رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / رادیوگرافی جمجمه چیست و چرا انجام میشود؟

رادیوگرافی جمجمه چیست و چرا انجام میشود؟

جمجمه متشکل از استخوان یا غضروف، چارچوب اسکلتی سر مهره داران و واحدی را تشکیل می‌دهد که از مغز و برخی از اندام‌های حسی محافظت می‌کند. فقط یک مفصل متحرک در جمجمه انسان وجود دارد و همان مفصلی است که استخوان فک پایین را به بقیه ساختار جمجمه متصل می‌کند، مغز در داخل جمجمه محصور شده است. استخوان‌هایی که جمجمه را تشکیل می‌دهند، استخوان‌های جمجمه نامیده می‌شوند.

رادیوگرافی جمجمه یک روش تشخیصی تصویربرداری است که از اشعه ایکس یا پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای ایجاد تصاویری از جمجمه استفاده می کند. این روش به دلایل زیادی از جمله تشخیص تومورها، عفونت، اجسام خارجی یا آسیب های استخوانی انجام می گیرد. اشعه ایکس با استفاده از اشعه خارجی تصاویری از بدن، اعضای بدن و دیگر ساختارهای داخلی برای تشخیص مشکل تولید می کند. این اشعه از طریق بافت های بدن به صفحات مخصوصی مانند فیلم دوربین منتقل شده و باعث می شود که تصویر بر روی نگاتیو ساخته شوند.

هر چه قدر ساختار مورد تصویربرداری محکم تر باشد، روی فیلم سفیدتر به نظر میرسد. همچنین گاهی اوقات ممکن است به جای فیلم این تصاویر بر روی رایانه و رسانه‌های دیجیتال ایجاد شوند. هنگامی که بدن تحت تأثیر اشعه ایکس قرار می‌گیرد، قسمت های مختلف آن اجازه عبور مقادیر مختلف پرتوهای اشعه ایکس را داده و تصاویر بسته به میزان اشعه ای که به بافت ها نفوذ می کند، درجات مختلفی از نور تولید می کنند. اشعه ایکس از بافت های نرم بدن مانند رگ ها، پوست، چربی و عضله به مقدار بیشتری عبور کرده و بر روی فیلم به صورت خاکستری تیره ظاهر می شوند.

در رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان همه اقدامات تشخیصی تصویر برداری، در حوزه رادیوگرافی و سونوگرافی از جمله رادیوگرافی جمجمه، با ضریب دقت بسیار بالا انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت انجام رادیوگرافی جمجمه

رادیوگرافی جمجمه برای بررسی موارد ذیل انجام می شود:

مزایای رادیوگرافی

رادیوگرافی جمجمه

چگونگی آماده شدن برای رادیوگرافی جمجمه

قبل از آزمایش با اشعه ایکس، با پزشک خود درباره احتمال بارداریتان صحبت کنید. بارداری و خطر تابش اشعه به جنین باید در نظر گرفته شود. خطرات ناشی از اشعه ایکس معمولاً در مقایسه با منافع بالقوه این آزمون بسیار اندک می باشد. در صورت ضرورت قطعی عکسبرداری، برای محافظت از نوزاد در برابر پرتوهای اشعه ایکس میتوان نوعی پیشبند سربی را در مقابل شکم مادر وی قرار داد. هیچ اقدام دیگری پیش از انجام این آزمایش ضرورت ندارد.

نحوه انجام رادیوگرافی جمجمه

از بیمار خواسته میشود تا در همین وضعیت بی حرکت باقی بماند. تکنسین رادیولوژی اتاق را ترک کرده و در اتاق مجاور کلید تولید اشعه ایکس را میفشارد. تابش اشعه ایکس به اندام مورد نظر در کسری از ثانیه صورت میگیرد. در بسیاری اوقات عکس برداری در دو یا چند جهت انجام میشود به این معنی که چند عکس از زاویه‌های مختلف گرفته میشود. عکس رادیوگرافی به توسط متخصص رادیولوژی داده شده و تفسیر میشود.

عوارض رادیوگرافی

به طور کلی فواید ایکس ری خیلی بیشتر و مهمتر از عارضه احتمالی پرتو تابی است. در سطوح دوز پرتو تابی مناسب تصویربرداری تشخیصی، شواهد بسیار کمی دال بر اثر بر سلامتی موجود است.

به دلیل اینکه رادیوگرافی که با اشعه در ارتباط است، برای زنان باردار خطرناک است و می تواند منجر به بروز ناهنجاری های جنین شود. لذا هر زنی قبل از رادیولوژی باید مطمئن شود که باردار نیست.

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیماری کم کاری تیروئید چیست و چه علائمی دارد؟بیماری کم کاری تیروئید چیست و چه علائمی دارد؟

تولید تیروئید کمتر ازحد مورد نیاز بدن توسط هورمون تیروئید، را کم کاری تیروئید گویند.سونوگرافی تیروئید از امواج صوتی برای تولید تصاویر از غده تیروئید ... ادامه مطلب

سونوگرافی اسکلتی عضلانی چیست؟سونوگرافی اسکلتی عضلانی چیست؟

استفاده از سونوگرافی اسکلتی عضلانی در تشخیص علت دردهای مزمن در اعصاب، عضلات و مفاصل، مزیت‌ های بسیاری نسبت به روش‌ های تشخیصی قدیمی‌ تر دارد. یکی از مهم ترین مزیت‌ ها، فراهم کردن تصویر زنده از اندام ‌های بدن، بدون استفاده از پرتوهای خطرناک است. ... ادامه مطلب

اکو قلب جنین (اکوکاردیوگرافی جنین) در چه مواردی انجام میشود؟اکو قلب جنین (اکوکاردیوگرافی جنین) در چه مواردی انجام میشود؟

در حال حاضر ناهنجاری‌های قلبی مادرزادی شایع‌ترین آنومالی‌های مادرزادی در زمان تولد است که انسیدانس آن بین ۸ تا ۱۰ در هزار تولد زنده است. قلب جنین کوچک و متحرک است. قرارگیری جنین در رحم همیشه اجازه گرفتن تصاویر استاندارد را نمی‌دهد ... ادامه مطلب

تشخیص بیماریهای غده فوق کلیوی با سونوگرافی آدرنالتشخیص بیماریهای غده فوق کلیوی با سونوگرافی آدرنال

غدد آدرنال نقش مهمی در کنترل فشار خون، ضربان قلب، تولید هورمون های جنسی و تنظیم چربی دارد. از روش های تشخیص بیماری های غدد آدرنال، سونوگرافی می باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465