رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی اورژانسی چیست؟

سونوگرافی اورژانسی چیست؟

ارائه خدمات پزشکی در بیماران مراجعه‌کننده به اورژانس‌ها، در نظام سلامت جامعه اهمیت خاصی دارد. تصویربرداری با سونوگرافی در موارد اورژانس از دسترسی فراگیر و درخواست رو به افزایش برخوردار است. سونوگرافی، وسیله‌ای قابل اعتماد برای بررسی بیماران ترومایی است و با توجه به حضور دائم متخصصین طب اورژانس در لحظات اولیه بر بالین بیمار در بهبود پروتکل درمانی بیماران ترومایی نقش به سزایی دارد.
مواردی مانند ترومای حاد یا سکته مغزی بیش از سایر موارد نیازمند مدیریت سریع است. سونوگرافیست‌های اورژانس باید برای سایر همکاران خود در بخش اورژانس پروتوکل‌های تشخیصی داشته باشند تا نتایج بیمار را در مواقع بسیار ضروری با توجه به آنها دسته‌بندی کنند. برخی مطالعات تصویربرداری به منظور پیگیری درمان در بیماران سرطانی برای بررسی میزان موفقیت درمان و احتمال عود مجدد یا پیشرفت تومور انجام می‌گیرد. این موارد اغلب غیر اورژانسی هستند؛ اما یک چالش منحصر به فرد برای سونوگرافیست اورژانس ایجاد می‌کنند که به تعویق انداختن تصویربرداری، ممکن است مراقبت از بیمار را به خطر اندازد. سونوگرافی اورژانسی بخشی حیاتی در کارآمدی تیم اورژانس است و نیازمند تعامل نزدیک و برنامه‌ریزی محافظه‌کارانه است.
سونوگرافی تشخیصی که همچنین با نام اولترا سوند نیز شناخته می‌شود، یک روش تصویربرداری است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر از ساختارهای بدن استفاده می‌کند. این تصاویر می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را برای تشخیص و معالجه انواع بیماری‌ها و شرایط جسمی فرد ارائه دهند.

در رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان همه اقدامات تشخیصی تصویر برداری، در حوزه رادیوگرافی و سونوگرافی از جمله سونوگرافی های واژینال به طور ورتین، با ضریب دقت بسیار بالا انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد سونوگرافی اورژانسی

این آزمایش کاربردهای بسیار زیادی در تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها دارد و به دلایل متعددی انجام می‌شود که عبارتند از:

سونوگرافی یک روش بسیار دقیق و مناسب تصویربرداری پزشکی است که هیچ‌گونه خطری ندارد و برای تشخیص انواع عارضه‌ها و بیماری‌های مختلف داخلی استفاده می‌شود.

سونوگرافی اورژانسی

انواع سونوگرافی

اساساً هفت روش متفاوت وجود دارد؛ اما روند اصلی یکسان است. انواع مختلف روش‌ها عبارتند از:

  1. سونوگرافی ترانس واژینال: جهت تولید تصاویر سونوگرافی در داخل واژن مورد استفاده قرار می‌گیرند که ترانس واژینال اغلب در دوران اولیه بارداری استفاده می‌شود.
  2. سونوگرافی معمولی: معاینه‌ای که از یک مبدل استفاده می‌شود و در نواحی مختلف بدن مانند شکم برای تولید تصاویر دو بعدی از جنین در حال رشد صورت می‌گیرد.
  3. سونوگرافی تخصصی: این معاینه شبیه سونوگرافی معمولی است؛ اما این نوع معاینه یک مشکل مشکوک را هدف قرار می‌دهد و از تجهیزات پیچیده‌تر استفاده می‌شود.
  4. تصویربرداری رنگی یا کالر داپلر: این روش تصویربرداری تغییرات جزئی در فرکانس امواج فراصوتی را اندازه‌گیری می‌کند؛ زیرا آنها از اجسام متحرک مانند سلول‌های خونی تصویربرداری می‌کنند.
  5. سونوگرافی سه بعدی: با استفاده از prob های مخصوص از قبل طراحی شده و نرم‌افزارهای تخصصی مثلاً برای تولید تصاویر سه بعدی از جنین در حال رشد است.
  6. سونوگرافی چهار بعدی یا سه بعدی داینامیک: با استفاده از اسکنرهای مخصوص طراحی شده و به عنوان مثال جهت نگاه کردن به صورت و حرکات کودک قبل از زایمان استفاده می‌شود.
  7. اکوکاردیوگرافی جنینی: استفاده از امواج اولتراسوند برای ارزیابی آناتومی و عملکرد قلب کودک است. این گزارش برای کمک به ارزیابی مشکلات نقص قلب مادرزادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونگی انجام سونوگرافی

این روش تشخیصی را می‌توان در مطب پزشک، کلینیک‌های سرپایی یا بیمارستان انجام داد. در طول انجام، ابتدا ژل روی پوست منطقه مورد بررسی اعمال می‌شود. این کار به جلوگیری از ایجاد حباب‌های هوا که می‌توانند امواج صوتی ایجاد کننده تصاویر را مسدود کنند، کمک می‌کند. سپس متخصص تصویربرداری یک وسیله کوچک و دستی (مبدل) را در منطقه مورد نظر فشار می‌دهد و همچنین در صورت لزوم برای گرفتن تصاویر حرکت می‌دهد. مبدل امواج صوتی را به بدن می‌فرستد و پاسخ آنها را به صورت تصاویر ایجاد می‌کند.

عوارض سونوگرافی

هیچ‌گونه مدرکی دال بر مضر بودن سونوگرافی در صورتی که طبق دستورالعمل‌ استفاده شود وجود ندارد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع سونوگرافی های بارداری در جدولانواع سونوگرافی های بارداری در جدول

سونوگرافی در دوران بارداری یکی از اصلی ترین ملزومات مراقبت های این برهه حساس برای مادران و فرزندانشان محسوب می شود تا حدی که متخصصین این حوزه درمانی ب ... ادامه مطلب

آسپیراسیون سوزنی (FNA) چیست و چه کاربردی دارد؟آسپیراسیون سوزنی (FNA) چیست و چه کاربردی دارد؟

آسپیراسیون سوزنی یک روش نمونه برداری است که در آن به جای برش جراحی و برداشتن بافت بدن از یک سوزن برای آن استفاده می کنند. ... ادامه مطلب

سونوگرافی رحم چگونه انجام میشود؟سونوگرافی رحم چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی رحم از جمله انواع سونوگرافی است که خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در این روش از امواج صوتی برای تصویربرداری از ناحیه رحم و تخمدان استفاده می‌شود. با استناد به تصاویر گرفته شده از طریق دستگاه مخصوص، می‌توان بیماری‌های مختلف را تشخیص داده و برای درمان آن‌ها اقدام کرد. ... ادامه مطلب

بررسی غدد بزاقی دهان با سونوگرافی به چه دلیل انجام میشود؟بررسی غدد بزاقی دهان با سونوگرافی به چه دلیل انجام میشود؟

مبتلایان به اختلالات غدد بزاقی ، اغلب دچار تورم دردناک یا بدون درد، خشکی دهان و یا درد هنگام غذا خوردن هستند سونوگرافی روش تشخیصی این اختلال است . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465