رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی پروستات چیست و چرا انجام می شود؟

سونوگرافی پروستات چیست و چرا انجام می شود؟

غده پروستات در بین گردن مثانه و دیافراگم ادراری تناسلی، درست در جلوی راست روده قرار دارد. موقعیت قرار گیری پروستات برای تصویر برداری به روش سونوگرافی ترانس رکتال ایده آل است. پروستات غده‌ای کوچک در سیستم تناسلی مردانه است. پروستات به اندازه یک گردو بوده و عملکرد اصلی آن ترشح بخشی از مایع سمینال است که پس از ترکیب با اسپرم، مایع منی را تشکیل می‌دهد.

در پزشکی از سونوگرافی برای تشخیص تغییرات در اندام‌ها، بافت‌ها و تشخیص توده‌های غیرطبیعی مانند تومورها استفاده می‌شود. تصویربرداری توسط سونوگرافی بر اساس همان اصول مربوط به سونار است. هنگامی که امواج صوتی به جسمی برخورد می‌کند به عقب برمی‌گردد. با اندازه‌گیری این امواج می‌توان فاصله، اندازه، شکل و قوام جسم را تعیین نمود که شامل جامد بودن یا پر شدن جسم از مایع نیز می‌باشد. سونوگرافی پروستات از تصویربرداری‌های اشعه ایکس (مانند سی تی اسکن) دقیق‌تر است؛ زیرا این سونوگرافی می‌تواند تصاویر را با وضوح بیشتر و دقیق‌تر ثبت کند. همچنین آزمایش‌های سونوگرافی ایمن‌ تر از اشعه ایکس هستند؛ زیرا هیچ‌ گونه پرتوی خطرناکی تولید نمی‌کنند و زمان کمتری برای اعلام نتیجه نیاز است. در صورتی که یک ضایعه مشکوک با سونوگرافی یا معاینه مقعدی شناسایی شود، می‌توان نمونه‌ برداری پروستات با هدایت سونوگرافی را انجام داد.

آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) که میزان PSA را در خون اندازه‌گیری می‌کند ممکن است برای تعیین اینکه آیا بیمار در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارد یا خیر انجام شود. در این حالت بیوپسی انجام شده و از مبدل سونوگرافی برای هدایت سوزن نمونه‌ برداری به مناطق خاص غده پروستات استفاده می‌شود.

اندازه طبیعی پروستات

اندازه طبیعی پروستات تا نیمی از عمر مردان (حدود 40 سالگی) در یک اندازه باقی می‌ماند. اندازه این اندام را می‌توان به سادگی با عناوینی همچون کوچک، متوسط و بزرگ توصیف کرد. با این حال، متخصصان اورولوژی جهت تعیین اندازه به جای وزن از معیار حجم استفاده می‌کنند. جهت بررسی این اندازه‌ها از آزمایش تصویربرداری سونوگرافی پروستات استفاده می‌شود. این غده که شکلی شبیه به یک فندق دارد معمولاً ارتفاعی 3 و عرضی 4 سانتی‌متری دارد. حجم و وزن رایج این غده 20 سانتی‌متر مکعب و 20 گرم است. این اعداد ممکن است نسبت به هر فرد متفاوت باشند.

کاربردهای سونوگرافی پروستات

کاربردهای سونوگرافی پروستات

سونوگرافی ترانس رکتال از غده پروستات برای تشخیص موارد زیر انجام می‌شود:

از این روش همچنین برای کمک به تشخیص علائم زیر نیز استفاده می‌شود:

آمادگی جهت سونوگرافی پروستات

در سونوگرافی پروستات نیازی به آمادگی خاصی نیست. این روش به صورت سرپایی انجام می‌شود که معمولاً کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. پزشک ممکن است شما را به بیمارستان یا کلینیکی ارجاع دهد که تجهیزات سونوگرافی مناسب برای این آزمایش را داشته باشد. همچنین ممکن است لازم باشد قبل از آزمون فرم رضایت نامه را امضا کنید.

برخی از دستورالعمل‌های احتمالی که ممکن است پزشک قبل از آزمایش به شما بدهد شامل موارد زیر است:

نحوه انجام انواع سونوگرافی پروستات

در سونوگرافی پروستات با تاباندن امواج فراصوت به این غده و بافت اطراف آن از زوایای مختلف، تصاویر سیاه و سفیدی به دست می‌آید که ناهنجاری‌ها و مشکلات این عضو، از جمله سرطان پروستات را برای پزشک قابل تشخیص می‌کند.

سونوگرافی پروستات از روی شکم

در برخی از موارد به تشخیص پزشک، این سونوگرافی از روی شکم انجام می‌شود. در این روش به دلیل اینکه پروستات در محوطه لگن قرار دارد. برای کیفیت بهتر تصاویر سونوگرافی، مثانه باید پر باشد.

سونوگرافی ترانس رکتال

سونوگرافی ترانس رکتال که از طریق مقعد انجام می‌شود، روش دقیق‌تری است. از بیمار خواسته می‌شود به پشت یا پهلو بر روی تخت دراز بکشد و زانوهای خود را خم کند. پروب یا مبدل آغشته به ژل از طریق مقعد وارد بدن شده و از زوایای مختلف پروستات تصویربرداری می‌کند. در صورتی که بیوپسی تحت هدایت سونوگرافی تجویز شده باشد، توسط سوزن مخصوصی که در کنار مبدل قرار دارد، نمونه‌برداری از بخش‌های مختلف پروستات انجام می‌شود.

عوارض جانبی سونوگرافی پروستات

شما می‌توانید برای انجام تشخیص سقط جنین در سونوگرافی به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :محسن اشوری نیکو [ 1401-11-04 ]
سلام دکترم خواسته ده روز آینده جهت عکسبرداری به جایی که معرفی کرده بروم نظر خودتان را لطف کرده و برای من بنویسید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای تشخیص بیماری DVTروشهای تشخیص بیماری DVT

وریدها سیاهرگ هایی هستند که خون بدون اکسیژن و غنی از دی اکسید کربن و مواد دفعی سلولی را از بافت ها به قلب انتقال می دهند. بیماری ترومبوز سیاهرگی عمقی ... ادامه مطلب

تشخیص بیماریهای مزمن کبد با تکنیک جدید سونوگرافیتشخیص بیماریهای مزمن کبد با تکنیک جدید سونوگرافی

سونوگرافی کبد یکی از روش‌های مرسوم تشخیصی برای انواع بیماری‌ها و مشکلات کبدی است. این روش تشخیصی بر مبنای ارسال امواج صوتی با فرکانس‌های بالا عمل می‌کند. ... ادامه مطلب

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس رادیولوژیتشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس رادیولوژی

پوسیدگی دندان به سایش و تحلیل مینای دندان گفته میشود. مینا سطحی و سفت و سخت ترین لایه دندان است که رنگ سفیدی نیز دارد. زمانی که به بهداشت دهان و دندان ... ادامه مطلب

اهمیت بیوپسی کبد و روش های انجام آناهمیت بیوپسی کبد و روش های انجام آن

بیوپسی یا نمونه برداری از کبد به عنوان اولین گزینه در تشخیص بیماری نبوده و پزشکان ترجیح می دهند که ابتدا با سایر روش های تشخیصی از وجود مشکل مطمئن شوند. بیوپسی کبدی عملی برای برداشتن تکه ای کوچک از بافت کبد است تا بتوان آن را زیر میکروسکوپ و جهت یافتن نشانه های آسیب یا بیماری بررسی کرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465