رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / چگونه برای سونوگرافی تخمدان آماده شویم؟

چگونه برای سونوگرافی تخمدان آماده شویم؟

تخمدان عضوی است که در سیستم تولید مثل زنان وجود دارد و وظایف متعددی مانند تولید هورمون‌ها و تولید و نگهداری از تخمک‌ها را بر عهده دارد. وقتی تخمک آزاد می‌شود، از لوله رحمی به سمت رحم حرکت می‌کند‌، جایی که ممکن است توسط اسپرم بارور شود. در هر طرف بدن یک تخمدان وجود دارد. تخمدان‌ها همچنین هورمون‌هایی ترشح می‌کنند که در چرخه قاعدگی و باروری نقش دارند بنابراین یکی از اجزای غدد درون‌ریز نیز محسوب می‌شود.

تخمدان، طی مراحلی که در دوران جنینی آغاز می‌شوند شروع به تکوین و تولید تخمک می‌کند. بیشترین مشکلی که می‌تواند سلامت تخمدان‌ها را تهدید کند، وجود کیست در آن است.‌ این بیماری جزو شایع‌ترین بیماری‌هایی است که هر فرد حداقل یک بار به آن دچار می‌شود. البته جزو بی‌خطرترین بیماری‌ها نیز محسوب می‌شود. یکی از روش‌های تشخیصی این بیماری سونوگرافی می‌باشد. در ادامه به برخی از بیماری‌های تخمدان، سونوگرافی تخمدان و اقدامات قبل از آن می‌پردازیم.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بیماریهای تخمدان

  1. مشکلات کروموزومی و مادرزادی
  2. شیمی درمانی
  3. حمله سیستم ایمنی بدن
  4. عوامل ناشناخته

این بیماری اغلب همراه با علائم خاصی نیست. به همین دلیل در صورت ناباروری و سونوگرافی می‌توان به آن پی برد. از آنجا که اندازه‌ی کوچک تخمدان میزان کمتری تخمک در خود خواهد داشت، به همان میزان نیز قدرت باروری کاهش می‌یابد.

سونوگرافی تخمدان

آمادگی جهت انجام سونوگرافی تخمدان

برای انجام این اسکن سونوگرافی لازم است که بیمار به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشد. (در صورتی که فرد دارای دیابت باشد، باید در صورت لزوم مکمل قندی مصرف کند) مثانه بیمار کاملاً باید پر بوده و بنابراین یک ساعت قبل از انجام اسکن بیمار باید آب زیادی بنوشند. پر بودن مثانه باعث می‌شود که تصویر واضحی از اندام‌های داخلی بر روی مانیتور ظاهر شود؛ اما در مورد لزوم پر بودن مثانه لازم است که از پزشک یا تکنسین خود سؤال بپرسید.

نحوه انجام سونوگرافی تخمدان‌

روش انجام سونوگرافی تخمدان بسته به اینکه چه نوعی از سونوگرافی نیاز باشد متفاوت است.

سونوگرافی تخمدان ترانس واژینال

سونوگرافی تخمدان از روی شکم

عوارض سونوگرافی تخمدان

سونوگرافی تخمدان معمولاً هیچ خطری ندارد. حتی سونوگرافی ترنس واژینال در زنان باردار نیز هیچ مشکلی نه برای نوزاد و نه برای مادر ایجاد نمی‌کند؛ زیرا در این روش تصویربرداری از هیچ اشعه‌ای استفاده نمی‌شود. گاهی ممکن است سونوگرافی ترنس واژینال سبب بروز ناراحتی و مقداری درد در طول انجام سونوگرافی شود که بلافاصله پس از سونوگرافی برطرف می‌شود.

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :اورازجان [ 1401-09-14 ]
سلام دلیل پر بودن مثانه برای سونو قابل درکه ولی نگفتید چرا ۸ تا ۱۲ ساعت قبلش باید ناشتا باشیم؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد سونوگرافی 3 بعدیکاربرد سونوگرافی 3 بعدی

باسونوگرافی سه بعدی، امکان تشخیص به موقع ناهنجاری های جنینی و تصمیم گیری بهتر مورد ادامه بارداری و بررسی نتایج اعمال جراحی داخل رحمی امکان پذیر است. ... ادامه مطلب

همه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافیهمه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافی

هیستروسالپینگوگرافی، یک روش تصویربرداری تشخیصی است که در درجه اول در تحقیقات ناباروری زنان مورد استفاده قرار می گیرد ... ادامه مطلب

سونوتراپی چیست و چه کاربردهایی دارد؟سونوتراپی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سونوتراپی عبارت است از درمان دردها و سایر مشکلات با استفاده از امواج اولتراسوند. درمان سونودینامیک می‌تواند برای درمان سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها مانند ... ادامه مطلب

آمنیوسنتز Amniocentesis چیست؟آمنیوسنتز Amniocentesis چیست؟

آمنیوسنتز، یک نوع آزمایش قبل از تولد برای جنین می باشد که این امکان را به پزشک می دهد تا اطلاعات مفیدی را راجع به وضعیت جنین و سلامت او، از طریق بررسی مایع آمنیوتیک به دست آورد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465