رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / آیا سقط جنین در سونوگرافی مشخص می شود؟

آیا سقط جنین در سونوگرافی مشخص می شود؟

اتمام بارداری پیش از هفته‌ی ۲۰ را سقط ناخواسته‌ی جنین می‌گویند. بیشتر سقط‌ جنین‌های ناخواسته به صورت تصادفی و به خاطر وجود مشکلات کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح‌یافته اتفاق می‌افتد. این نوع سقط عموماً در معاینات اولیۀ بارداری توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. در مواردی نیز تخمک لقاح‌یافته قبل از لانه‌گزینی در دیواره از بین می‌رود و عادت ماهانه در زمان مقرر اتفاق خواهد افتاد که معمولاً به این حالت سقط جنین گفته نمی‌شود و زنان نیز متوجه این اتفاق نخواهند شد.

در صورت مشاهده علائم غیرمعمول مانند خونریزی، گرفتگی عضلانی در طول بارداری، با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک برای تشخیص دلیل خونریزی و وضعیت رحم، شما را معاینه خواهد کرد. همچنین پزشک برای بررسی سطح هورمون بارداری hcg، ممکن است آزمایش خون برای شما تجویز کند و این آزمایش را در طول دو تا سه روز با هدف بررسی میزان تغییرات هورمونی تکرار کند. اگر خونریزی و گرفتگی عضلانی داشته باشید و پزشک کوچک‌ترین شکی به وجود حاملگی خارج از رحم داشته باشد، سریعاً سونوگرافی انجام خواهد داد.

شما می‌توانید برای انجام سونوگرافی تشخیص و بررسی سقط جنین به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

تشخیص سقط جنین با سونوگرافی

در سونوگرافی اوایل بارداری یعنی در سه ماهه اول، تشخیص بارداری اولیه از سقط فراموش شده برای متخصصین دشوار است. سقط فراموش شده به معنی پایان بارداری است که در آن جنین یا اصلاً تشکیل نشده یا رشد متوقف گردیده است؛ اما هنوز علائم واضحی از سقط مانند خونریزی واژینال یا لکه بینی، خارج شدن بافت از واژن و یا درد و گرفتگی در ناحیه شکم، کمر یا لگن به چشم نمی‌خورد.

برای جلوگیری از تشخیص غلط، پزشکان با استفاده از دستورالعمل‌های خاص مشخص می‌کنند که چه زمانی نتایج سونوگرافی می‌تواند نشانه سقط باشد. به‌عنوان مثال، در یک گزارش تخصصی، محققان اظهار داشته‌اند که اگر در سونوگرافی ترانس واژن موارد زیر را مشخص شود، سقط جنین تقریباً قطعی است:

علاوه بر این، چنانچه سونوگرافی اول ضربان قلب جنین را نشان دهد؛ اما در سونوگرافی بعدی ضربان مشاهده نشود، علامت سقط جنین است. کاهش سطح هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی، هورمونی که در دوران بارداری ترشح می شود، در کنار سونوگرافی که در آن کیسه بارداری خالی است یا جنین ضربان قلب ندارد، می‌تواند به تشخیص سقط منجر گردد.

میزان سقط جنین

از هر ۷ حاملگی یکی‌ از آنها با سقط جنین خاتمه می‌‌یابد. حتی گاهی‌ بیشتر از این میزان هم ممکن است باشد؛ زیرا گاهی‌ در حالی که هنوز متوجه بارداری خود نشده‌اید، ممکن است سقط جنین داشته باشید. این حالت در مراحل اولیه‌ بارداری اتفاق می‌افتد که هنوز پریودتان عقب نیفتاده است. تعداد زیادی از خانم‌هایی که سقط جنین را تجربه کرده‌اند، بعداً می‌توانند بارداری موفقیت‌آمیزی داشته باشند. از هر ۱۰۰ خانم، ۱ نفر ممکن است ۳ سقط یا بیشتر را تجربه کند.

سونوگرافی سقط جنین

سونوگرافی سقط جنین

یکی از انواع سونوگرافی‌های تخمدان و رحم در دوره بارداری انجام می‌شود. این سونوگرافی طی چندین مرحله از جمله سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری صورت می‌گیرد. هدف از آن تصویربرداری از رحم، وضعیت جنین، تشخیص مشکلات احتمالی، تشکیل جنین در خارج از رحم، مشخص کردن تاریخ بارداری و زمان زایمان است.

این سونوگرافی به دو شکل از روی شکم و یا واژینال انجام می‌شود. در سونوگرافی روی شکم از پروب‌‌های معمولی استفاده می‌شود که برای سایر نقاط بدن هم کاربرد دارند؛ اما در سونوگرافی واژینال در بارداری از ترانس‌های کوچکی استفاده می‌شود که تکنیسین آن را در واژینال زنان باردار قرار می‌دهد.

برای انجام سونوگرافی داخلی واژینال دلایلی متعددی وجود دارد. باید به این نکته توجه داشت که سقط جنین در سه ماهه اول بارداری یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به درمانگاه‌های زنان است. سونوگرافی ترانس واژینال (TVS) برای بررسی محصولات حاملگی و خونریزی‌های واژینال بسیار مفید است. معمولا پزشک در مواردی نظیر سقط جنین، خونریزی‌های بدون علت از واژن، ناباروری، درد و عفونت لگن، تشخیص کیست و فیبروم، سرطان اندام‌های تناسلی، بارداری‌های خارج رحمی و بررسی وضعیت قرارگیری IUD از سونوگرافی داخلی واژن استفاده می‌کند.

علائم سقط جنین

عوارض ناشی از سونوگرافی سقط جنین

برخلاف بسیاری از آزمایشات در سونوگرافی از هیچ‌گونه اشعه‌ای استفاده نمی‌شود به همین دلیل در انجام این آزمایش هیچ خطری فرد را تهدید نمی‌کند.

سونوگرافی دستگاه گوارش جزو خدمات تخصصی رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. انجام این تست در این مرکز با حساسیت و دقت بالا انجام می‌پذیرد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره بیماری سل چه می دانید؟درباره بیماری سل چه می دانید؟

میکروب عامل بیماری سل از راه های تنفسی منتقل می‌شود و با وارد شدن به ریه ها ،ضایعه اولیه را ایجاد می کند، که از طریق خون و عروق لنفاوی منتشر می شود . ... ادامه مطلب

تنبلی تخمدان چیست و چگونه درمان میشود؟تنبلی تخمدان چیست و چگونه درمان میشود؟

تشخیص تنبلی تخمدان به راحتی نیست و باید پزشک آزمایشات و تست هایی از جمله سونوگرافی تجویز کند. سونوگرافی برای بررسی دقیق تر رحم و تخمدان، معاینه لگن برای بررسی ناهنجاری ها و توده های این ناحیه است. با انجام آزمایشات و اطمینان از وجود تخمدان پلی کیستیک، پزشک درمان را آغاز و فرد به مرور بهبود میابد. ... ادامه مطلب

درمان کیست کلیه به وسیله پزشک رادیولوژیستدرمان کیست کلیه به وسیله پزشک رادیولوژیست

کیست ساده کلیه، یک کیسه گرد و صاف با پوستی نازک یا یک کیسه شبیه به جیب پیراهن و با سر بسته است که با مایع پر شده است. کیست کلیه ممکن است به صورت تکی و یا چند تایی در کلیه ها شکل بگیرد. کیست ساده، شایع ترین نوع کیست در کلیه ها می باشد. این بیماری با بیماری کلیه پلی کیستیک متفاوت است. کلیه پلی کیستیک ... ادامه مطلب

بیوپسی پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟بیوپسی پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟

بیوپسی ، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها به منظور بررسی دقیق تر بدن انجام می‌شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465