رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

بارداری سالم برای تمام زنان باردار مهم بوده و اینکه بدانند چند بار مراجعه به سونوگرافی برای داشتن یک نوزاد سالم، ضروری است، اهمیت دارد. مراجعه به سونوگرافی برای داشتن یک دوره بارداری سالم و همچنین اطمینان از کامل شدن تمام اجزای بدن جنین، جلوگیری از زایمان زود هنگام و در نتیجه به دنیا نیامدن نوزاد نارس، امری ضروری و حیاتی است.

در سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا جهت ایجاد تصاویری دقیق از اندام‌های داخلی (شکم و حفره‌ی لگن، همچنین مشخص شدن وضعیت رشد جنین و جفت) استفاده می‌شود‌. همچنین در دوران بارداری سونوگرافی به دلایل گوناگون و در زمان های مختلف انجام می شود، بنابراین یکی از الزامات مراقبت های انجام شده در دوران بارداری انجام سونوگرافی است. در این مطلب به بررسی انواع سونوگرافی‌های ضروری در دوران بارداری خواهیم پرداخت.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.

انواع سونوگرافی بارداری

به طور کلی 2 سونوگرافی مهم غربالگری در بارداری وجود دارد و همه ی مادران باید انجام دهند:

سونوگرافی معمولی در دو زمان در طول بارداری انجام می شود:

  1. اوایل بارداری جهت رؤیت قلب و تخمین سن جنین
  2. در طی بارداری برای بررسی کلی جنین
سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

علل انجام سونوگرافی های بارداری

متخصصین عموماً سونوگرافی را بین هفته های ششم تا نهم بارداری تجویز می کنند تا بتوانند به وسیله آن تاریخ بارداری را تعیین کنند. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که به کمک سونوگرافی می توان به پاسخ خیلی از سؤال ها در مورد جنین دست یافت. در زیر چند دلیل انجام سونوگرافی ذکر می شود:

سقط شدن جنین

در برخی خانم ها در ماه های اول خونریزی واژینال اتفاق می افتد که این ممکن است باعث سقط جنین شود. برای روشن شدن این قضیه دکتر متخصص، سونوگرافی را تجویز میکند. در افرادی که چرخه آنها ۲۸ روزه باشد ضربان قلب جنین تا هفته ششم بارداری کاملاً تشخیص داده می شود. اگر ضربان قلب جنین بعد از هفته هفتم نیز شنیده شود ،احتمال موفقیت آمیز بودن بارداری تا ۹۷% بیشتر خواهد شد.

بارداری خارج از رحم (اکتوپیک)

اگر رحمی خونریزی داشته باشد می تواند دلیل بر بارداری خارج از رحم (اکتوپیک) نیز باشد. در این نوع بارداری متخصص سعی دارد متوجه شود که جنین در کجا قرار گرفته است. در این نوع بارداری جنین وجود ندارد و جفت به صورت غیر طبیعی است و در سونوگرافی شکلی مانند خوشه انگور دیده می شود.

نا معین بودن سن بارداری

اگر مادر در مورد آخرین تاریخ پریودی یا مدت زمان چرخه خود اطلاع نداشته باشد، پزشک با انجام سونوگرافی در هفته های ششم یا هفتم به این اطلاعات دست می یابد. سن احتمالی جنین به وسیله عکس سونوگرافی توسط پزشک متخصص قابل تشخیص است؛ چرا که اغلب جنین ها در هفته های اول بارداری مشابه یکدیگرند.

بارداری چند قلویی

اگر از روش های باروری استفاده شده باشد یا اندازه گیری های مادر، بزرگ باشد، احتمال دو قلو یا چند قلویی وجود دارد که تعداد جنین ها نیز با سونوگرافی قابل تشخیص است.

سونوگرافی های ضروری دوران بارداری

علت اهمیت این آزمایش در سه ماهه اول، شنیدن ضربان قلب جنین و تخمین سن او و همچنین اندازه‎گیری دور سر و قد او است. رشد کودک در این دوران یک میلی متر در روز است. همچنین دلیل دیگر اهمیت آن فهمیدن این مطلب است که بارداری داخل رحم یا خارج رحم است. این سونوگرافی در هفته‌های 6 تا 8 بارداری انجام می‎شود و بهتر است قبل از آن به اندازه کافی آب نوشیده باشید؛ زیرا امواج فراصوت از مایعات بهتر عبور می‎کنند. این مرحله کاملاً بدون درد بوده و جنین بسیار ریز است.

سه ماهه دوم

اطلاع از شرایط نوزاد در این مرحله برای داشتن یک بارداری سالم ضروری است. عموماً بین هفته 18 تا 20 برای خانم‎ها سونوگرافی تجویز می‎شود که می‎تواند جزئیات زیادی از کودک را نشان دهد. به این مرحله در بارداری سالم اسکن آناتومی گفته می‎شود. در این مرحله از بارداری سالم پزشک به بررسی بخش‎های مختلف بدن جنین می‎پردازد؛ اما دیدن قسمت‌هایی مثل شکم و کلیه های او برای پزشک دشوار است. اینجا مرحله‌ای است که جنسیت جنین نیز مشخص می‎شود و تمام موارد غیر طبیعی اعم از ضربان قلب، وضعیت مغزی، کلیه‎ها و کبد او برای اطمینان از روند دوران بارداری سالم شما بررسی می‎شود. در این آزمایش پزشک انگشتان کودک را می‎شمارد و میزان مایع جنینی را اندازه می‎گیرد.

سه ماهه سوم

سونوگرافی معمولاً در سه ماهه سوم ضرورتی ندارد؛ اما گاهی اوقات پزشک بعد از هفته 35 نیز برای اطمینان از روند بارداری سالم شما این دستور را می‎دهد. شاید پزشک بخواهد به وضعیت قلبی کودک و رشدی او پی ببرد.گاهی اوقات ممکن است که نظر او در این مرحله در مورد نوع عمل یعنی سزارین یا زایمان طبیعی عوض شود و از طرفی اگر مادر از مشکلات گوارشی یا دیابت رنج ببرد، باید این سونوگرافی را برای داشتن بارداری سالم انجام دهد.

سونوگرافی چهارم که به علت اندازه‏گیری وزن جنین به ویژه در نیمه دوم سه ماهه سوم بارداری سالم ضرورت دارد و زمانی مهم برای وزن‎گیری جنین است. در این زمان دور سر، طول استخوان ران، بای پاریتال و دور شکم توسط این سونوگرافی اندازه‎گیری شده و با توجه به منحنی تهیه شده، وزن جنین تخمین زده می‎شود.

عوارض جانبی سونوگرافی بارداری

انجام سونوگرافی برای مادر و جنین ضرری به همراه ندارد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرهای کشورمان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه اشعه هایی برای جنین ضرر دارد؟چه اشعه هایی برای جنین ضرر دارد؟

کاربرد اشعه ایکس در بهداشت و علم پزشکی برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری می باشد. مسئله تأثیر اشعه ایکس بر جنین در حال رشد از مواردی است که به عنو ... ادامه مطلب

عوامل دخیل در ابتلا به سرطان پستانعوامل دخیل در ابتلا به سرطان پستان

از علائم سرطان پستان می‌توان به تغییر در شکل و سایز یک یا هر دو پستان،تغییر و فرورفتگی در پوست پستان،تغییر در شکل و پوست نوک پستان،ترشحات به خصوص ترشحات خونی از نوک سینه و وجود توده در زیر بغل اشاره کرد ... ادامه مطلب

چرا گاهی یک سونوگرافی را باید تکرار کرد؟چرا گاهی یک سونوگرافی را باید تکرار کرد؟

سونوگرافی نوعی روش تصویربرداری است که در حوزه پزشکی استفاده می شود. در این روش تصویربرداری، امواج فراصوتی با فرکانس بالا کاربرد دارد، بنابراین مضرات ا ... ادامه مطلب

برسی سیستم ادراری از طریق رادیوگرافیبرسی سیستم ادراری از طریق رادیوگرافی

تشخیص به هنگام ریفلاکس مثانه به حالب می تواند موجب درمان مناسب و در نتیجه پیشگیری از عوارض دائمی آن شود. در حال حاضر روش های تشخیصی متعددی برای ریفلاکس وجود دارد کهVCUG از متداول ترین آنها می باشند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465