رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / آندوسکوپی سونوگرافی دستگاه گوارش چیست و چگونه انجام می شود؟

آندوسکوپی سونوگرافی دستگاه گوارش چیست و چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی آندوسکوپی (EUS) یا آندوسونوگرافی یک روش کمتر تهاجمی برای ارزیابی بیماری‌های گوارشی (دستگاه گوارش) و ریه است. آندوسکوپ مخصوص از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند تا تصاویر دقیقی از پوشش و دیواره دستگاه گوارش و قفسه سینه شما، اندام‌های مجاور مانند لوزالمعده و کبد و گره‌های لنفاوی تهیه کند. هنگامی که EUS با روشی به نام فاین نیدل آسپیراسیون (کشیدن مایع با سوزن نازک) ترکیب می‌شود، به پزشک متخصص داخلی اجازه می‌دهد تا از مایعات و بافت‌های شکم یا قفسه سینه شما نمونه‌برداری کرده و برای آنالیز به آزمایشگاه بفرستد. EUS با فاین نیدل آسپیراسیون می‌تواند یک گزینه کم خطر برای جراحی‌های تشخیصی باشد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرهای کشورمان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

کاربرد آندوسکوپی سونوگرافی

EUS ممکن است در ارزیابی موارد زیر استفاده شود:

EUS ممکن است به موارد زیر کمک کند:

آندوسکوپی سونوگرافی دستگاه گوارش

انواع آندوسکوپی سونوگرافی

آندوسونوگرافی به دو روش انجام می‌شود. انتخاب نوع آن به تشخیص پزشک و نوع بیماری بستگی دارد. در یک روش تیوب آندوسکوپ از دهان وارد بدن و معده می‌شود که به آن آندوسونو بالایی (Upper EUS) گفته می‌شود. در دیگر روش، تیوب از طریق رکتال وارد بدن می‌شود و برای مشاهده اندام‌های پایینی سیستم گوارش است که آندوسکوپی سونوگرافی پایینی (Lower EUS) نامیده می‌شود.

  1. Upper EUS: در این نوع از آندو سونوگرافی، قسمت بالایی دستگاه گوارش تا ابتدای روده کوچک مشاهده می‌شود. در این روش از اندام‌هایی از جمله پانکراس، کیسه صفرا، معده و ... می‌توان تصویربرداری کرد.
  2. Lower EUS: در این روش از آندو سونوگرافی می‌توان مثانه، پروستات، رحم و اندام‌‎های نزدیک مقعد را مشاهده کرد.

مصرف قرص مکیدنی بیحس کننده گلو که می‌توان آنها را بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کرد به کاهش درد گلو کمک می‌کنند.

نحوه انجام آندوسونوگرافی

آندوسونوگرافی یک روش عکسبرداری رایج از اعضای داخلی بدن است که با وارد کردن یک اندوسکوپ به درون قسمت فوقانی دستگاه گوارش انجام می‌شود. اپراتور با استفاده از اسپری بیحسی موضعی بیحس کردن قسمت پشت گلوی شما می‌پردازد یا آنکه به شما یک قرص لوزی شکل بیحس کننده را می‌دهد تا آن را بمکید. پزشک برای ایجاد آرامش بیشتر به شما داروی آرام بخش می‌‌دهد که معمولاً به صورت وریدی به درون رگ پشت دست شما تزریق خواهد شد. این داروی بیحس کننده باعث خواب آلودگی شما می‌شود؛ اما منجر به خوابیدن شما نخواهد شد و به عبارتی از بیهوشی عمومی استفاده نمی‌شود.

برای انجام این روش شما باید به پشت روی تخت مخصوص دراز بکشید. پزشک از شما می‌خواهد که یک محافظ دندانی پلاستیکی را بین دندان‌های خود قرار دهید تا از دندان شما محافظت شود و اندوسکوپ را گاز نزنید. سپس اپراتور از شما می‌خواهد که بخش ابتدایی اندوسکوپ را قورت بدهید. دستگاه‌های اندوسکوپ جدید کاملاً نازک هستند و بلعیدن آنها کار ساده‌ای است. سپس اپراتور به آرامی آن را به داخل بدن ارسال می‌‌کند تا از مری وارد معده و بخش ابتدایی روده کوچک شود که اثنی عشر نام دارد. دوربین فیلمبرداری که در ابتدای آن وجود دارد ارسال تصاویر به صفحه مانیتور می‌پردازد و پزشک این تصاویر را به لحاظ وجود ناهنجاری‌های معده و مری و اثنی عشر بررسی خواهد کرد. هوا از طریق یک کانال در اندوسکوپی وارد معده می‌شود تا دیواره داخلی معده به خوبی نشان داده شود. هوای وارد شده باعث می‌شود که شما احساس کنید معده شما پر شده است.

هندپیس التراسوند به ارسال سیگنال‌ها به صفحه مانیتور می‌پردازد تا تصاویری از نقاط داخلی بدن شما روی صفحه مانیتور نشان داده شود. پزشک به تهیه یک یا چند نمونه کوچک خواهد پرداخت و نمونه‌های تهیه شده را به آزمایشگاه ارسال می‌کند تا مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد و زیر میکروسکوپ ارزیابی گردند، سپس اندوسکوپ را از بدن خارج می‌کند. معمولاً فرایند اسکن حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌‌کشد. شما باید حداقل ۲ ساعت را برای انجام این اسکن اختصاص بدهید؛ زیرا انجام این تست شامل آماده شدن و اثرگذاری داروی بیحسی و آرام بخش زمان لازم برای انجام آن و بهبودی کامل است. آندوسونوگرافی معمولاً باعث بروز درد می‌شود؛ اما ممکن است شما را دچار مقداری ناراحتی کند به ویژه هنگامی ‌که شما به بلعیدن اندوسکوپ می‌پردازید.

موارد منع انجام آندوسکوپی سونوگرافی

در شرایط زیر نباید از ای آر سی پی استفاده شود:

اقدامات قبل از انجام آندوسکوپی سونوگرافی

قبل از انجام این تست، پزشک نکات لازم را برای شما توضیح خواهد داد تا کاملاً آماده باشید و معمولاً نکات مهم برای آماده شدن به منظور انجام این تست به شرح زیر می‌باشد:

  1. به مدت ۲۴ ساعت قبل از انجام تست از خوردن مواد غذایی و مایعات خودداری کنید؛ زیرا باید معده شما خالی باشد و می‌توانید تا ۲ ساعت قبل از انجام آن چند جرعه آب بخورید.
  2. در صورتی که قرار است داروی آرام بخش دریافت کنید باید فردی همراهتان باشد تا شما را به منزل برگرداند.
  3. اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا ممکن است مصرف آنها ضروری باشد تا به این ترتیب بتوانید اطلاعات را لازم را به دست آورید.

عوارض ناشی از آندوسونوگرافی

اگرچه انجام اندوسونوگرافی ممکن است با برخی عوارض همراه باشد؛ اما در صورتی که این فرایند توسط یک متخصص متبحر و باتجربه انجام شود احتمال بروز این عوارض بسیار کم است. در ناحیه بیوپسی ممکن است خونریزی اتفاق بیفتد؛ اما معمولاً جزئی است و به ندرت نیاز به درمان‌های مضاعف دارد. ممکن است یک تا دور روز در گلوی خود کمی احساس درد داشته باشید. برخی از خطرات احتمالی و نادر ناشی از انجام فرایند آندوسونوگرافی عبارتند از واکنش به داروهای آرام‌بخش مورد استفاده، آسپیراسیون محتویات معده به ریه‌ها، عفونت و عوارض ناشی از ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی. یکی عوارض مهم و بسیار نادر ناشی از انجام اندوسونوگرافی، سوراخ شدگی است که یک پارگی در پوشش روده بوده و برای ترمیم آن، بیمار باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

سونوگرافی های تخصصی مردان از جمله اقداماتی است که در رادیولوژی مرکزی اصفهان با مدرن ترین دستگاه ها انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :خالدیه ساعدی [ 1401-11-25 ]
سلام هزینه اند وسنگرافی چند است

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بررسی رادیوگرافی بایت وینگ دیجیتالبررسی رادیوگرافی بایت وینگ دیجیتال

تشخیص بسیاری از مشکلات فک و دندان با معاینه ی بصری غیر ممکن است پس متخصصین دندانپزشکی برای شناسایی مشکلات دندانی از رادیوگرافی دندان استفاده میکنند ... ادامه مطلب

سونوگرافی اینترونشنال چیست؟سونوگرافی اینترونشنال چیست؟

سونوگرافی امروزه کاربرد وسیعی در کنترل درد با روش های اینترونشنال پیدا کرده است. در این گونه سونوگرافی ها عموماً از بی حسی موضعی استفاده می شود ... ادامه مطلب

روش های نمونه برداری از پستانروش های نمونه برداری از پستان

در بیوپسی FNA پستان، پزشک با استفاده از یک سوزن بسیار نازک مقدار کمی از بافت یا مایع توده مشکوک را خارج می کند . اگر توده مورد نظر قایل لمس باشد ، پزشک با کمک حس لامسه سوزن را به سمت آن هدایت می کند در غیر اینصورت نیاز به سونوگرافی است ... ادامه مطلب

درد لگن علامت چه بیماری هایی است؟درد لگن علامت چه بیماری هایی است؟

درد لگنی یکی از مشکلات شایع در بین زنان است که به علل متفاوتی رخ می‌دهد. این درد به صورت مقطعی یا تشدید شونده در ناحیه زیر شکم و لگن خاصره زنان ایجاد می‌شود و یکی از روشهای تشخیص آن، سونوگرافی است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465