رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی در بیماری های زنان

سونوگرافی در بیماری های زنان

همه افراد در طول زندگی در خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند و در صورت ابتلا، مهم‌ترین و اولین تصمیم باید اقدام به درمان باشد. زنان در زندگی خود به دلیل تحولاتی که در بدن آنها اتفاق می‌افتد، با بیماری‌های زنان و گاهی آسیب‌هایی روبه‌رو می‌شوند. برخی از بیماری‌های زنان در صورتی که تشخیص داده نشوند و یا درمان نشوند، بسیار خطرناک هستند و باید برای درمان بیماری‌های زنان به متخصص زنان مراجعه کرد.

سونوگرافی تشخیصی که همچنین با نام اولتراسوند نیز شناخته می‌شود، یک روش تصویربرداری است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر از ساختارهای بدن استفاده می‌کند. این تصاویر می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را برای تشخیص و معالجه انواع بیماری‌ها و شرایط جسمی فرد ارائه دهند.

سونوگرافی یکی از بهترین روش‌های تشخیص انواع بیماری‌های زنانه است. در این روش با استفاده از دستگاه‌های خاص از بخش‌های داخلی بدن زنان تصویربرداری انجام می‌شود. همچنین یک بررسی ایمن، غیرتهاجمی، دقیق و مقرون به صرفه می‌باشد که به تدریج به یک ابزار ضروری برای زنان و زایمان تبدیل شده است و نقش مهمی در مراقبت از هر زن باردار ایفا می‌کند.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی واژینال برای تشخیص بیماریهای زنان به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل انجام سونوگرافی رحم در زنان

سونوگرافی رحم در زنان برای تشخیص بیماری‌های زیر کاربرد دارد:

کاربردهای سونوگرافی در تشخیص بیماریهای زنان

از کاربردهای سونوگرافی واژینال و رحم می‌توان به موارد زیر به عنوان مهم‌ترین تشخیص‌ها اشاره کرد:

تشخیص عفونت‌های رحم و التهابات آن

یکی از کاربردهای سونوگرافی رحم و لگن برای تشخیص دلیل عفونت‌های رحم است. سوزش ادرار، بی‌نظمی در قاعدگی، دل‌دردهای شدید شکمی و خارج شدن ترشحات بدبو و زرد رنگ از نشانه‌های عفونت رحم است. بعد از مراجعه به پزشک زنان برای تشخیص دلیل این عفونت برای شما سونوگرافی رحم تجویز می‌شود. پزشکان با بررسی علت می‌توانند عفونت را به طور کامل درمان کنند.

کشف بارداری و تشکیل نطفه، خارج از رحم

بررسی وضعیت قرار گرفتن جنین در رحم مادر با هیچ آزمایش و روش تشخیصی به‌جز سونوگرافی رحم، قابل انجام نیست. تشکیل نطفه در خارج از رحم، حتی ممکن است منجر به مرگ مادر شود. این در حالی است که پزشکان با بررسی به موقع محل تشکیل نطفه، از خطرات بعدی پیشگیری می‌کنند.

سونوگرافی رحم

مشاهده اختلال‌های ساختمان آناتومیک رحم

هرگونه مشکل آناتومیک و ساختاری در رحم مادر با کمک تصاویر سونوگرافی قابل‌تشخیص است. این اختلالات رحم عامل اصلی سقط جنین است که در گذشته بسیاری از بانوان به خاطر آن قادر به مادر شدن نبودند؛ اما اکنون به لطف روش سونوگرافی واژینال و تخمدان، پزشکان می‌توانند ساختمان آناتومیک رحم مادر را بررسی و بر اساس وضعیت آن، اقدام به درمان کنند.

تشخیص توده‌های رحم

انواع توده‌های رحم شامل فیبروم، آدنومیوز و پولیپ رحم است. این توده‌ها می‌توانند سرطانی و یا غیرسرطانی باشند. حتی در صورت سرطانی بودن توده نیز پزشک با کمک سونوگرافی می‌تواند آن را به موقع تشخیص داده و سپس برای درمان اقدام کند. سونوگرافی رحم می‌تواند با تشخیص نوع توده، پزشک را از خطرات بعدی آگاه کند.

کشف خونریزی در بخش‌های مختلف لگن

خونریزی‌های شدید همراه با درد در لگن، یکی از مشکلات بانوان است که اغلب از یک بیماری خبر می‌دهد. پزشکان برای بررسی دلیل این خونریزی از روش سونوگرافی تخمدان و رحم استفاده می‌کنند. همچنین در بسیاری از مواقع ممکن است زنان دچار خونریزی‌های داخلی شوند. در چنین شرایطی بررسی دلیل بیماری جز با روش سونوگرافی قابل تشخیص نیست.

تشخیص سرطان رحم

سونوگرافی تخمدان اگر به موقع انجام شود، پزشک می‌تواند فیبروم‌های رحم را به موقع تشخیص دهد و از سرطان پیشگیری کند. افزایش هورمون استروژن یکی از دلایل ابتلا به این بیماری است که سبب بروز اختلالاتی از جمله یائسگی دیرهنگام می‌شود. تجویز سونوگرافی رحم یکی از راه‌ها بررسی این بیماری است.

مشخص کردن زمان بارداری

یکی از کاربردهای دیگر سونوگرافی واژینال، رحم و تخمدان کمک به زنان باردار برای زایمان آسان است. با کمک این روش می‌توان ضخامت و طول دهانه و وضعیت قرار گرفتن جنین را مشاهده کرد. همچنین سلامت کیسه آمنیوتیک هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مادرانی که 9 ماه بارداری را به طور کامل طی کرده‌اند؛ اما وضعیت جنین به نحوی است که آماده زایمان نشده است، از روش سونوگرافی استفاده می‌شود. در واقع باید سر نوزاد در هفته پایانی بارداری به سمت پایین و رو به واژن باشد. اگر جنین در این وضعیت نباشد، زایمان به روش سزارین انجام می‌شود. بدون سونوگرافی تشخیص این وضعیت ممکن نیست و منجر به خفگی نوزاد در حین تولد می‌شود.

بررسی دلایل ناباروری

یکی دیگر از کاربردهای اصلی سونوگرافی رحم و تخمدان کمک به سنجش و اندازه‌گیری تخمک‌ها برای درمان نازایی و بالا بردن شانس بارداری است. زمانی که زنان جوان به هر دلیلی دچار بی‌نظمی قاعدگی می‌شوند، پزشک برای آن‌ها سونوگرافی را تجویز می‌کند. وجود کیست ممکن است به تخمدان‌ها آسیب وارد کند و باعث نازایی شود. همچنین با کمک سونوگرافی رحم و تخمدان‌ها می‌توان تخمک‌ها را اندازه‌گیری و با تقویت آن‌ها به بارداری کمک کرد.

سونوگرافی رحم

سونوگرافی رحم ممکن است با استفاده از یکی یا هر دو روش انجام شود:

انتخاب روش سونوگرافی بستگی به علت انجام سونوگرافی دارد. فقط یک روش ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، یا ممکن است هر دو روش برای تهیه اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص یا درمان مورد نیاز باشد.

سونوگرافی رحم

سونوگرافی داخلی یا واژینال

مزایای سونوگرافی در بیماری‌های زنان

عوارض سونوگرافی در بیماری‌های زنان

  1. برخلاف بسیاری از آزمایش‌ها در سونوگرافی رحم از هیچ‌گونه اشعه‌ای استفاده نمی‌شود، به همین دلیل در انجام این آزمایش هیچ خطری خانم‌های باردار و جنین را تهدید نمی‌کند.
  2. به دلیل اینکه سونوگرافی واژینال در قسمت حساس بدن خانم مورد انجام قرار می‌گیرد، پس توصیه می‌شود برای انجام سونوگرافی واژینال به مراکز سونوگرافی معتبر مراجعه شود.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کنترل و جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان با تشخیص زود هنگامکنترل و جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان با تشخیص زود هنگام

پوکی استخوان به معنی استخوان متخلخل است. این بیماری با تضعیف استخوان ها شما را در معرض خطر شکستگی های ناگهانی و غیرمنتظره قرار می دهد ... ادامه مطلب

تفسیر نتایج سونوگرافی کبدتفسیر نتایج سونوگرافی کبد

کبد یکی از مهمترین عضو های بدن است که به عنوان دومین عضو بزرگ بدن شناخته شده است. کبد با عبور مواد غذایی از خود فاکتور های مضر مواد غذایی را می گیرد و ... ادامه مطلب

مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدیمزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

سونوگرافی در بارداری به دلایل مختلفی انجام می‌شوند. به عبارتی اگر پزشک شما متوجه مشکلی در سونوگرافی قبلی یا تفسیر آزمایش خون شود، انجام سونوگرافی‌های بیشتر را توصیه می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان تعداد دقیقی برای این سونوگرافی‌ها در طول دوره بارداری مشخص کرد ... ادامه مطلب

لزوم انجام سونوگرافی بعد از سقطلزوم انجام سونوگرافی بعد از سقط

سقط جنین یکی از شایعترین رخدادهای دوران بارداری می باشد و در یک چهارم موارد حاملگی دیده می شود. پایان حاملگی قبل از هفته بیستم بارداری، پیش از اینکه جنین قدرت زنده ماندن در محیط خارج از رحم را داشته باشد، سقط جنین می نامند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465