رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی های تخصصی مردان کدامند؟

سونوگرافی های تخصصی مردان کدامند؟

معمولاً سونوگرافی در مردان به دلیل بروز مشکلاتی از قبیل ضربه به آلت، ناباروری، اختلال نعوظ و مشکلات ادراری به دلیل پروستات درخواست می‌گردد؛ اما سونوگرافی مربوط به هر یک از اجزای لگنی در مردان، به طرق مختلفی صورت می‌گیرد.در ادامه به معرفی انواع سونوگرافی تخصصی مردان می‌پردازیم.

سونوگرافی های تخصصی مردان از جمله اقداماتی است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان با مدرن ترین دستگاه ها انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

سونوگرافی آلت تناسلی مردان

سونوگرافی آلت تناسلی مردان به منظور مشاهده جریان خون ورودی و خروجی به آلت استفاده می‌شود. اگر فردی به بیماری پیرونی یا کجی آلت تناسلی مبتلا باشد، این روش برای تعیین درجه کجی آلت و اندازه‌گیری انحنا به کار خواهد رفت. بررسی نتایج حاصل از این سونوگرافی مردان، می‌تواند به پزشک در انتخاب بهترین روش درمانی کمک کند.

نحوه انجام سونوگرافی آلت تناسلی

سونوگرافی آلت تناسلی مردان باید در حالت نعوظ انجام شود. در صورت درخواست پزشک و اطمینان از داشتن نعوظ، ممکن است دارویی برای ایجاد این حالت به آلت تزریق شود. این تزریق از طریق سوزن‌های بسیار کوتاه و ظریف انجام شده و ممکن است کمی ناراحت کننده باشند؛ اما چندان صدمه‌ای به اندام تناسلی وارد نخواهند کرد. پس از نعوظ، پروب سونوگرافی بر روی قسمت خارجی آلت حرکت کرده و در صورت وجود انحراف یا هرگونه مشکل دیگری بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود.

سونوگرافی کالر داپلر آلت تناسلی

سونوگرافی رنگی آلت تناسلی در زمینه بررسی دقیق‌تر اختلال نعوظ غیر پاسخگو به درمان‌های دارویی و بیماری پیرونی انجام می‌شود. این روش پیچیده برای اندازه‌گیری عینی جریان خون ورودی و خروجی از آلت استفاده می‌شود که در مورد ماهیت ساختار و عملکرد آلت تناسلی اعم از حالت نعوظ و شل شده، تصاویری را ارائه می‌دهد؛ بنابراین می‌تواند به شناسایی علت اساسی ED کمک کند. اگر در سونوگرافی رنگی آلت تناسلی مردی، بیماری شریانی تشخیص داده شود، ممکن است به بیماری شریانی پراکنده‌تری مانند قلب مربوط باشد.

همچنین در صورت ابتلای فرد به بیماری پیرونی، ماهیت پلاک و بافت اسکار در آلت تناسلی مرد نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این روش به تشخیص اینکه آیا فرد کاندید انجام برخی از روش‌های درمانی یا جراحی است یا نه کمک می‌کند.

روش انجام سونوگرافی داپلر با تزریق پاپاورین

بسته به شرایط آلت تناسلی مرد، ممکن است نیاز به انجام بیش از یک تزریق وجود داشته باشد. معمولاً ماده تزریقی طی 10 دقیقه عمل می‌کند. بزرگ‌ترین خطر احتمالی این روش نعوظی است که برای مدت طولانی ادامه پیدا کرده و پریاپیسم نامیده می‌شود. این شرایط می‌تواند به آلت تناسلی مرد آسیب برساند؛ اما به‌ندرت ممکن است نیاز به تزریق معکوس وجود داشته باشد که بلافاصله باعث از بین رفتن نعوظ آلت تناسلی می‌شود. این تزریق فقط حدود 2-3 ثانیه طول می‌کشد.

سونوگرافی مردان

سونوگرافی بیضه

سونوگرافی کیسه بیضه، تصویری از بیضه‌های مردان و بافت‌های اطراف فراهم می‌نماید. امواج فراصوت ایمن و بی درد است و تصویری از درون بدن با استفاده از امواج صوتی ایجاد می‌نماید. تصویربرداری فراصوت یا سونوگرافی شامل استفاده از یک مبدل کوچک و ژل مخصوص است که مستقیماً روی پوست مالیده می‌شود. امواج صوتی با فرکانس بالا از دستگاه و از طریق ژل به درون بدن منتقل می‌شود. مبدل امواج بازگشتی را جمع‌آوری نموده و سپس کامپیوتر از این امواج صوتی بازگشتی به منظور ایجاد تصویر استفاده می‌نماید.

روش انجام سونوگرافی بیضه

رو بالا بر روی میزی که می‌تواند کج یا حرکت داده شود، دراز خواهید کشید. بیماران گاهی لازم است تا به طرفین بچرخند تا کیفیت تصویر گرفته شده بهتر شود. بعد از آنکه بر روی تخت یا میز قرار گرفتید، رادیولوژیست یا متخصص سونوگرافی، یک ژل مبتنی بر آب ولرم را به ناحیه مورد مطالعه خواهد مالید. این ژل عامل برقرار کننده مطمئن میان بدن و مبدل و حذف کننده حفرات هوایی میان پوست و مبدل که می‌تواند مسدود کننده عبور امواج صوتی به درون بدن باشد است. مبدل بر روی بدن قرار گرفته و به عقب و جلوی جایی که تحت مطالعه است حرکت داده می‌شود تا عکس مد نظر گرفته شود. معمولاً هیچ درد ناشی از فشار وارده از مبدل وجود نخواهد داشت. با این حال اگر مطالعه بر روی ناحیه حساسی اجرا شود، ممکن است با فشار یا دردی اندک در نتیجه تماس مبدل مواجه شوید. پس از تکمیل تصویربرداری، ژل مالیده شده به پوست پاک خواهد شد.

سونوگرافی پروستات

نوعی روش تشخیصی است که پروستات را از نظر وجود هرگونه ناهنجاری، سرطان یا سایر بیماری‌های مرتبط با پروستات بررسی می‌کند. انجام این روش تصویربرداری بی‌خطر به پزشک کمک می‌کند تا شرایط احتمالی پروستات را قبل از جدی یا غیرقابل کنترل شدن مشکلات مربوط به این ناحیه تشخیص دهد. به عبارت دیگر در طی سونوگرافی پروستات از امواج صوتی برای تولید تصاویر پروستات مرد و کمک به تشخیص علائمی مانند مشکلات ادراری، مشکلاتی که در آزمایش خون نشان داده شده است و … استفاده می‌شود.

در برخی از موارد به تشخیص پزشک، این سونوگرافی از روی شکم انجام می‌شود. در این روش به دلیل اینکه پروستات در محوطه لگن قرار دارد. برای کیفیت بهتر تصاویر سونوگرافی، مثانه باید پر باشد.

در سونوگرافی ترانس رکتال، از شما خواسته می‌شود که دراز بکشید و زانوها را خم کنید. تصاویر از زوایای مختلف به دست می‌آیند تا بهترین نمای غده پروستات را داشته باشند. در شرایطی که پزشک ضایعه مشکوک با سونوگرافی یا با معاینه مقعدی را شناسایی کند، ممکن است بیوپسی با هدایت سونوگرافی را انجام دهد. این روش، شامل قرار دادن یک سوزن به غده پروستات در حالی است که رادیولوژیست با سونوگرافی محل سوزن را مشاهده می‌کند. در این شرایط مقدار کمی از بافت برای معاینه میکروسکوپی گرفته می‌شود. این معاینه سونوگرافی معمولاً در کمتر از 20 دقیقه انجام می‌شود. معاینات سونوگرافی که در آن مبدل به شکاف بدن وارد می‌شود ممکن است ناراحتی کمی ایجاد کند.

در صورت عدم نیاز به نمونه‌برداری، سونوگرافی ترانس رکتال پروستات مشابه معاینه مقعدی است که توسط پزشک انجام می‌شود یا ممکن است ناراحتی کمتری ایجاد کند. در صورت انجام بیوپسی، احتمال بروز ناراحتی و درد (به دلیل قرار دادن سوزن) معمولاً کم است زیرا دیواره رکتال نسبت به درد در ناحیه پروستات حساس نیست.

عوارض جانبی سونوگرافی تخصصی مردان

آزمایش فراصوت از اشعه یونیزه شده (به مانند آنچه در تصویربرداری اشعه ایکس به کار گرفته می‌شود) استفاده نمی‌نماید، بنابراین بیمار در معرض هیچ‌گونه اشعه‌ای قرار نمی‌گیرد. از آنجایی که این تصاویر به صورت در لحظه ثبت می‌شوند، قادر به نمایش ساختار و حرکات ارگان‌های داخلی بدن و همچنین جریان خونی درون عروق نیز خواهد بود. تصویربرداری فراصوت یک آزمایش پزشکی غیرتهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان مشکلات پزشکی کمک می‌نماید.

شما می‌توانید برای انجام سونوگرافی تشخیص و بررسی سقط جنین به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رحمان احمدپور [ 1400-09-01 ]
کبد کوچکتر از اندام طبیعی و اکوی پارانشیم آنو غیر یکنواخت میباشد . همچنین به صورت نامنظم مشاهده میشود . مایع خفیف در اطراف کبد مشاهده میشود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ماموگرافی در دوران بارداری و شیردهی چگونه است؟ماموگرافی در دوران بارداری و شیردهی چگونه است؟

ماموگرافی مجموعه ای از تصاویر رادیوگرافی اشعه ایکس به شکل دو بعدی و سیاه و سفید است. با انجام ماموگرافی در بافت پستان می توان تمامی ناهنجاری ها را بر ... ادامه مطلب

زمان مناسب برای انجام سونوگرافی وزن جنینزمان مناسب برای انجام سونوگرافی وزن جنین

تخمین وزن جنین می تواند فرد را از سلامت فرزند خود آگاه سازد.بعد از سه ماهه دوم و در پی سه ماهه سوم،بخصوص نیمه دوم سه ماهه سوم زمان وزن گیری جنین است. ... ادامه مطلب

اقدامات ضروری برای آمادگی قبل از انجام ماموگرافیاقدامات ضروری برای آمادگی قبل از انجام ماموگرافی

تشخیص زودرس سرطان پستان، خطر مرگ ناشی از این بیماری را 25٪ یا 30٪ یا بیشتر کاهش می دهد. در صورتی که در معرض خطر زیاد هستید، باید بدانید که زنان باید از 40 سالگی یا زودتر شروع به انجام ماموگرافی کنند. ... ادامه مطلب

علت انجام سونوگرافی لومبوساکرالعلت انجام سونوگرافی لومبوساکرال

مفصل لومبوساکرال که یکی از مفاصل مهم و حیاتی که ارتباط دهنده با بخش های دیگر ستون فقرات است همواره در معرض آسیب است.لومبوساکرال از رگ های خونی بزرگ، ا ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465