رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی

تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی

هنگامی که یک زن، باردار می شود تخمک بارور شده به دیواره رحم متصل می شود. در حدود پنج تا شش هفته بارداری، جنین باید وجود داشته باشد. از هر دو مورد سقط در سه ماهه اول بارداری معمولاً یک مورد بارداری کاذب است. بارداری کاذب یا حاملگی پوچ هنگامی رخ می دهد که تخمک بارور شده درون رحم قرار گرفته و کاشته میشود؛ اما به جنین تبدیل نمی‌شود. این مورد به عنوان حاملگی غیر جنینی یا بدون جنین نیز شناخته می‌شود و دلیل اصلی شکست در اوایل بارداری یا سقط جنین است و اغلب آنقدر زود اتفاق می‌افتد که فرد حتی متوجه نمیشود که باردار است. در این زمان کیسه حاملگی جایی که جنین در آن رشد می‌کند، حدود ۱۸ میلی متر عرض دارد. این کیسه در حاملگی پوچ نیز تشکیل می‌شود و رشد می‌کند؛ اما جنین در آن تکامل نمی یابد، به همین دلیل به آن حاملگی غیر جنینی گفته می شود. با توجه به اینکه تخمک در آن همچنان هورمون می سازد، به عنوان یک آزمایش بارداری مثبت ظاهر می شود.

مهم ترین روش برای تشخیص بارداری پوچ استفاده از سونوگرافی است؛ زیرا با استفاده از آزمایش خون و سنجش هورمون نمی توان به نوع بارداری پی برد. در واقع ممکن است بارداری فرد مثبت باشد؛ اما نوع بارداری آن پوچ باشد. داشتن یک سری ویژگی در سونوگرافی می تواند تأییدی باشد بر اینکه تخمک ایجاد شده پوچ است و حاملگی پوچ رخ داده است. هنگامی که در سونوگرافی درون کیسه حاملگی که دارای قطر ۴ میلی متر است، هیچگونه نطفه یا جنینی وجود نداشته باشد، حاملگی پوچ است. برای اطمینان بیشتر سونوگرافی در ۲ هفته پس از اعلام بارداری نیز انجام می شود تا تشخیص به صورت کامل انجام گردد. از دیگر ویژگی هایی که میتوان از طریق سونوگرافی در تشخیص بارداری پوچ کمک گرفت، شکل نامتعارف و نامنظم کیسه حاملگی است.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.

علائم حاملگی پوچ

به احتمال زیاد احساس می‌کنید که دوره قائدگی شما کمی سنگین‌تر شده و همچنین ممکن است برخی از موارد زیر را نیز به عنوان علائم حاملگی پوچ تجربه کنید:

بعد از تمام شدن بارداری پوچ، ممکن است که شاهد علائم مشابه سقط جنین باشید. این علائم بارداری پوچ عبارتند از:

علائم حاملگی پوچ

انواع حاملگی پوچ

حاملگی پوچ دو نوع کامل و جزئی دارد:

  1. حاملگی پوچ کامل: در این نوع حاملگی پوچ، جنین یا جفت طبیعی وجود ندارد.
  2. حاملگی پوچ جزئی: در این نوع حاملگی پوچ، جنین غیرطبیعی و جفت تا حدی طبیعی است، جنین شروع به رشد می کند؛ اما ناقص و بدشکل است و زنده نمی ماند.

علل بروز حاملگی پوچ

  1. افزایش سن مادر: احتمال بروز حاملگی پوچ با افزایش سن مادر و در مادران بالای 35 سال بیشتر می‌شود؛ اما در تحقیقات اخیر افزایش سن پدر نیز زمینه‌ساز حاملگی پوچ نیز هست.
  2. سابقه داشتن حاملگی پوچ: معمولاً زنانی که 2 بار سقط‌ جنین و حاملگی پوچ را تجربه کرده‌اند، 28 درصد بیشتر احتمال حاملگی پوچ و سقط‌ جنین را خواهند داشت.
  3. نقش بیماری‌های مزمن مادر در حاملگی پوچ: زنانی که دیابت دارند و از کمبود ید و تیروئید رنج می‌برند، احتمال بیشتری دارد که دچار حاملگی پوچ گردند.
  4. مشکلات رحم و سرویکس: یکی از علل بروز حاملگی پوچ مربوط به مشکلات رحم و سرویکس (دهانه رحم) است.
  5. مصرف سیگار و الکل و مواد مخدر: یکی از علل زمینه ساز بروز حاملگی پوچ، مصرف مواد مخدر و الکل در زنان است که این امر می تواند منجر به بارداری پوچ شود.
  6. آزمایش‌های آمنیوسنتز و بیوپسی کوریون (CVS): با احتمال پایین می‌تواند باعث سقط‌ جنین گردد.

انواع روش انجام سونوگرافی

سونوگرافی شکمی یا ابدومینال در بارداری:

سونوگرافی (Abdomen) از روی شکم انجام می‌شود. برای بهتر شدن کیفیت تصاویر از مقداری ژل مخصوص سونوگرافی در سطح پوست استفاده می‌شود.

سونوگرافی واژینال:

سونوگرافی ترانس واژینال یا داخلی از راه واژن و با مثانه خالی انجام می‌شود. در این روش پروپ سونوگرافی مخصوص که قطر آن حدود ۲ سانتی‌متر هست، با یک پوشش محافظ یک‌بار مصرف پوشیده می‌شود. در این روش برای بهبود کیفیت تصاویر مقدار کمی ژل سونوگرافی روی انتهای پروپ استفاده می‌شود.

تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی

ملاک‌های تشخیص بارداری پوچ یا بارداری بدون جنین از طریق سونوگرافی عبارتند از:

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرهای کشورمان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ساحل نجفی [ 1402-03-17 ]
علائم حاملگی خارج از رحم چگونه است

ساناز معینی [ 1400-11-16 ]
سلام سوال : اوایل امسال حاملگی پوچ داشتم الان دوباره حامله هستم که دکتر معالجم ۱۴ اسفند غربالگری منو فرستاده ممکنه اینم پوچ باشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
همه چیز درباره تست باریم انما یا اشعه ایکس کولونهمه چیز درباره تست باریم انما یا اشعه ایکس کولون

گرافی باریم انوما، آزمایشی همراه با اشعه ایکس است که تغییرات و ناهنجاری‌های روده بزرگ (کولون) را نشان می‌دهد. همچنین به این روش اشعه ایکس کولون نیز می‌گویند. در انوما، مایعی را به‌وسیله یک لوله کوچک به داخل روده، تزریق می‌کنند ... ادامه مطلب

مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدیمزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

سونوگرافی در بارداری به دلایل مختلفی انجام می‌شوند. به عبارتی اگر پزشک شما متوجه مشکلی در سونوگرافی قبلی یا تفسیر آزمایش خون شود، انجام سونوگرافی‌های بیشتر را توصیه می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان تعداد دقیقی برای این سونوگرافی‌ها در طول دوره بارداری مشخص کرد ... ادامه مطلب

درمان های رایج انواع کیستدرمان های رایج انواع کیست

کیست ها کیسه هایی هستند که در پوست یا نواحی دیگر بدن ظاهر می شوند و حاوی مایعات ، هوا یا مواد دیگری هستند . کیست ها انواع مختلفی دارند و عواملی همچون انسداد مجاری ، تورم فولیکول های مو و یا عفونت ها می توانند باعث ایجاد کیست شوند . در این مقاله به بررسی تخلیه انواع کیست می پردازیم ... ادامه مطلب

امکان تشخیص سرطان پستان با سونوگرافیامکان تشخیص سرطان پستان با سونوگرافی

سونوگرافی در تشخیص سرطان پستان یک روش مکمل تشخیصی در کنار نتایج به دست آمده از ماموگرافی می باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465