی واژینال

پس از خالی کردن مثانه، از بیمار خواسته می‌شود که لباس‌های خود را از کمر به پایین خارج کرده و لباس راحتی بیمارستان بپوشد. سپس فرد باید روی تخت معاینه دراز بکشد و پاهای خود را خم کند.

پزشک یک مبدل ویژه را در مهبل بیمار وارد می‌کند که کمی بزرگ‌تر از یک تامپون است و به خاطر شکل خاصی که دارد راحت درون واژن قرار می‌گیرد. یک پوشش محافظ روی مبدل قرار داده شده و ژل روان کننده گرم برای سهولت وارد شدن مبدل به درون واژن استفاده می‌شود.

مبدل به آرامی در اطراف لگن حرکت نموده و تصاویر گرفته می‌شود. ممکن است در طول انجام اگر از بیمار خواسته شود که زیر شکم خود را فشار دهد تا برخی از اندام‌های لگنی را برای گرفتن تصاویر به مبدل نزدیک کنید. این روش معمولاً بدون درد است اگرچه ممکن است برخی از خانم‌ها از فشار لوله احساس ناراحتی جزئی داشته باشند.

ممکن است برای تجسم واضح‌تر رحم یک روش ویژه از سونوگرافی ترانس واژینال تزریق شور (SIS) مرسوم به اکوهیستروگرافی یا هیستروکوگرافی انجام شود.در این روش نیاز به یک محلول شور قبل از سونوگرافی درون رحم می‌باشد. محلول نمکی به تشریح برخی توده‌های غیرطبیعی کمک می‌کند به طوری که پزشک ممکن است با توجه به اندازه آنها تشخیص دقیق‌تری داشته باشد.

کاربردهای سونوگرافی واژینال چیست؟

کاربردهای سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژینال بهترین روشی است که می‌تواند برای بیماری‌های زنانه مورداستفاده قرار بگیرد. این روش مختص زنان است و می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری نسبت به سایر روش‌ها به پزشک ارائه دهد. این سونوگرافی به تشخیص موارد بسیاری در بدن بیمار کمک می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. سرطان دستگاه تناسلی: با سونوی واژینال پزشک می‌تواند هرگونه عامل غیرعادی در بدن بیمار را مشاهده کند. در واقع یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای تشخیص بیماری‌هایی چون سرطان، کیست و... استفاده از این روش سونوگرافی است.

2. بررسی مشکلات ناباروری: یکی از اقداماتی که برای درمان ناباروری صورت می‌گیرد، انجام سونوگرافی واژینال است.

3. تشخیص کیست و فیبروم: همانطور که پیش‌تر گفتیم، سونوگرافی داخل واژن، نسبت به سایر روش‌های سونوگرافی دقیق‌تر عمل می‌کند؛ بنابراین امکان تشخیص کیست و فیبروم موجود در تخمدان و رحم به صورت دقیق وجود دارد.

4. بارداری: با استفاده از سونوگرافی داخلی می‌توان انواع مختلف بارداری را تشخیص داد. بارداری معمولی و بارداری خارج از رحم با استفاده از ترانس واژینال تشخیص داده می‌شوند. تشخیص زودهنگام بارداری خارج از رحم اهمیت بسیاری برای حفظ سلامتی مادر دارد.

5. سقط جنین: این موضوع نیز از دیگر عواملی است که توسط سونوی TVS تشخیص داده می‌شود.

6. جفت سرراهی: در برخی از مادران باردار، جفت در دهانه پایینی رحم قرار می‌گیرد. این موضوع خطراتی برای مادر به دنبال دارد. پیش از هرچیز این عارضه باید تشخیص داده شود که این کار از طریق سونوی داخلی امکان پذیر است.

7. مشکلات قاعدگی: با استفاده از سونوگرافی داخلی، علت نامنظمی در عادت ماهیانه بررسی می‌شود.

این سبک سونوگرافی در دوران بارداری نیز انجام می‌شود. چک کردن سلامت، روند رشد و ضربان قلب جنین علت‌های انجام سونوی داخلی در دوران بارداری است.

آمادگی‌های لازم قبل از انجام سونوگرافی واژینال

برای انجام سونوگرافی واژینال به آمادگی خاصی نیاز نیست. معمولاً بیمار پس از ورود به اتاق سونوگرافی، لباس پایین‌تنه خود را درمی‌آورد و روپوش مخصوص سونوگرافی را می‌پوشد. سونوگرافی داخل رحم ممکن است با مثانه پر یا خالی انجام گیرد. این موضوع به دستورالعمل پزشک معالج بستگی دارد؛ اما معمولاً آزمون تصویربرداری داخل واژن با مثانه خالی انجام می‌گیرد. درصورتی‌که بیمار در دوره قاعدگی یا لکه بینی قرار دارد و از تامپون یا نوار بهداشتی استفاده می‎کند، باید قبل از انجام سونوگرافی واژینال آنها را بردارد.

مزایای سونوگرافی واژینال

دقت تشخیص در این روش بسیار بالا است. در واقع میزان دقت تشخیصی در سونوگرافی واژینال بیشتر از سونوگرافی لگن است. به همین دلیل در صورتی که سونوگرافی لگن نتواند در زمینه تشخیص انواع اختلالات به پزشکان کمک کنند از روش سونوگرافی داخلی کمک می‌گیرند.

در سونوگرافی داخلی یا واژینال نیاز نیست که مثانه حتماً پر باشد. می‌توانید با مثانه خالی یا نیمه پر نیز برای انجام این روند تشخیصی اقدام کنید؛ بنابراین ضرورت پر بودن مثانه در این روش منتفی می‌شود.

معایب سونوگرافی واژینال

یکی از معایبی که می‌توانیم برای سونوگرافی واژینال برشمریم این است که درد خفیفی را در هنگام واردکردن مبدل سونوگرافی احساس خواهید کرد. به همین دلیل برخی از زنان نسبت به انجام این روش تشخیصی مقاومت می‌کنند. در این موارد نیاز است که شرایط خود را در نظر بگیرید و برای حفظ سلامتی خود و انتخاب بهترین روش درمانی این اقدام را انجام دهید

عوارض سونوگرافی واژینال

تابه‌حال هیچ خطر خاصی در افرادی که این سونوگرافی را انجام داده‌اند، مشاهده نشده است. در واقع می‌توان گفت یک روشی بی‌خطر است. انجام سونوگرافی واژینال برای خانم‌های باردار و جنین آنها نیز بی‌خطر است؛ چراکه در این سونوگرافی از هیچ تابشی استفاده نمی‌شود. هنگامی که مبدل وارد واژن می‌شود، طبیعی است که فشار و کمی درد را احساس کنید؛ اما این درد به‌قدری نیست که نتوانید آن را تحمل کنید.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ریحانی [ 1402-10-20 ]
سلام.آیا درسونوی واژینال تخمدان ها هم بررسی میشنو یاخیر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخيص سرطان پستان در مراحل اوليه با خودآزمایی پستانتشخيص سرطان پستان در مراحل اوليه با خودآزمایی پستان

تشخيص سرطان پستان در مراحل اوليه نه تنها شانس درمان را افزايش مي دهد بلکه از عوارض روحي رواني خانوادگي و اجتماعي آن جلوگيري مي کند. يکي از راه هاي تشخيص زودرس سرطان پستان ، خودآزمائي پستان يا معاينه پستان توسط خودفرد است ... ادامه مطلب

درمان واریس به روش های مدرندرمان واریس به روش های مدرن

واریس به روش های مدرن و بدون نیاز به جراحی درمان می شود و علائم و نشانه های آن بطور قابل ملاحظه ای بهبود می یابد.بررسی های جدید دانشمندان نشان می دهند لیزر درمانی بهترین گزینه برای رگ های واریسی است.یک مطالعه جدید نشان می دهد عدم استفاده از داوهای بیهوشی و نبود خونریزی به همراه نتیجه بهتر درمانی . . ... ادامه مطلب

سونوگرافی داپلر واریس پا به چه دلیل انجام میشود؟سونوگرافی داپلر واریس پا به چه دلیل انجام میشود؟

سونوگرافی داپلر عروق پا، یکی از روش هایی است که بدون ایجاد عوارض، در کمترین زمان ممکن به نتایج دقیقی در رابطه با بررسی فشار خون، جریان خون و یا سرعت اندازه گیری جریان خون برسد. در طی سونوگرافی داپلر، امواج صوتی در طی تماس با گلبول های قرمز در خون می تواند به نتایج دقیقی دست پیدا کند. ... ادامه مطلب

لزوم انجام سونوگرافی بعد از سقطلزوم انجام سونوگرافی بعد از سقط

سقط جنین یکی از شایعترین رخدادهای دوران بارداری می باشد و در یک چهارم موارد حاملگی دیده می شود. پایان حاملگی قبل از هفته بیستم بارداری، پیش از اینکه جنین قدرت زنده ماندن در محیط خارج از رحم را داشته باشد، سقط جنین می نامند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465