رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / تشخیص بارداری یک یا چند قلویی با سونوگرافی

تشخیص بارداری یک یا چند قلویی با سونوگرافی

سونوگرافی در تشخیص تعداد جنین معمولاً خطا نمی‌کند؛ اما اگر بیش از دو جنین وجود داشته باشد، به سختی می‌توان تعداد دقیق آنها را مشخص کرد. با استفاده از سونوگرافی تعیین سن بارداری، می‌توان زمان زایمان را به‌درستی تعیین نمود. چنانچه بارداری شما با کمک روش‌های درمان باروری صورت گرفته باشد، سونوگرافی در هفته ششم برای تأیید وضعیت سلامت جنین، انجام می‌شود. بهترین زمان تشخیص بارداری دوقلو در سونوگرافی هفته دهم است. در بارداری دو قلویی حتی اگر یکی از آنها خیلی زود از بین رفته باشد، در سونوگرافی می‌توان هر دو را مشاهده کرد. در بارداری دو قلویی بسیار شایع است که علی‌رغم تشکیل دو جنین، تنها یکی از آنها رشد می‌کند. این عارضه را سندروم قل از دست رفته می‌گویند. سونوگرافی در تعیین حاملگی و محل آن، سن جنین، چندقلویی، جنسیت جنین، سلامت اندام‌ها، میزان مایع آمنیوتیک و محل جفت نیز به کار می‌رود.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.

عوامل افزایش‌دهنده درصد بارداری چند قلو

علائم بارداری چند قلویی

متداول‌ترین علائم بارداری چند قلویی به شرح زیر است:

علائم بارداری چند قلویی

زمان انجام سونوگرافی تشخیص بارداری یک یا چند قلویی

اگر مادر در شرایط عادی باشد و مشکل و درد خاصی نداشته باشد بهترین زمان برای انجام اولین سونوگرافی در بارداری، هفته هشتم است؛ اما خیلی از زنان دوست دارند زودتر از این موعد سونوگرافی انجام بدهند. تشخیص ساک حاملگی که اولین علامت حاملگی در سونوگرافی است ۳۵-۳۲ روز پس از LMP (اولین روز آخرین پریودی) در سونوگرافی ترانس ابدومینال امکان‌پذیر است. در سونوگرافی ترانس ابدومینال رؤیت ساک حاملگی از اواسط هفته چهارم بارداری، تشخیص کیسه زرده حدود هفته پنجم، مشاهده و اندازه‌گیری جنین از اواسط هفته پنجم و ضربان قلب جنین از 6 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی امکان‌پذیر است.

در یک سونوگرافی دقیق، پزشک می‌تواند در مراحل ابتدایی بارداری، بارداری چند قلویی را تشخیص دهد. به طور معمول اکثر بارداری‌های چند قلویی در سونوگرافی روتین قبل از 26 هفتگی تشخیص داده می‌شوند. در بارداری‌های پرتعداد، حتی در سه‌ماهه سوم نیز ممکن است تعیین تعداد صحیح جنین‌ها و وضعیت آنها دشوار باشد. چند قلویی در اثر تخمک‌گذاری و لقاح بیش از یک تخمک ایجاد می‌شود. در این موارد جنین‌ها از نظر ژنتیکی متفاوت‌اند و چند زیگوتی یا غیر همسان نامیده می‌شوند.

آمادگی‌های قبل از سونوگرافی رحم

نحوه انجام سونوگرافی رحم

در سونوگرافی از روی شکم، پزشک اندکی ژل روی وسیله دستی به نام مبدل یا «ترانسدیوسر» می‌مالد و آن را روی شکم شما حرکت می‌دهد. این ترانسدیوسر امواج صوتی از خود ساطع می‌کند که با برخورد با استخوان‌ها، مایعات و بافت‌های جنین بازتاب می‌یابند و می‌تواند تصویری از جنین درون رحم بسازند.

برای انجام سونوگرافی از راه واژن، مانند انجام معاینه لگنی، باید از کمر به پایین برهنه شوید و پاهایتان را روی رکاب‌های تخت معاینه بگذارید. پزشک ترانسدیوسر را با روکشی پلاستیکی می‌پوشاند و روی آن ژل لغزنده‌کننده می‌زند تا وارد واژن شود و تصاویر جنین بر روی مانیتور ایجاد ‌شود.

عوارض سونوگرافی رحم

سونوگرافی برای مادر و جنین، بی خطر و غیر آسیب‌زا است. ازآنجاکه در سونوگرافی به جای تابش از امواج صوتی استفاده می‌شود، از پرتوهای ایکس مطمئن‌تر است.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ندا علوی [ 1402-08-10 ]
سلام وقت بخیر خسته نباشید من 12هفته بارداری هستم و اینکه در سونو تشکیل قلب تشخیص داده نشده جنین دوقلو درشکمم هس و سونو غربالگری گفتن دوقلو هس آیا امکان خطا وجود دارد یا اینکه مشکلی پیش نمیاد برم باز سونو کنم؟

لیلا خسروی [ 1401-11-26 ]
من هشت هفته باردارم سونوگرافی به من میگه که یک جنین طبیعی ودو کیسه ی زرده پیدا ست می خواستم راهنمایی کنید

فاطمه [ 1401-11-16 ]
سلام ببخشید من دواه بارداری ازمایش دادم جواب مثبت بود ولی نمی دانم تک قلو باردار هستم تمام چیزهیی که به دوقلو ربط دارند در خودم می بینم اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عکس برداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟عکس برداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

هیستروسالپنگوگرافی که به اختصار HSG خوانده می شود در واقع همان تصویر برداری رنگی از داخل رحم و لوله رحم (اعضایی که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می کنند) با کمک اشعه ایکس میباشد. در این نوع از تصویربرداری از ماده حاجب استفاده می شود تا تصاویر شفاف و دقیقی از رحم و لوله آن ثبت شود ... ادامه مطلب

سونوگرافی آنومالی اسکن چیست و چه کاربردی دارد؟سونوگرافی آنومالی اسکن چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی آنومالی یک سونوگرافی دقیق است که در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود که به آن اسکن آنومالی هم می گویند. این سونوگرافی معمولا در هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می شود ... ادامه مطلب

تشخیص سرطانهای مجاری شیری با داکتوگرافی یا گالاکتوگرافیتشخیص سرطانهای مجاری شیری با داکتوگرافی یا گالاکتوگرافی

گالاکتورافی یا داکتوگرافی یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای معاینه و بررسی داکت ها یا مجاری شیری پستان انجام می شود. ... ادامه مطلب

همه چیز درباره استنت حالب و نفروستومیهمه چیز درباره استنت حالب و نفروستومی

نفروستومی به معنای رد کردن یک لوله پلاستیکی ظریف در قسمت کلیه های بیمارانی است که دچار انسداد مجراری ادراری شده اند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465