رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / نمونه برداری از کلیه ها چگونه و به چه دلیل انجام می شود؟

نمونه برداری از کلیه ها چگونه و به چه دلیل انجام می شود؟

نمونه‌برداری کلیه‌ها فرآیندی است که شامل برداشت قسمت کوچکی از بافت کلیه برای بررسی زیر میکروسکوپ می‌شود. متخصص پاتولوژی که در تشخیص بیماری‌ها تخصص دارد، در آزمایشگاه نمونه بافت کلیه را بررسی می‌کند. متخصص پاتولوژی به دنبال علائم بیماری‌های کلیوی یا عفونت می‌گردد. اگر کلیه پیوند زده شده باشد و عملکرد نداشته باشد، ممکن است نمونه‌برداری به روشن ساختن علت کمک کند.

بیوپسی یا نمونه برداری از کلیه جهت شناسایی توده های مشکوک، از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد نمونه‌برداری کلیه‌ها

پزشک همچنین ممکن است بیوپسی کلیه را بر اساس نتایجی که در آزمایش خون یا ادرار توصیه شده نشان داده می‌شود نیز، توصیه کند این نتایج عبارتند از:

بیوپسی کلیه

انواع روش‌های نمونه‌برداری کلیه‌ها

1- بیوپسی زیر پوستی یا بیوپسی از طریق سوزن (از طریق پوست)

2- بیوپسی باز

بیوپسی از طریق پوست

محل کلیه با سونوگرافی، اشعه ایکس یا هر دو مشخص می‌شود. در برخی موارد به رگ‌های شما ممکن است یک نوع خاص رنگ تزریق کنند تا به پزشک در پیدا کردن کلیه و رگ‌های خونی کمک کند. هنگامی‌که مکان بیوپسی پیدا شد، آن را بر روی پوست شما مشخص می کنند و جایی که سوزن بیوپسی وارد می‌شود را ضدعفونی می‌کنند. محل مورد نظر بی‌حس می‌شود تا درد را کمتر حس کنید. از شما خواسته خواهد شد تا یک نفس عمیق بکشید و آن را نگه دارید تا دکتر سوزن را وارد پوست شما کند. هنگامی که سوزن از طریق پوست به کلیه منتقل شد، ممکن است یک فشار احساس کنید. در جریان کار مهم است که نفس خود را نگه دارید و تکان نخورید (حدود ۴۵ ثانیه یا کمتر). گاهی لازم است چند نمونه از کلیه شما برداشته شود. تمام مراحل، از ابتدا تا انتها، حدود یک ساعت طول می‌کشد. گاهی اوقات ممکن است بیوپسی کلیه بیش از یک ساعت طول بکشد.

بیوپسی عمل باز

بعضی از بیماران نباید بیوپسی از طریق پوست داشته باشند چرا که ممکن است سابقه مشکلات خونریزی داشته باشند. برای این بیماران یک عمل باز ممکن است انجام شود جایی که جراح بتواند کلیه را ببیند تا یک نمونه خوب برای بررسی بگیرد.

نتایج نمونه‌برداری از کلیه‌ها

اگر بافت کلیه یک ساختار طبیعی را نشان دهد که فاقد رسوب و نقص دیگر باشد، نتایج طبیعی تلقی می‌شود.

در صورت تغییر در بافت کلیه، نتایج بیوپسی کلیه غیر طبیعی تلقی می‌شود. دلایل زیادی برای این نتیجه وجود دارد. بعضی اوقات، بیماری‌هایی که از قسمت‌های دیگر بدن ناشی می‌شوند می‌توانند به کلیه‌ها آسیب برسانند.

نتایج غیرطبیعی، می‌تواند نشانگر موارد زیر باشد:

  1. عفونت کلیه
  2. سرطان کلیه
  3. رد پیوند کلیه
  4. عفونت ادراری پیچیده
  5. بیماری‌های بافت همبند
  6. محدودیت‌ها یا ضعف‌ها در جریان خون به کلیه‌ها
  7. بسیاری از بیماری‌های دیگر که تأثیر منفی بر عملکرد کلیه دارند.

آمادگی‌های قبل از نمونه‌برداری کلیه‌ها

عوارض نمونه‌برداری از کلیه‌ها

عوارض بعد از نمونه‌برداری نادر است. با اهمیت‌ترین عارضه آن خونريزي است. در صورتی که پس از نمونه‌برداری دچار تپش قلب، تعريق، سرگيجه شديد اطلاع دهيد.

در برخي موارد خون در ادرار ديده می‌شود كه معمولاً بدون اقدام خاصي و با ادامه استراحت در بستر بهبود حاصل می‌شود. شايد لازم باشد به مدت طولانی‌تری در بخش بمانيد. به ندرت به علت خونريزي غیرقابل‌کنترل، جراحي لازم است و احتمال برداشتن كليه براي كنترل خونريزي وجود دارد.گاهي در موارد بسيار نادر احتمال آسيب به اعضاي مجاور كليه نظير طحال نيز وجود دارد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :میلاد سلیملن پور [ 1402-10-27 ]
دفع پروتئن کلیه و روماتیسم و کبد اب کشیده چکارکنم الان گفتن باید نمونه بدی از کلیه

میلاد سلیملن پور [ 1402-10-27 ]
دفع پروتئن کلیه و روماتیسم و کبد اب کشیده

رقیه الماسی [ 1401-04-17 ]
آیا یک بیماری که تیکه برداری کرده برای عفونت کلیه چند روز بستری می شود و چه عوارضی دارد؟؟؟؟؟

رقیه الماسی [ 1401-04-17 ]
آیا یک بیماری که تیکه برداری کرده برای عفونت کلیه چند روز بستری می شود و چه عوارضی دارد؟؟؟؟؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
همه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافیهمه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافی

هیستروسالپینگوگرافی، یک روش تصویربرداری تشخیصی است که در درجه اول در تحقیقات ناباروری زنان مورد استفاده قرار می گیرد ... ادامه مطلب

آشنایی با رادیولوژی دهان و دندانآشنایی با رادیولوژی دهان و دندان

عکس رادیولوژی دندان به عکس هایی گفته می شود که دندانپزشک برای ارزیابی وضعیت سلامت دهان و دندان استفاده می کند. این عکس‌ ها با تاباندن مقدار کمی اشعه ایکس به دهان گرفته می‌ شوند. با عکس رادیولوژی دندان میتوان مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، نهفتگی دندان و وضعیت ریشه ها را بررسی کرد. ... ادامه مطلب

کاربردهای سونوگرافی در بارداریکاربردهای سونوگرافی در بارداری

سونوگرافی از جنین در دوران بارداری، یک نوع تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر جنین در رحم استفاده می کند. تصاویر تولید شده بر روی صفحه نمایش نشان داده می شوند. این تصاویر سونوگرافی از جنین می تواند به پزشک در ارزیابی رشد و پیشرفت رشدی جنین کمک کند. ... ادامه مطلب

انواع تومورهای دستگاه گوارشانواع تومورهای دستگاه گوارش

تشخیص مشکلات دستگاه گوارش با سونوگرافی دستگاه گوارش رایج ترین روشی است که پزشکان برای بررسی سیستم گوارشی از آن استفاده می نمایند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465